Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

ČEŠTÍ LVI JSOU ROZDÁNI. PODROBNÉ VÝSLEDKY NAJDETE V NAŠEM PŘEHLEDU A CO SI O TOM MYSLÍME VE SPECIÁLNÍM PODCASTU.

Komentujeme Oscary: „Ceny Akademie jsou zrcadlem toho, co si o sobě Hollywood myslí. Anora vyhrála zaslouženě.“

Kdo si domů odnesl jakou sošku jsme si ve speciálním článku rozebrali hned časně ráno. V našem podcastu o letošních Oscarech se ale zaměřujeme nejen na vítěze a poražené, ale především na to, co tyto ceny vypovídají o současném Hollywoodu. Vůbec poprvé si spolu k mikrofonu sedli dva naši nejaktivnější redaktoři, moderátor podcastu Martin Mažári a pilný recenzent Martin Svoboda, který ještě v předvečer předávání cen poctivě dokoukával nominované bijáky.

Rozkol blockbusteru a artu

Ve zhruba čtyřicetiminutovém povídání se věnujeme mj. tomu, jak Hollywood přistupuje k blockbusterům a menším filmům. Technické kategorie opět sloužily jako útočiště pro velkorozpočtové snímky jako Duna 2, zatímco hlavní ceny mířily jinam. Zajímavě to ilustruje oscarová kampaň Timothéeho Chalameta, který měl nakročeno k přepsání historie jako nejmladší vítěz, ale místo něj vyhrál zkušenější Adrien Brody. Stejně tak se ukázalo, že Oscaři stále fungují podle vnitřních a osobních vztahů hollywoodských filmařů.

Zrcadlo Akademie

Největší triumf si v noci na dnešek připsala drzá dramedie Anora, což potvrzuje, že Akademie se stále více přiklání k menším, autorským filmům. Překvapivě se tak v hlavních kategoriích neprosadily velkorozpočtové tituly, ale naopak nezávislá produkce s minimálním rozpočtem, což Martin Svoboda vystihuje: Oscary nejsou o tom, který film je objektivně nejlepší nebo kdo podal nejpřesvědčivější herecký výkon. To je vedlejší. Důležité na Oscarech je, co tím Hollywood říká sám o sobě. Ceny Akademie jsou především sebevyjádřením filmového průmyslu – reflektují hodnoty, které chce sám sobě i světu prezentovat. Ať už jde o ideologii, estetické preference nebo pojetí filmařského řemesla. Když tedy vyhraje Anora, neznamená to jen, že jde o vynikající film – znamená to především, že Hollywood chce být vnímán jako místo, které oceňuje menší autorské snímky namísto velkých studiových produkcí. A právě to je klíčová výpověď letošních Oscarů.“

Hollywood v přechodu

Nakonec rozebíráme i samotný průběh ceremoniálu, který měl s Conanem O’Brienem v roli moderátora jistý comeback v diváckém zájmu, ale zároveň postrádal ostrost či výraznější momenty, které by se zapsaly do historie. Komentujeme také úspěch Čarodějky ve výpravě a kostýmech či zábavnou absurditu Substance, která si odnesla cenu za masky a vizuální efekty. Celkově letošní Oscaři reflektují přechodnou fázi filmového průmyslu, kde se tradiční hollywoodská studia stále více střetávají s novými streamovacími giganty a nezávislou produkcí – a je otázka, kterým směrem se budou ubírat dál.

Letošní Oscary byly celkem bezpečná jízda, žádné velké šoky ani skandály. Akademie ale aspoň ukázala, že oceňuje širokou škálu žánrů a autorské filmy. Streamovací služby jsou už jasně součástí hry – Netflix bodoval s Emilií Pérez, Apple TV s Konkláve a Amazon s Opravdovou bolestí. Přitom ještě nedávno se řešilo, jestli jejich filmy vůbec patří do kin. Teď už Hollywood a streamy našly způsob, jak spolu vycházet. Celkově tenhle ročník odráží přechodnou fázi, kdy se starý dobrý Hollywood potkává s novými způsoby, jak dělat a šířit filmy,“ myslí si Martin Mažári.

„Posloucháte Totalfilm Podcast“

Na další epizodu, kdy se společně oba Martinové potkají u mikrofonu, se můžete těšit už za týden, kdy formát chceme zopakovat ke komentáři výsledků Českého lva, a do budoucna bychom se k němu rádi vraceli pravidelně. Náš podcast najdete ve všech oblíbených podcastových aplikacích, vybrané epizody i na našem YouTube. Kromě rozhovorů s českými i zahraničními tvůrci a herci v něm najdete i audio verze recenzí očekávaných premiér nebo pravidelná shrnutí filmových a televizních novinek.

-red-
audio © Totalfilm Media; foto/video © Totalfilm Media, CinemArt 2025
© A.M.P.A.S, 2025 – Etienne Laurent / The Academy

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast