UŽ JSTE SI POSLECHLI NÁŠ PODCAST S REŽISÉREM PETEREM BEBJAKEM? MIMO JINÉ O NOVINCE SMRŠŤ NEBO VEDLEJŠÍ PRODUKT? NAJDETE HO ZDE.

Recenze | Jason Bourne vykrádá sám sebe, ale pořád je na co se dívat

Nekonečný přísun pokračování a nastavování prověřených sérií pokračuje. Nevyhnul se ani Jasonu Bournovi, svého času špičce akčního žánru. Dokázal se nejnovější přírůstek vyrovnat svým starším bratříčkům?

Jason Bourne (foto: CinemArt)

Jason Bourne (foto: CinemArt)

Bohužel ne. A to i přes stejný tvůrčí tým, opepřený Oscarem oceněnou Alici Vikander. U její postavy se hned zastavíme. Prostřednictvím tohoto charakteru, mladé hackerky pracující pro CIA, nabídne film jediné osvěžení. Její postava je nestálá, vůbec nevíte co má za lubem a působí zde jako kousek tajemna, které působí na více frontách. I tak ji nemine pár scénáristických kiksů či berliček, které nového Bourna neustále sráží ze špičky.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Bourne jede na jistotu[/pullquote]Bourne totiž jede neuvěřitelně na jistotu. Je to pořád ta samá zápletka, bohužel se slabším příběhem. Otevírá dějové linky z předešlých dílů, které byly uzavřené, a lehce rozdrobuje ucelenost staré trilogie. Působí tak jako nastavovaná kaše. Samozřejmě, nový příběh působí celistvě a všechny naťuklé dějové linky dokončí a vysvětlí, je to ale pořád jen doplněk něčeho, co už jsme dávno viděli. Pátý Bourne pak působí jen jako pouhý doslov a novou zápletku vůbec nerozjede. Chybí tu lehkost minulých dílů, kdy všechno rychle odsýpalo a ani jste nestačili dýchat. Teď už tu pár hluchých míst je, lokacemi se zběsile přeskakuje a scénář nabídne pár docela stupidních situací a chování postav.

Jason Bourne (foto: CinemArt)

Jason Bourne (foto: CinemArt)

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Kamera zůstává skvělá[/pullquote]I tak vás ale Greengrass udržuje neustále v napětí. Atmosféru tvoří nejen zběsilý střih, ale také pro Greengrasse typická reportážní kamera, která působila občas nuceně. Může za to pravděpodobně změna kameramana, Bourna už netočí Oliver Wood, ale Barry Ackroyd. Toho si Greengrass oblíbil z natáčení Kapitána Phillipse, kde „dokumentární“ kamera byla také, ovšem nastíněný tón Bournovských filmů se mu úplně napodobit nepodařilo. To je ale jen kosmetická chybička, i tak je kamera skvělá.

Historie Bournovských filmů
První film přišel do kin v roce 2002 jako The Bourne Identity (u nás jako Agent bez minulosti) a režíroval jej Doug Liman (Na hraně zítřka). Další pokračování – Bournův mýtus a Bourneovo ultimátum už režíroval Paul Greengrass a dovedl Bourna ke špici akčního žánru. Série slavila finanční úspěchy, třetí díl v kasách vytřískal dokonce 450 milionů dolarů. V roce 2012 přišel „Bourne bez Bournea,“ Bournův odkaz, ve kterém hrál dalšího z agentů bez minulosti Jeremy Renner. Toto pokračování brzy upadlo v zapomnění, dlouho se diskutovalo a propojení s postavou Bournea do jednoho filmu, nakonec se však k režii vrátil Paul Greengrass a natočil přímé pokračování, pojmenované jako Jason Bourne. O dalších dílech se zatím pouze spekuluje.

Jason Bourne (foto: CinemArt)

Jason Bourne (foto: CinemArt)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Souboje vás zarazí do sedačky[/pullquote]Jednou z brilantně natočených částí filmu jsou revoluční boje v Řecku. Tahle část je vypiplaná k dokonalosti, má spád, zvraty a skvěle budované napětí. V podobném duchu se odvíjí i další akční scény, kterých je ve filmu dostatek. S těmi Greengrass vůbec nemá problém, vše působí velmi uvěřitelně. Souboje vás zarazí do sedačky, jsou tvrdé a mají příkladnou fyzičnost. Kde uvěřitelnost pokulhává, je ve fungování agentských organizací, kdy se dá všechno hacknout, sledovat či odpojit. A proti tomu všemu dokáže Bourne bojovat. Je to takový James Bond, který všechno zvládne, přitom ale nemá žádné zvláštní prostředky, kterými by se dala jeho dokonalost vysvětlit. Všechno se odbyde marným: „To byl Bourne,“ „je nebezpečný,“ „nevíte čeho všeho je ještě schopen.“

Jason Bourne (foto: CinemArt)

Jason Bourne (foto: CinemArt)

Kromě podlého ředitele CIA, kterého hraje Tommy Lee Jones (stáří je už na něm v některých scénách vidět) musím zmínit také hlavního záporáka, v podání Vincenta Cassela. Ten je ve své typicky málomluvné naštvané póze, se kterou mu uvěříte jakéhokoli zloducha. Některé jeho scény dávají vzpomenout na Trans nebo Východní přísliby, samozřejmě bez přílišné surovosti. I tak je brutalita ve scénách vidět, rány bolí a krev teče. Jistá rivalita Casselovy postavy s Bournem filmu přidává na atraktivitě, kdy nakonec všechno schyluje k závěrečné bitce, kdy si to dva elitní agenti vyřídí ve výborně natočeném souboji.

• 70%
    Režie - 70%
  • 60%
    Scénář - 60%
  • 70%
    Herci - 70%
  • 80%
    Kamera - 80%
  • 80%
    Střih - 80%
72%

Jason Bourne (USA, 2016)

Nový Jason Bourne má sice lehkou pachuť trošku nuceného dojení slavné značky, nabízí ovšem celkem dobrý příběh, několik velmi dobrých akčních scén (až na trošku zdlouhavou automobilovou honičku) a hlavně typickou režii Paula Greengrasse. Nebýt delšího, avšak nutného rozjezdu, měl by Bourne i lepší spád. Škoda té kopírující zápletky, nový Bourne je i tak velmi solidním akčňákem.

Petr Račko, Totalfilm.czicon_csfd
foto/video: CinemArt, Universal © 2016

Jason Bourne
Akční / Thriller
Jazyk originálu: angličtina
USA, 2016, 117 min
Premiéra: 28. 7. 2016 CinemArt

Režie: Paul Greengrass
Předloha: Robert Ludlum (kniha)
Scénář: Paul Greengrass, Christopher Rouse
Kamera: Barry Ackroyd
Hudba: David Buckley, John Powell
Hrají: Matt Damon, Tommy Lee Jones, Alicia Vikander, Vincent Cassel, Julia Stiles, Riz Ahmed, Ato Essandoh, Scott Shepherd, Bill Camp, Vinzenz Kiefer, Stephen Kunken, Amy De Bhrún, Ellie Fox, Lasco Atkins, Sheila Vossough, Akie Kotabe, Attila G. Kerekes, Kornelia Horvath

Jason-Bourne-Cz-plakat