Na co ještě do kina | Mami! a Zmizení Eleanor Rigbyové

Je vždycky velká škoda, když poměrně objevné filmy unikají divácké pozornosti jen proto, že nemají velkou reklamní kampaň nebo obří studio za zády. Upozornit vás dnes chci na tři filmy, které se určitě vymykají běžné filmové produkci. Prvním je další film mladého Kanaďana Xaviera Dolana.

Mami!

Mami! (foto: Artcam)

Mami! (foto: Artcam)

Upozornit vás dnes chci na tři filmy, které se určitě vymykají běžné filmové produkci. Prvním je další film mladého Kanaďana Xaviera Dolana. Vypráví o komplikovaném vztahu matky a jejího problémového syna. Jako katalyzátor jejich soužití na scénu přichází zvláštní sousedka, která se přes počáteční pochyby stává důležitou součástí rodiny. Dolan film natočil ve velmi neobvyklém formátu 1:1. Na plátně se vše odehrává ve čtverci, který ale dokonale pomáhá soustředit se na emoce dotyčných postav. Vlastně je velmi přirozeně umocňuje, protože nic krom herců se na plátno už jednoduše nevejde. Oč hravěji pak působí chvíle, kdy se v nespoutané scéně plátno najednou roztáhne do běžných širokoúhlých rozměrů, aby se pak ve chvíli “normalizace” vrátilo zase do formátu malého.Mami! ale krom zajímavého novátorství nabízí i dokonalé herecké výkony a s sebou si nese i letošní canneské ocenění.icon_csfd

Zmizení Eleanor Rigbyové: On
Zmizení Eleanor Rigbyové: Ona

Zmizení Eleanor Rigbyové On/Ona (foto: Cinemart)

Zmizení Eleanor Rigbyové On/Ona (foto: Cinemart)

Na začátku článku jsem slibil tři filmy. Je to pravda. Ale ty další dva se jmenují skoro stejně – Zmizení Eleanor Rigbyové: On a Zmizení Eleanor Rigbyové: Ona nabízejí dva pohledy na jeden rozpad vztahu. Ačkoliv název poutá na kriminálku, nejde ale o zmizení v pravém slova smyslu. Eleanor prostě jednoho dne zvedne kotvy a odchází. Nikoliv však beze stop. Režisér Ned Benson se rozhodl natočit tentýž příběh z mužského a ženského pohledu. Byl to každopádně skvělý nápad, který rozhodně nevyšel naprázdno. V zádech měl scénárista za režisér v jedné osobě dvě hollywoodské hvězdy – Jessicu Chastain a Jamese McAvoye. Filmy jsou vlastně dost odlišné. Mužský je více odlehčený a bezskupulózní, ženský je složitější a přirozeně hloubavější. Oba filmy samozřejmě obsahují stejné styčné scény, které se ale v drobných ale podstatných detailech liší. Právě tyto zdánlivě duplicitní scény pak jen podtrhují mnohdy velkou rozdílnost mužského a ženského vnímání věcí. Je vlastně jedno, který z filmů uvidíte jako první. Po zhlédnutí obou uvidíte Conora a Eleanor v mnoha barvách.icon_csfd

  • Mami! - 80%
    80
  • Zmizení Eleanor Rigbyové: On - 75%
    75
  • Zmizení Eleanor Rigbyové: Ona - 70%
    70
Martin Staněk, Totalfilm.cz
foto/video: Artcam © 2014, CinemArt ©2014

Napište nám co si myslíte

Nebojte, Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

%d blogerům se to líbí: