Recenze | Batman v Superman je filmová událost

DC Comics univerzum dostalo konečně důstojný odrazový můstek. Pokud byl Muž z oceli příslibem, že se může podařit přiblížení marvelovskému filmovému úspěchu, Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti (BVS) už je vyloženě slibnou konkurencí. A nutno říct hned na začátku, že na rozdíl od Marvelu nám Warneři dodali pořádně temnou a dospělou zábavu. Zack Snyder se s filmem mazlil docela dlouho a na výsledku je to jednoznačně vidět. Jde o velkou filmovou událost.

Batman vs. Superman Úsvit spravedlnosti (foto: Freeman Entert.)

Batman v Superman Úsvit spravedlnosti (foto: Freeman Entert.)

Titul Batman v Superman zněl od začátku divákům neznalým DC komiksů poměrně absurdně. Diváci, kteří už měli možnost nejnovější komiksový blockbuster vidět už mají jasno. A jasno máme i my. Úsvit spravedlnosti začíná propojením událostí známých z Muže z oceli. Vyvrcholení zkázonosných scén Zodova vpádu do Metropolis se na plátně opakují. Ale z pohledu Bruce Waynea. A tak začínáme chápat, kde se v Batmanovi bere odpor vůči “vetřelci z Kryptonu”.

Skvělý nový Batman Affleck

Ale pojďme k Batmanovi blíž a na samotný začátek filmu. Už titulková scéna naznačuje, kde se později u Bruce vzalo velké trauma z dětství. Vražda jeho rodičů, včetně přítomnosti malého Bruce je v podání Zacka Snydera znázorněna s dech beroucí osudovostí a má velkou vizuální sílu. Po celou dobu snímku máme možnost sledovat naprosto důstojného nástupce Christiana Balea. Ač fanoušci původně protestovali, dnes mnozí uznávají, že se spletli. Studio vsadilo na Bena Afflecka a udělalo sakra dobře! Affleckův Batman je správně temný, zranitelný, domýšlivý i chybující. Ale zároveň spravedlivý, hrdinský a pevný.

Zpět k ději filmu. Po děsivé retrospektivě z Metropolis se posouváme do současnosti. Politici začínají debatovat o Supermanovi. Po další sporné události, kterou vám nebudu spoilerovat míří po tlaku veřejnosti superhrdina k veřejnému senátnímu slyšení. To ale dobře nedopadne a následné události vrhají naše hrdiny i obyvatele Metropolis a Gothamu do nezvladatelného chaosu, který nakonec vyvrcholí v děsivý souboj. Ale vězte, že řežba mezi Batmanem a Supermanem nebude to nejhorší, co obě města nakonec potká… Tolik k obsahu. Víc se toho opravdu prozradit nedá.

Skutečné základy filmového DC Univerza

Pojďme se tedy zaměřit na obecné hodnocení Snyderova týmu a herců. Dá se opravdu říct, že Batman v Superman je zásadním filmem, který dává tušit, co bude následovat. Opravdu se dá s trochou nadsázky mluvit o základu jakýchsi DC Avengers. Následné filmy budou uvozovat, to co teprve přijde a time plan následných snímků už nyní počítá s dalšími cross filmy. Samostatné filmy dostanou i postavy, které se objevily i v tomto filmu (Wonder Woman, Aquaman) a mnozí další. To jakým způsobem Batman v Superman utvořil základy následným snímkům je opravdu skvělé. Včetně poslední dialogové scény mezi Batmanem a Wonder Woman.

Komiksovka pro náročnější

Ale podívejme se na vizuál. Režijní rukopis Zacka Snydera je tu samozřejmě znát. To jakým směrem se to celé sune od Nolanova dlouholetého scénáristického a režijního vkladu v předchozí batmanovské trilogii je samozřejmě skvělé. Ale Batman v Superman posouvá komiksové adaptace blíž dospělejším a náročnějším divákům. Marvelovské blockbustery jsou přeci jen trochu chaotické, scénáře jsou poněkud hloupoučké a často plní jen svůj účel. Nolanovy a nyní i Snyderovy filmy v sobě mají nějaké poselství, silné hrdiny a velmi dobře napsané postavy.

Casting je skvělý, krom Bena Afflecka opět nezklamal Henry Cavill jako Superman ani Amy Adams jako novinářka Lois. Nádherná Gal Gadot jako Wonder Woman sice ve finále tak trochu evokuje Xenu (může za to až příliš rozjuchaná bojová hudba), ale rozhodně budí oprávněnou pozornost. Rozhodně potěší i Jeremy Irons jako zbrusu nový Batmanův Alfred.

