Totální zoufalství a beznaděj čeká na každého rodiče, kterému se bez vysvětlení ztratí jeho děti. Film Zmizení nahlíží na dvě spřátelené rodiny, kterým se v jeden den společně ztratí jejich dvě malé dcery Anna a Joy. Případ dostane do rukou mladý detektiv Loki (Jaké Gyllenhaal). Zkušený policista si zakládá na faktu, že doposud všechny své případy úspěšně vyřešil.
Od prvotního šoku a naděje po zatčení možného pachatele (Paul Dano) se všichni, včetně detektiva Lokiho, ocitají ve slepé uličce. Čas ale utíká a šance na nalezení dívek po týdnu zmizení, je podle statistik už jen padesátiprocentní.
Kellar Dover (Hugh Jackman), otec Anny, se rozhodne vzít spravedlnost do svých rukou a pro záchranu svého milovaného dítěte je ochoten učinit cokoliv. Má vlastní podezření a vůbec ho nezajimá stanovisko policie. To se samozřejmě nelíbí detektivovi Lokimu. A v jeho hledáčku se tedy neocitá pouze únosce dětí, ale i Kellar sám.
Distributor si tentokrát byl jistý a v materiálech pro novináře se dokonce nebál ZMIZENÍ sám recenzovat (pochopitelně kladně). A tentokrát musím větu (…) Silné téma, vynikající scénář plný zvratů a životní herecké výkony poskládaly dohromady thriller o pátrání po dvou zmizelých děvčatech, který je napínavý až k nesnesení (…) do posledního slova potvrdit a k výběru filmu pogratulovat.
Je strhující, jakým způsobem dokázali všichni zúčastnění emoce ve scénáři přetavit ve skutečnost. Zoufalství, strach, bezmoc a nesnesitelný vztek z plátna doslova křičí. Není problém je přenést na sebe. Z kina jsem odcházel přinejmenším roztřesený a uvědomil si, že mám vlastně štěstí, že žádné děti nemám. Po podobném zážitku by každý zestárnul o 20 let.
A teď k filmu samotnému. Svou atmosférou mi připomíná nejlepší žánrové detektivky, jaké jsem kdy viděl. Poslední podobný zážitek z krimi jsem měl asi u Fincherova skvostu SEDM. Troufám si tvrdit, že ZMIZENÍ má větší váhu a ona zobrazovaná hrůza bude pochopitelně bližší mnohem početnější skupině diváků.
Hutná a těžká atmosféra je korunována velkou dávkou zvratů, film vám prostě od začátku do konce nedá vydechnout. Depresivní kamera, posílena tmavými interiéry a neustále nepříznivým počasím je jen potvrzením toho, jak dokonale promyšlený tenhle funkční filmový strojek vlastně je. Jackman s Gyllenhaalem bezpochyby odvádějí nejlepší výkony svých dosavadních kariér.
Přitom kanadský režisér Denis Villeneuve za sebou nemá v podstatě nic, co by stálo za zmínku. Takže tímhle skvostem zřejmě rozjíždí (doufejme) úspěšnou kariéru. Za perfektní scénář vděčí Aaronu Guzikowskému (KONTRABAND), který také stojí teprve na začátku.
Evidentně se pánové potkali v pravý čas a společnými silami vytvořili film, který si zapamatujeme.
ZMIZENÍ je poctivý film, jaký tu dlouho nebyl. Pár chybek by se našlo, ale rozhodně se nekoná žádné pobavené kroucení hlavou. Americký film s atmosférou severských detektivek je kriminálkou roku.
Tomáš Kratochvíl, totalfilm.cz
Foto/video: Bontonfilm © 2013