Vary dnes | Hořící keř, večer cikánská básnířka Papusza

Desítky projekcí a doporovodných akcí čekají návštěvníky karlovarského festivalu i dnes. Zvláštní uvedení bude mít dnes na festivalu trilogie HOŘÍCÍ KEŘ. Pro HBO Europe natočila toto drama o Janu Palachovi světoznámá režisérka Agnieszka Hollandová. Ta je zároveň předsedkyní letošní hlavní poroty. Večer se na plátnech Velkého sálu hotelu Thermal, v rámci hlavní soutěže, objeví očekávaná polská novinka PAPUSZA o nejslavnější cikánské básnířce světa.

Třídílný a téměř čtyřhodinový projekt HBO Europe bude rozhodně jedním z vrcholů té tvorby A. Hollandové, v níž se s naléhavostí věnuje mravním aspektům lidského jednání a rozhodování. Úhelným bodem její pronikavé analýzy politicko-společenské situace, jak se vyvíjela v prvních letech po srpnu ’68, je mezní oběť Jana Palacha, jež se zapsala do historie.

HOŘÍCÍ KEŘ POSTER

Svým sebeupálením v lednu 1969 chtěl probudit lidi z letargie, do které už tehdy začali upadat pod tlakem vzmáhajících se totalitních praktik, a povolat je k zodpovědnosti za osud svého národa. Konkrétní dění jednoho úseku nedávných československých dějin je zde evokováno jako strhující a chmurné drama s mnoha plasticky vykreslenými aktéry.

Hořící keř (Táňa Pauhofová a Patrik Děrgel) foto: HBO

Hořící keř (Táňa Pauhofová a Patrik Děrgel) foto: HBO

Drama, v němž procházejí těžkými zkouškami ti, kteří se svými postoji hlásí k Palachovu odkazu. Zároveň však dílo přerůstá v nadčasovou a obecně platnou výpověď o osamělosti statečných a o nutnosti neustálé volby mezi dobrem a zlem.

4D2 – 1.7.2013, 10:00, Karlovarské městské divadlo
8D4 – 5.7.2013, 16:00, Karlovarské městské divadlo

RECENZE HOŘÍCÍ KEŘ

IVAN TROJAN MÁ ZLATOU NYMFU ZA HOŘÍCÍ KEŘ

Cikánská básnířka Bronisława Wajsová (1908–1987), známá jako PAPUSZA, je v Polsku legendární postavou. Místo pokusu o klasický životopisný film tvůrci evokují události důležité jak pro individuální osud talentované ženy, tak pro novodobou historii jejího etnika. Černobílá fotografie vydává poetické, místy syrové svědectví o krajinách, jimiž před druhou světovou válkou a těsně po ní putovali Romové se svými vozy a svými obyčeji, ale také o zmaru jejich nejlepších tradic a o fyzické i morální bídě, jež je postihla po zákazu kočování.

Papusza (foto: Film Servis Karlovy Vary)

Papusza (foto: Film Servis Karlovy Vary)

Třebaže Papusza v různých fázích svého života tvoří ústřední bod vyprávění, teprve ve druhé půli filmu do sebe začnou zapadat střípky skládající obraz jejího mládí, nešťastného manželství, její povahy a zvyku zaznamenávat své prožitky a pocity ve verších na kousky papíru. Střídání časových rovin klade nároky na divákovu vnímavost, ale dovolilo tvůrcům působivě vyjádřit osobní tragédii ženy, jíž básnické nadání přineslo slávu, ale také prokletí.

Papusza (foto: Film Servis Karlovy Vary)

Papusza (foto: Film Servis Karlovy Vary)

41A – 1.7.2013, 20:00, Velký sál
5P3 – 2.7.2013, 13:30, Pupp
7K1 – 4.7.2013, 9:00, Kino Drahomíra

připravil: -MS-, totalfilm.cz
foto: HBO, Film Servis Karlovy Vary

Napište nám co si myslíte

Nebojte, Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

%d blogerům se to líbí: