Menu

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo

TotalFilm YouTube logo TotalFilm Spotify logo TotalFilm Instagram logo TotalFilm Facebook logo
Infobox ikona

JAK SE POVEDL TRON: ARES, ČERNÝ TELEFON 2 NEBO DŮM PLNÝ DYNAMITU? ZA NEJZÁSADNĚJŠÍMI PREMIÉRAMI UPLYNULÝCH TÝDNŮ SE OHLÍŽÍME V NOVÉM PODCASTU.

Pohádky po babičce dětem hravou cestou zprostředkovávají vážná témata (recenze)

Nejznámější animační studia na světě jako Pixar, Disney nebo Dreamworks sázely po přelomu tisíciletí prakticky výhradně na počítačem vytvořenou animaci, čímž samozřejmě nastolily na téměř dvě dekády neblahý trend – starší animační techniky začaly postupně ustupovat do pozadí. V posledních letech naštěstí tvůrci usilují o výtvarně rozmanitější projekty a Česko se mohlo vždy spolehnout na svou loutkovou tradici. Po zdařilých kouscích jako Myši patří do nebe, Malý a Velký pán nebo nedávný Život k sežrání tak letos v kinech můžeme zajít na koprodukční film Pohádky pro babičku, který vznikl za pomocí klasických loutek a s přispěním celkem čtyř evropských zemí.

Pohádka napříč národy

Celovečerní loutkový film inspirovaný knihou Arnošta Goldflama O nepotřebných věcech a lidech, který byl před listopadovým uvedením do kin uveden na festivalech Berlinale a Annecy, ale i u nás na Anifilmu, ve Zlíně, ve Varech i Letní filmové škole, nabízí výtvarně nápadité a lidsky dojemné pohádky, jež osloví diváky všech generací. Kvarteto režisérských talentů z Česka, Slovenska, Francie a Slovinska adaptaci dávalo dohromady víceméně celé jedno desetiletí a své krátkometrážní loutkové filmečky v něm spojilo do jedné devadesátiminutové antologie.

Výsledek vypráví o třech sourozencích, kteří právě dorazili na návštěvu k ovdovělému dědečkovi. Zesnulá babička dětem před spaním vždy vymýšlela vlastní pohádky, truchlící děda se ale tohoto úkolu zatím zhostit nedokáže. Malá Zuzanka tedy zodpovědnost vypravěče převezme na sebe. Od svých bratrů potřebuje jen tři základní ingredience, z nichž ve své fantazii nové pohádky umíchá.

Pouštět se do antologií je samo o sobě nesmírně riskantní. Když ve svém filmu vyprávíte hned několik samostatných příběhů, čelíte tlaku, aby se jednotlivé části nejen adekvátně doplňovaly, ale zároveň tvořily jeden uspokojivý celek. Pokud je jedna část vašeho snímku o poznání slabší než zbytek nebo z nějakého důvodu mezi ostatní nezapadá, můžete pěkně upadnout na pusu. Pohádky po babičce v sobě ještě k tomu kloubí vize čtyř různých tvůrců na různých stranách kontinentu. Je obdivuhodné, jak hezky pospolu drží pohromadě.

Režijní souhra

Všechny tři pohádky i spojující příběh dědečka a vnoučat mají co do sebe, a žádný za zbytkem nijak výrazně nezaostává. Které z krátkých vyprávění nejvíce promluví zrovna k vám, bude nejspíš jen otázkou osobních preferencí. Každé ale dovede zaujmout nejen dechberoucí prací loutkařů, ale také drobnými variacemi ve výtvarném provedení loutek i kulis, které dost možná pramení i z tvůrčích tradic jednotlivých účinkujících zemí.

Zároveň je ale potřeba pochválit, že ani jeden ze zúčastněných režisérů se na animaci nespoléhal jako na automatickou přednost, která bude vypovídat sama za sebe. Loutky samozřejmě vypadají kouzelně, při statické režii by se ale i ony brzy okoukaly. Režijní hlasy jednotlivých evropských umělců jsou naštěstí znát v každé z pohádek, aniž by se mezi sebou navzájem tloukli. Slušel by jim sice výraznější hudební doprovod, vizuál ale zážitek sám o sobě utáhne.

Loutky a smrt

K velmi dobré pospolitosti snímku bezpochyby přispěla také šťastná ruka při výběru konkrétních Goldflamových příběhů, které společné zastřešuje motiv smrti a vyrovnávání se s ní. Na loutkovou dětskou pohádku docela odvážný přístup, jenž ale mladší generaci alespoň v přiměřené míře konfrontuje s nezvratným a nevyhnutelným faktem života. Dospělý divák si navíc díky této tvůrčí volbě také přijde na své.

Dokonce přichází v úvahu, zda bylo pro děti vůbec nutné některé hrany obrušovat, když výsledný snímek tak jako tak tematiku podává velmi citlivým a přívětivým způsobem. Krásná loutková animace už podvědomě nastoluje hranici mezi realitou a skutečností, proč tedy hlavní motivy příběhu nezdůraznit naplno a děti na ně nepřipravit?

  • Režie
  • Scénář
  • Animace
  • Český dabing
  • Hudba
3.6

Pohádky po babičce (2025)

Deset let tvůrčí koordinace a plánování zúročili režiséři čtyř různých národností v krásném loutkovém animáku, který jako by v sobě slučoval několik večerníčků najednou. Navzdory vysokým ambicím mají ale tvůrci vyprávění pevně v rukou, a kromě pořádné dávky fantazie také citlivě předkládají témata, o kterých je s dětmi potřeba mluvit.

Petr Schön, Totalfilm.cz
foto/video: Pilot Film © 2025

Pohádky po babičce
Animovaný / Loutkový
Česko / Slovensko / Slovinsko / Francie, 2025, 71 min
Premiéra: 6. listopadu 2025, Pilot Film
Režie: David Súkup, Patrik Pašš, Leon Vidmar, Jean-Claude Rozec
Předloha: Arnošt Goldflam (kniha)
Scénář: Marek Král, Petr Krajíček, Patrik Pašš, Kaja Balog, Maja Križnik
Hudba: Lucia Chuťková
Hrají: Arnošt Goldflam, Mikuláš Čížek, Zuzana Kronerová

TotalFilm YouTube logoTotalfilm kanál TotalFilm Spotify logoTotalfilm podcast