Ve věku 78 let zemřel Jiří Bartoška. Jeden z nejcharismatičtějších českých herců byl kromě nespočtu ztvárněných rolí po tři dekády také prezidentem Mezinárodního festivalu Karlovy Vary. Diváci ho budou mít kromě jeho dlouholeté festivalové role v paměti zejména jako Pána Boha v obou dílech Anděla Páně, svérázného doktora Skalku v seriálu Sanitka, jako faráře v dramatu Je třeba zabít Sekala nebo vzdorovitého manžela v komedii Teorie tygra.

V roce 1972 absolvoval brněnskou JAMU, krátce působil v Divadle na Provázku v Brně, v sedmdesátých letech pak v Činoherním studiu v Ústí nad Labem a poté v Městských divadlech pražských. Od konce sedmdesátých let byl členem Divadla Na zábradlí a od roku 1991 do roku 1994 Divadla Bez zábradlí.
Bartoška se divákům na konci sedmdesátých let vryl do paměti zejména díky výrazné roli v trilogii adaptací knih Eduarda Štorcha Volání rodu, Osada Havranů a Na veliké řece. V osmdesátých letech se často objevoval i v detektivkách.

V televizi ztvárnil mnoho výrazných rolí v inscenacích, pohádkách i seriálech. Namátkou připomeňme profesora ve studentském seriálu Zkoušky z dospělosti nebo soudce v často reprízovaném titulu My všichni školou povinní. Nepřehlédnutelný byl samozřejmě i v koprodukční sérii Cirkus Humberto.
Jiří Strach ho obsadil do obou dílů úspěšných pohádek Anděl Páně a Anděl Páně 2. V nich Bartoška neztvárnil nikoho menšího, než samotného Pána Boha. “Nedovedu si představit, že by ho hrál někdo jiný, s takovou grácií a vtipem to může zvládnout jenom Jirka,” vysvětlil Bartoškovo obsazení režisér Jiří Strach.
V posledních letech dával ve filmové tvorbě Jiří Bartoška přednost komediím. Velmi úspěšné byly zejména filmy Marie Poledňákové Líbáš jako Bůh a Líbáš jako ďábel. Roli vzdorovitého muže trápeného třemi generacemi žen si zahrál ve filmu Radka Bajgara Teorie tygra. Všechny tři zmíněné filmy jsou divácky velmi oblíbené.
Svůj komediální talent zúročil nedávno v úspěšném seriálu ČT Dabing Street. Scéna z proslovem v krematoriu patří k nejoblíbenějším.
V roce 1994 se stal ředitelem Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. Do té doby zprofanovaný festival doslova vydupal ze země se svou pravou rukou, filmovou publicistkou a teoretičkou Evou Zaoralovou. Pod jejich vedením festival získal áčkový mezinárodní status a postupně se z něj stala událost, kterou si nenechá kromě domácích ujít ani řada významných zahraničních hostů. Bartoškovi se za pomoci nejbližších spolupracovníků (Karel Och, Kryštof Mucha) podařilo vybudovat jednu z nejvýznamnějších kulturních událostí mezinárodního významu.

Bartoška byl dlouhá léta k vidění s brýlemi na čele a cigaretou v ruce. Příběhy spojené s jeho kuřáckou vášní jsou dnes už legendární. Bohužel vášeň pro nikotin stála mimo jiné i za významnými zdravotními problémy, kterými trpěl v posledních letech.
Poslední jeho hereckou účastí bylo propůjčení hlasu v animovaném filmu Život k sežrání.
-red-
foto/video: FSB, archiv, Česká televize, Film Servis Festival Karlovy Vary © 2025




















