Recenze | Planeta Česko se s tvorbou BBC srovnávat může

Režisér Marián Polák měl v úmyslu natočit celovečerní dokument Planeta Česko podobně jako jeho zkušenější kolegové v BBC. Přírodovědné dokumenty britské veřejnoprávní televize jsou modlou, které se snaží přiblížit nejedna televize či filmaři na celém světě. Dobrá zpráva je, že česká odpověď na tyto kvalitní dokumenty nezůstala daleko od této kvalitativní mety. Planeta Česko je určitě jeden z nejlepších českých dokumentů na dané téma, které kdy u nás vznikly. Není to jen o nádherných záběrech, které v Planetě Česko najdete. Čeští tvůrci nenechali nic náhodě a drží i fungující kostru. Populárně-naučný základ vytěžili na maximum, dodali nějaký nosný příběh a použili kvalitní a hladivý hlas, který dospělé i dětské diváky celým filmem provede.

Planeta Česko (foto: Ondřej Prosický)

Film vznikal pochopitelně několik let a na výsledku je hodně znát, že některé snímané scény daly obrovskou práci. Ani zdaleka to nepřipomíná dokumenty televizního typu. Filmaři tady použili nejmodernější technologie. Výsledek nabízí mnohdy velmi fascinující scény a informace, které třeba i pro mne byly naprosto nové. A nečekal jsem, že se dozvím něco tak zásadního a překvapujícího. Nutno podotknout, že v některých částech filmu máte dokonce pocit, že vidíte cosi neznámého a exotického, co jakoby do naší přírody podle vaší obecné představy ani nepasovalo. Tyhle momenty patří k tomu nejcennějšímu, co si z filmu můžete odnést.

Jak už bylo řečeno, technicky je film naprostá špička. Alespoň na české poměry. I když předchozí věta může tvůrce možná i urazit, nemyslím to nijak negativně. Je samozřejmě evidentní, že Planeta Česko nedisponovala ani zdaleka takovým rozpočtem, jako třeba byť jen jeden jediný díl ze slavných cyklů BBC. O to víc nás jako diváky může těšit výsledek, za který se autoři filmu nemusí ani trochu stydět.

Planeta Česko – Zubr Evropský

Náročné natáčení

Natočení filmu muselo být opravdu hodně náročné. Sled jednotlivých scén a témat dává tušit, že štáb sjezdil Českou republiku křížem krážem a zřejmě by potřeboval ještě podstatně víc času, aby byl snímek nakonec ucelenější. V Planetě Česko totiž místy vykukují drobné momenty, které se zdají být vatou. Nebo jsou to možná drobné posunováky, které děj a tempo posouvají dál.

Druhá Aldabra to naštěstí není

Komentář Kryštofa Hádka není vůbec špatný a rozhodně nepůsobí tak infantilně jako kreace Oldřicha Kaisera v Aldabře Stevena Lichtaga, která ze zajímavého snímku udělala bezmála filmeček do mateřské školy. Nic takového se v Planetě Česko nekoná. Pravdou je, že v textu je několik momentů, která jsou mírně řečeno klišé, ale to co může připadat klišé pro nás dospělé, nemusí platit pro děti. Pro ty může být Planeta Česko naprosto bombastickým a objevným filmem. Nejen pro množství zajímavých informací, které jak jsem naznačil, mohou překvapit i dospělého. Důležitá pro zaujetí mladých diváků je forma a prezentace. Kamera, střih i hudba splňují nároky současné světové kinematografie. A to budiž samotným tvůrcům ke cti. O tvorbě většiny jejich českých kolegů z hrané celovečerní tvorby se to v posledních letech rozhodně říct nedá.

75
  • Scénář - 65%
    65