Recenze | Grace, kněžna monacká vypráví jen epizodku, ne životopis

Život americké hvězdy stříbrného plátna Grace Kellyové je až pohádkově neuvěřitelný. V šestadvaceti letech se stala manželkou panovníka jednoho z nejmenších suverénních států světa. Kníže Rainier III. byl svou ženou okouzlen a celý svět s úžasem sledoval jejich štěstí a nástup Grace po bok významného evropského šlechtice.

Grace, kněžna monacká (foto: Bontonfilm)

A jak to tak bývá, vše co se pohádkou zdá, nemusí pohádkou být. Prostřednictvím hlavní představitelky Nicole Kidman se ocitáme v roce 1962, v době krize, kdy mezi Francií a Monakem vypukla velká diplomatická krize. Dokonce hrozil vpád Francie na území suverénního Monaka. Kníže Rainier si postavil hlavu a nepřistoupil na podmínky Paříže ohledně zdanění svých občanů a firem ve prospěch Země galského kohouta.

Manžel slavné herečky tak řeší velmi náročný politický problém. Jeho žena navíc v té době dostává opět nabídku na filmování a ne ledajakou. Přichází s ní sám Alfred Hitchcock a pro Grace je návrat k milované práci pochopitelně velmi lákavý. Ale i ona tuší, že se tenhle nápad rozchází s protokolem. Rainier tak v jednu chvíli bojuje s Francií i manželkou, která rozhodně není standardní členkou panovnické rodiny.

I když film mapuje pouze kratičký úsek společného života knížecího páru, rozhodně je o čem vyprávět. Dá se dokonce říct, že režisér Olivier Dahan (Edith Piaf) si vybral asi nejfilmovější záležitost, jakou bylo možné zvolit.

Grace, Kněžna Monacká (foto: Bontonfilm)

Spornější už je způsob prezentace. Na plátně se odehrává jakýsi komorní příběh o síle dvou osobností a jejich prioritách. Trochu nepochopitelný je zvláštní rozpor v charakteru Grace Kelly. V jednu chvíli působí jako rozhodná a emancipovaná osobnost a v druhou zase jako hromádka naštěstí, která nemá daleko do psychického rozložení. Tyto dva momenty se střídají velmi často. Tim Roth jako kníže Rainier III. je naopak líčen jako konzistentní a rozhodný panovník.

V pravou chvíli se ale za něj jeho žena postaví a jejich vzájemný vztah se stává smířlivější. Pokud to tak ve skutečnosti bylo, je to v pořádku. Nicméně knížecí rodině se podle ohlasů film příliš nelíbil. Na rozdíl od knihy Jefreyho Robinsona na níž dokonce členové rodiny se spisovatelem spolupracovali. Filmu vyčítají členové rodiny kritičnost k osobnosti kněžny. Knize naopak kritici její přílišnou adoraci. Těžko říci, která z kritik je oprávněná. Pravda bude, jak už to tak bývá, někde uprostřed.

Grace-maketaNakladatelství Metafora vydalo knihu Jeffreyho Robinsona – Grace, kněžna monacká
Tato kniha vznikla – jak její autor podotýká – s plnou a bezpříkladnou spoluprací se čtyřmi lidmi, kteří kněžnu Grace milovali nejvíce: s knížetem Rainierem a jejich dětmi Albertem, Caroline a Stéphanií. Lidé po celém světě hltali přímo pohádkový příběh pohádkového páru a novináři se předháněli, kdo přinese senzačnější odhalení. Možná i proto se Robinson rozhodl vnést do toho světlo a vyprávět skutečný příběh. Hluboký, silný, dojemný a poutavý. O to víc, že je pravdivý.koupit

Každopádně se skvělým Dahanovým filmem o zpěvačce Edith Piaf je tento epizodní vhled do života legendy nesrovnatelný. Právě proto, že život Grace Kelly nepojal komplexně. Scénář tak působí velmi ploše. Snad jako část několikadílné minisérie, která by tomuto způsobu zpracování slušela podstatně lépe. K výkonu Nicole Kidmanové nelze mít žádné výhrady. Za problematický považuju především scénář, který pouze klouže po povrchu a dělá z filmu malou telenovelu na plátně. Bohužel i místy dost nezáživnou. Kniha pojímá život kněžny komplexněji a je velmi čtivá.
[usr 5]

Jakub Gutt, totalfilm.czicon_csfd
foto/video: Bontonfilm © 2014

Grace, kněžna monacká
Grace de Monaco
Životopisný / Drama
Francie / USA / Belgie / Itálie, 2014, 103 min

Režie: Olivier Dahan
Scénář: Arash Amel
Kamera: Eric Gautier
Hrají: Nicole Kidman, Tim Roth, Milo Ventimiglia, Parker Posey, Paz Vega, Frank Langella, Derek Jacobi, Geraldine Somerville, Robert Lindsay, Nicholas Farrell, Olivier Rabourdin, Roger Ashton-Griffiths, Jeanne Balibar, André Penvern

Grace poster

1. Dojáčky ze života princezen jsem nikdy nemusela, ale tady asi udělám výjimku. Silný příběh slavné herečky, kukátko do života ve zlaté kleci, Nicole Kidman, to bude stát za to.

2. […] Recenze | Grace, kněžna monacká vypráví jen epizodku, ne životopis […]