Recenze | Iracionální muž – malý film s velkým motivem

Woody Allen znovu natočil takový malý nenápadný film, jako by říkal – dávám si pauzu, než vás zase něčím dostanu – anebo už to prostě s větší energií nejde. Abychom Iracionálnímu muži ale nekřivdili, tak jak je malý, o to větší motiv se v něm skrývá. V hlavní roli ruská klasika.

Iracionální muž (foto: Bioscop)

Iracionální muž (foto: Bioscop)

Před rokem to byla, troufám si říct, zbytečnost Kouzlo měsíčního svitu, co ukázala starého lišáka Woodyho Allena v nepříliš dobré kondici a s uvadajícím stylem. Jenomže workoholikům odpočinek nevnutíte a někdy je to nakonec dobře. Tentokrát letní oddychovku střídá mnohem těžší kalibr. Jenomže ani z Iracionálního muže zrovna nesrší energie, i když by podle všeho mohla a měla. Uvidíme, jestli Newyorčan sbírá síly na nějaký překvapivý vrchol své dlouholeté kariéry, nebo už jen pozvolna kráčí do filmařského důchodu. Vraťme se ale do přítomnosti, protože pozornost si určitě zaslouží.

Hlavní postavou filmu je filozof Abe Lucas (Joaquin Phoenix) procházející si životní krizi. Vedle všech velkých jmen historie mu jeho život připadá bezvýznamný a marně hledá nějaký smysl. Jakožto filozof, alkoholik a trpitel představuje vděčný objekt pro ženy ve svém okolí. Uchvátí kolegyni Ritu i talentovanou studentku Jill (Emma Stone), se kterou se sblíží. Postavy nijak nevybočují z těch typicky allenovských. Abe je Inteligentní „mužská troska“ s povrchní mužností a Jill zase silná ženská osobnost, která je nakonec odměněna osudem za to, že umí vzít praktický rozum do hrsti. Nebylo by dobré prozrazovat k ději příliš, věřte mi. Abe učiní zhruba v půlce filmu rozhodnutí, které se neslučuje s morálkou, ale jeho důležitost mu přesto přinese kýžené vykoupení z krize. Bude to ale stačit?

Iracionální muž (foto: Bioscop)

Iracionální muž (foto: Bioscop)

Fjodor Michajlovič Dostojevskij – Hra osudu. Nebo spíš Woody Allen – Zločin a trest? Obojí je špatně, ale zároveň správně. Během své kariéry Allen několikrát ukázal, jak ho zajímá ruská klasika 19. století. Zatímco třeba ve filmu Láska a smrt (1975) si vzal na paškál celou ruskou společnost, o třicet let později to byl Match point – Hra osudu, kde v (pro něj) nezvykle dramatickém snímku varioval na Dostojevského Zločin a trest, základ ruského realismu. A možná je jenom náhoda, že v roce 2015 tu máme další film, kde se Američan k téhle vážné tématice vrací v Iracionálním muži. Jenom s mnohem menší energií a tvůrčí radostí.

• Režie - 55%
    55
    70
    75
  • Atmosféra - 60%
    60

Iracionální muž (2015)

Pravdou je, že po tomhle filmu si nejsem jistý, jestli nás lidi má Woody Allen vlastně rád nebo ne. Chtělo by se říct, že ano, protože tvrdě vytrestá viníky a silné, morálně zásadové uchrání. Akorát z toho čpí zvláštní tvůrcovská lhostejnost, která i z takhle originálního a znova dobře napsaného snímku udělá jen malou, rutinně udělanou epizodu v mistrově portfoliu. Nic víc.

65 %
Jaroslav Kejzlar, totalfilm.czicon_csfd
foto/video: Bioscop © 2015