Svět filmu se neustále mění, ať už jde o čínskou kinematografii, která bezprecedentně pokořuje miliardové hranice, nebo o ambiciózní hollywoodské projekty plné hvězd. Dozvíte se, jak Čína přepisuje pravidla hry, proč epická Odyssea Christophera Nolana vyjde na čtvrt miliardy dolarů a proč jde o návrat zlaté éry kinematografie nebo proč dnes záleží víc na Instagramu než na hereckém talentu.
Čína a první nehollywoodský miliardář
Ještě před pár lety byla Čína pro Hollywood klíčovým odbytištěm – trhem, na kterém často záviselo, jestli se blockbuster přehoupne přes magickou hranici miliardy dolarů. Před covidem to byly zlaté časy, kdy se takové tržby považovaly za standardní výsledek velkých hitů. Dnes? Když se to podaří třem filmům ročně, můžeme si gratulovat.
Změnilo se hodně. Streamovací služby přepsaly divácké zvyklosti a Čína po roce 2020 utáhla šrouby. Zásadně zpřísnila pravidla pro import filmů a vrhla se na podporu domácí tvorby, která je vlastenecká, ideologicky pohodlná a dostatečně populární, aby zaplnila místní sály i kasy. Velikost trhu jim na to bohatě stačí, takže si můžou hollywoodské filmy klidně odpustit. Vloni se mezi nejnavštěvovanější filmy z Ameriky sotva prodrápala jen Godzilla s Kongem.
Jednu výhodu to ale pro nás má. Z hollywoodských velkofilmů zmizely vedlejší postavy čínských vědců a hrdinů, kteří na poslední chvíli zachraňovali zadky zápaďáckým kolegům, aby udělali radost komunistickým cenzorům. Stýskat se nikomu nebude ani po ponižující servilitě, jakou byla třeba omluva Johna Ceny v lámané čínštině za to, že „omylem označil Tchaj-wan za zemi.“
O rostoucím potenciálu čínské kinematografie každopádně svědčí úspěch animáku Ne-ča 2: Dítě démonů, který se tento týden přehoupl přes tržby 1,1 miliardy dolarů. Pomohlo mu načasování na oslavy čínského Nového roku, tak jako tak se z něj ale za pár dní stal první nehollywoodský film v miliardovém klubu. Čínská státní média si rychle rýpla do filmů z ranku Disneyho Mulan, když zdůraznila, že čínské příběhy umí evidentně nejlépe vyprávět Čína sama. Film označují také za kulturní most mezi východem a západem a oživení tradic pro novou generaci. Teď se uvidí, jak si Ne-ča 2 povede v amerických kinech, kde se už chystá do distribuce.

Christopher Nolan vaří
O chystané velkolepé adaptaci Odysey od Christophera Nolana jsme psali už několikrát. Produkce epické historické fantasy od jedné z největších režijních hvězd současnosti je ale stejně fascinující, jako snad bude výsledný film. Už víme, že titulní hrdina s tváří Matta Damona si v příběhu o návratu z Trojských válek zahraje po boku Toma Hollanda, Zendayi, Anne Hathaway, Roberta Pattinsona, Charlize Theron, Jona Bernthala a Lupity Nyong’o… a čerstvě se k nim připojili Elliot Page, John Leguizamo a Mia Goth. S tak šíleně nabitým castem není divu, že se rozpočet filmu vyšplhá na macatých 250 milionů dolarů. A dnes vážně nežije filmař, kterému by studio bez řečí vysolilo takové peníze na žánr, co je obecně považován za komerčně polomrtvý.
Nejsou to ale jen gáže herců, co rozpočet o velikosti rhodského kolosu spolyká. Nolan samozřejmě prospěl svou vášní pro praktické triky, tak neochvějnou, že ani pohyby jaderných částic v Oppenheimerovi nenechal vyrenderovat v počítači. V Odysee se tak legendární kamerový virtuóz Hoyte van Hoytema může těšit na snímání šestimetrové funkční loutky Kyklopa, obří makety trojského koně a natáčení ve skutečných exteriérech. Štáb aktuálně natáčí v jeskyních na řeckých ostrovech, a dočkali jsme se konečně první fotky z filmu, kde hlavní hrdina flexí brnění, helmu a epický plnovous. Už aby byl červenec příštího roku, protože nic epičtějšího v kinech do té doby asi jen tak neuvidíme.

Talent nebo lajky?
Mayu Hawke, dceru Ethana Hawkea a Umy Thurman, zlí jazykové možná označují za nepo-baby, slávu si ale zasloužila. Podobně jako většinu dnešních mladých hvězd jsme ji prvně zaregistrovali jako jednu z členek Masonova gangu v Tenkrát v Hollywoodu, zazářila ve Stranger Things a sedla jí i role v Asteroid City Wese Andersona. Talent možná podědila, ale nezapře ho. Jak se před pár dny nicméně rozpovídala v podcastu Happy Sad Confused, producenti si mnohdy dnes cení jiných předností.
Castingy v Hollywoodu podle ní čím dál víc připomínají soutěž popularity na sociálních sítích. Místo aby se řešily herecké schopnosti, je u každého jména přiložen počet sledujících. Tenká hranice mezi hercem a influencerem se tak úplně rozmazává – a pokud někdo nemá dost followerů, může se s rolí rozloučit.
Není to žádná převratná novinka, něco podobného před časem popsala už Elle Fanning, když přišla o roli jen kvůli nedostatečnému cloudu, a jak víme od českých hereček, tenhle trend se zdaleka neomezuje jen na Ameriku. Studia dnes cpou stejné částky do propagace jako do samotné produkce filmu, takže dává smysl, že berou marketing vážně. Přesto je trochu smutný fakt, jestli mají lajky a komentáře větší váhu než talent.
Jednou větou
Po dvojce Top Gunu a blížící se F1 s Bradem Pittem se hvězdný tým producenta Jerryho Bruckheimera a režiséra Josepha Kosinskiho chystá na konspirační thriller o UFO a mimozemšťanech.
Nový Vetřelec navazující na povedený Romulus finišuje přípravné práce, Fede Álvarez spolu s představiteli přeživších postav se vrhne ke kamerám už letos a slibuje další inovativní rozšíření značky při zachování úcty k originálu.
Adaptace Spasitele Duny pod vedením Denise Villeneuva zamíří před kamery v červnu, případné další filmy po něm ale podle čerstvých drbů převezme režisér Rogue One, Godzilly a chystaného Jurského světa: Znovuzrození, Gareth Edwards.
Král devadesátek, podhledů, polonahých koček a výbuchů, Michael Bay, oslavil šedesátku.
Podle prvních reakcí z Berlinale je Mickey 17 od režiséra Parazita vtipnou a kousavou satirou, většina kritiků jí dává spokojený palec nahoru.
Režisér Brutalisty, Brady Corbet, si jako svůj další film překvapivě vysnil westernový horor inspirovaný Texaským masakrem motorovou pilou.
Zápolení producentky Barbary Broccoli o budoucnost Jamese Bonda s novými majiteli v Amazonu skončilo plným předáním kreativní kontroly korporátu… a pomalu se tedy můžeme těšit na miliardu cooking shows, seriálů nebo cestopisů s tématikou 007.

Trailer týdne
Svět se změnil k nepoznání. Lidstvo je téměř vyhlazeno a přeživší se ukrývají v posledním útočišti. Za jeho hradbami se rozprostírají Pusté země, děsivá území plná nebezpečí. V zoufalé touze po svobodě vyšle královna mocnou čarodějku na cestu plnou nástrah a děsivých tvorů, na níž ji doprovází neohrožený dobrodruh.
Trailer na Čarodějnici a lovce, adaptaci povídky In the Lost Lands od autora Hry o trůny George R. R. Martina, představuje Millu Jovovich a Davea Bautistu v hlavních rolích hrdého akčního post-apo béčka. S představitelkou hlavní role a jejím manželem, režisérem Paulem Andersonem, jsme dostali příležitost si o filmu popovídat a oba slibují, že od něj dostanete divokou akci a všechno, co máte od autora předlohy rádi. Film, popisovaný jako „temný, zvrácený a atmosférický“, vstoupí do kin 7. března. Rozhovor s herečkou a režisérem bude dostupný na našem YouTube kanálu a v podcastu několik dní před premiérou.
Na co se chodilo
Captain America: Nový svět sice u nás minulý týden vybojoval zlato na tržebním žebříčku, ale s pouhými 44 tisíci diváky jde o nejslabší start marvelovky v českých kinech za poslední roky. Na stříbrnou pozici se díky stabilnímu výsledku 24 tisíc lístků za víkend propadla komedie Na plech, na dosah ale Řezník se svými feťáky a fekály má čtvrtmilionovou hranici a jasně tak potvrzuje svou prozatímní letošní dominanci. I třetí Sonic dál fičí kupředu – 13 tisíc nových diváků ho přiblížilo čtyřstovce tisíc celkem.
V Americe se nová marvelovka pyšní stomilionovým otvírákem, což sice zní hezky, ale v rámci MCU jde o průměr jak z dob startu celého universa a zbytek světa přidal jen 92 mega. Mackie s Fordem tak potvrdili úpadek zájmu o méně atraktivní komiksovky – slabé recenze, podprůměrné divácké ohlasy a vlažné tržby navíc naznačují brzký pád. Celkově se tak Marvel dál potácí v krizi, která jen zvýší tlak na návrat ikonických hrdinů a silnějších příběhů z jeho zlaté éry. Paddington v džungli je mezitím se svými 16 miliony v Americe na stříbrné pozici a celosvětově solidních 131 mega naznačuje, že další medvědí sendviče s marmeládou si dáme spíš dřív než později.
Na co se podívat
Do kin tento týden vstupuje hororová komedie Opice nebo nová Bridget Jones, my si ale doporučíme nenápadný feel-good movie Opravdová bolest. Sleduje dva bratrance, kteří nemůžou být odlišnější – Davida, usedlého chlápka s rodinou a slušnou kariérou, a Benjiho, bohéma bez životního směřování, jehož nedávný pokus o sebevraždu slouží jako katalyzátor jejich společného road-tripu.
Během něj se oba učí vzájemnému pochopení a přichází na to, co si ve skutečnosti závidí. Režijní počin Jesseho Eisenberga překvapí kombinací odlehčených komediálních momentů s hlubokými emotivními momenty a hlavně dynamikou mezi Eisenbergem a Kieranem Culkinem, jehož výkon dost možná za pár dní Akademie ocení Oscarem. Díky minimalistické stopáži a hravým dialogům se můžete těšit na svižný, ale emocionálně rezonující zážitek, který je v záplavě těžkých oscarových dramat příjemnou změnou.
Martin Mažári, Totalfilm.cz
foto/video: archiv, Bioscop, Falcon, CinemArt, Huaxia Film Distribution, Netflix © 2025
