Recenze | Nit z přízraků – čistá cinefilova radost

Fiktivní příběh o elegantním londýnském módním návrháři a jeho uzavřeném světě napsal, natočil a režíroval Paul Thomas Anderson. Jeho Nit z přízraků je čistá cinefilova radost. Anderson se ve snímku vrací ke spolupráci s trojnásobným držitelem Oscara Daniel Day-Lewisem, který zde ztvárnil hlavní roli (poprvé a velmi úspěšně spolu pracovali na filmu Až na krev v roce 2007 ). Nit z přízraků má být Lewisovou poslední rolí v herecké kariéře, neboť se rozhodl odejít do „důchodu“. Pokud se tak stane, přijde svět filmu o jedinečného herce, který svým rolím vždy věnuje nebývalou pozornost při přípravě a rád se do nich noří natolik, že se z nich pak dlouho a mnohdy těžce vzpamatovává. To také udává jako jeden z důvodů, proč vlastně s herectvím končí.

Nit z přízraků (foto: CinemArt)

Snímek Nit z přízraků je na letošních Oscarech nominovaná v šesti kategoriích a já pevně věřím, že by si třeba dvě či tři sošky odnést mohl. Příběh se odehrává v 50. letech v Londýně. Moci si nechat ušít šaty od Woodcocka znamenalo, že dáma měla jisté společenské postavení a také dostatek financí, aby si takové umělecké dílo mohla dovolit. Anderson se pro postavu Woodcocka inspiroval především španělským módním návrhářem a umělcem Cristóbalem Balenciagou, který je považován za posledního představitele elitářské Haute couture. To, co na něm Andersona fascinovalo, byl hlavně jeho život. Balenciaga dával přednost umělecké práci před publicitou a to se mimo jiné odráželo také na jeho klientele.

Příběh je tak skvěle natočený a silný, že by divák mohl mít tendence dohledávat si do jeho zhlédnutí další fakta k tomuto módnímu návrháři a jeho životu s Almou (Vicky Krieps), ale i jeho sestrou Cyril (Lesley Manville). Jejich postavy jsou na plátně absolutně přesvědčivé. Věříte okouzlení a lásce, která se prodere na světlo, když se Reynolds poprvé setká s Almou v kavárně, kde pracuje. Nepochybujete o tom, že Cyril je nejenom Reynoldsova sestra, se kterou má velice úzký vztah a která ho dokonale zná a dobře ví, co na něj platí a kde jsou jeho hranice nejen v jeho četných mileneckých vztazích. Nese také na paměti to, jak svou práci Reynolds serózně vnímá a že je  skutečnou kombinací dokonalého řemesla a umění. Cyril je šedou eminencí a zároveň až mateřskou oporou v okamžicích, kdy Reynolds ztrácí duševní rovnováhu. Noblesní a ušlechtilý Reynolds se ukazuje jako absolutní puntičkář. Stejně jako dokáže být galantní a okouzlující ve své ztišené a střídmé mluvě, umí se změnit v posedlého tyrana, ve kterém se schovává křehké a úzkostlivé dítě, které si v sobě jednou provždy stanovilo limity ohledně lásky, aby snad nebylo zklamáno. Alma, kterou si do svého života vpustí, je pro něj nakonec dar. Žena, která trpělivě dokáže udržet jeho pozornost a porozumět slabinám, které se nejprve snaží schovávat i před ní.

Nit z přízraků (foto: CinemArt)

Cit pro detail

Andersonovou velkou předností je to, jak umí ve snímku zacházet s detaily. Jsou to třeba krátké záblesky živelnosti, které se objevují u Reynoldse, když řídí auto nebo když Almu večer po společenské akci nesmlouvavě odvede do svého pokoje. Nebo moment, kdy režisér dává divákovi pocit výjimečnosti, když Reynoldse sleduje, jak ukrývá do lemu šatů krátký vzkaz.

Nit z přízraků (foto: CinemArt)

Výtečné herecké výkony

Anderson dovedl v Niti přízraků otevřít dokořán divákovi svět s naprostou srozumitelností a citem sobě vlastním, když prozkoumává svět podivínského staršího muže, pro kterého milenky představují spíš něco jako knoflík na kabátu, který bylo třeba časem vyměnit. Ukazuje pracovní dílny, kde panuje přísná kázeň, přesnost, zkušenost, soustředěnost. Místo, kde vzniká umění. Stejně tak je v příběhu prostor i pro humor. Třeba když Alma snídá nebo když z jedné opilé dámy svléká róbu přímo v její honosné ložnici. A tak je kromě opravdu výjimečného herectví Daniela Day-Lewise a na Lesley Manville je potřeba vyzdvihnout i herecký výkon Vicky Krieps v roli múzy Almy. Tahle mladá dáma s sebou na plátno přinesla kouzlo, které připomíná osobnost Meryl Streep. Je bezprostřední, má pohled laskavé víly, ale zároveń jí v očích tančí plamínky. Myslím, že o ní ještě uslyšíme.

Nit z přízraků (foto: CinemArt)

Jedna z oscarových nominací je také za hudbu k filmu. Jejím autorem je Angličan Jonny Greenwood, člen kapely Radiohead.  Ten už složil mimo jiné hudbu k Andersonovu Až na krev, Mistrovi a Skryté vadě, mluvíme-li o jeho celovečerních snímcích. Dovedl hudebně vytvořit hudební linku, která díky svému mollové tónině dovede udržovat pro příběh potřebnou lehce nepříjemnou a zneklidňující atmosféru. Ale stejně tak geniálně funguje třeba motiv, který skladatel při záběrech interiéru Woodcockova honosného domu, který zároveň částečně funguje jako dílny. Tím se dostáváme ke kostýmům snímku, které jsou dílem Marka Bridgese, jenž je právě za ně také nominován na Oscara.

  • Režie - 90%
    90
  • Scénář - 85%
    85
  • Herci - 95%
    95
  • Vizuál a kostýmy - 90%
    90
  • Kamera - 85%
    85
  • Hudba - 85%
    85

Nit z přízraků (2017)

Andersonovi bych Oscara opravdu přála. S Nití z přízraků je to totiž už jeho šestá zatím neproměněná nominace v kariéře. Dokázal natočit mnohovrstevnatý příběh, ve kterém divák nedovede odhadnout, jak se bude vyvíjet, což vzbuzuje jeho přirozenou zvědavost a udržuje pozornost. Snímek okouzluje nevídanou mystikou i originálně pojatou romancí a zároveň diváka přenese do prostředí plného estetiky, umění, soustředění a určité sobeckosti i vnitřního neklidu, která vyzařuje z osobnosti Reynoldse Woodcocka v podání Daniela Day-Lewise. A tak si troufám tvrdit, že bude mít letos Gary Oldman se svým Winstonem Churchilem enormní konkurenci při rozdávání Oscarů!

90 %
Dagmar Šimková, Totalfilm.cz
foto/video: CinemArt © 2017

Nit z přázraků
Phantom Thread
Drama
USA, 2017, 130 min
Premiéra: 1. února 2018 CinemArt

Režie: Paul Thomas Anderson
Scénář: Paul Thomas Anderson
Kamera: Paul Thomas Anderson
Hudba: Jonny Greenwood
Hrají: Daniel Day-Lewis, Lesley Manville, Richard Graham, Vicky Krieps, Camilla Rutherford, Jason Redshaw, Cedric Tylleman, Gina McKee, Brian Gleeson, Harriet Sansom Harris, Silas Carson, Martin Dew, Tim Ahern, Julia Davis

 

Napište nám co si myslíte

Nebojte, Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.