Eisenberg s Affleckem sahají po cenách

Kdo jednoznačně exceluje? – Jesse Eisenberg, který se svým nečekaným výkonem přibližuje genialitě Ledgerova Jokera. Ano, čtete dobře. A vůbec bych se nedivil, kdyby spolu s Affleckem příští rok figurovali v listině nominací na Oscara.

Speciální efekty jsou fantastické. Nemluvím jen o velkých scénách a ulitmátních soubojích. Chlupy na rukou mi vstávaly i po pouhém Supermanově razantním přistávání. Ať už šlo o pomalý sestup nebo drtivý dopad na beton. Každá scéna divákovi přínáší velké potěšení. Ať už jde o skvěle zvládnuté CGI nebo perfektní choreografii a střih bojových momentů.

• Režie - 90%
    90
  • Scénář - 85%
    85
  • Herci - 100%
    100
  • Kamera, vizuál - 90%
    90
  • Střih - 80%
    80
  • Hudba - 85%
    85

Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti (USA, 2016)

Nový počin Zacka Snydera je jedním z nejlepších komiksových filmů všech dob. Kompaktní, skvěle napsaný, zahraný a chytrý film. Je svěžím oživením žánru, který léta ovládá konkurenční studio. Batman v Superman je radost pro opravdové fanoušky i nefanoušky. Užije si ho tedy i divák naprosto netknutý ať už komiksy nebo předchozími filmy. To je opravdu dobrá zpráva pro studio i diváky. Pojďme se společně vydat do nové éry komiksových adaptací pro dospělé...

90 %
Martin Staněk, Totalfilm.czicon_csfd
foto/video: Freeman Entertainment, WARNER BROS. ENTERTAINMENT INC., RATPAC-DUNE ENTERTAINMENT LLC AND RATPAC ENTERTAINMENT, LLC
Courtesy of Warner Bros. Pictures/ TM & © DC Comics

batman-v-superman-cz-plakat

1. Affleck a Eisenberg sahaju po cenach? Robite si srandu – za ten vykon vo filme vyhrali obaja zlatu malinu (zasluzene!). BvS je spolu s Legendou o Tarzanovi to najhorsie, co sme v roku 2016 videli.

2. BVS byl opravdu skvělý film. Snyder dostal nelehký úkol-co nejrychleji se dostat k Justice League a myslím,že to zvládl jak nejlépe to šlo. Samozřejmě pár chyb se ve filmu najde ale v kterém ne?Skvěle vybraní herci,vizuální stránka velmi pěkná(konečně sem měl pocit,že koukám na hraný comics :) ),trochu nepovedený střih v pár chvilkách ale to vzal čert.Justice League bude určitě super.

3. První dojmy z předpremiéry, jako veliký fanoušek Batmana a celého DC (ale hodnotím nezávisle), tak tento film splnil dlouhodobé očekávání, měl vše, co sliboval: ponurou atmosféru, morální a společenské otázky, akci, adrenalin a skvělé nápady. Opravdu mile překvapen. Ale též jsem překvapen kritikou, co tento snímek zatím schytává, nekonečné přirovnávání už s tak rozsáhlým světěm Marvelu, jde totiž o to, že i když jsem viděl všechny filmy od „marvelovského“ univerza, tak jsem na ně koukal s vypnutou hlavou, vždy jde o nějaký jednoduchý základní příběh a pak jen barevná akce, kde hrdinové bojují proti nějakým mimozemšťanům, boj boj boj a happy end. Tyto filmy nemají cit, nevdechne to do děje a nejste netrpěliví jak vše skončí, protože to víte, víte že je vždy happy end. Postrádají nějaký pointy, hloubky a příběhy k zamyšlení, to tyto filmy nemají, neříkám že Avengers, Ironman, Thor atd… by byly špatný filmy, to vůbec ne, jako akční komiksový filmy fajn, ale doprčic proč se musí řešit co je Marvel a co je DC, a podle toho hodnotit filmy, ale rozhodně, když už se musejí přirovnávat a porovnávat tyto filmy se začínajícím DC universem, tak rozhodně není BvS tak hrozné, a když je tedy BvS tak složité, přeplácáné atd… jak mnozí píšou, tak v tom případě jsou Avengers atd. průměrné až podprůměrné, například film Ant-man je dle mého názoru přes čáru nadhodnocen, pro mě velice průměrný film a aby byl mnohem mnohem lepší než BvS mi tedy vrtá hlavou, prostě takovéhle věci postrádají logiku. Film BvS se teď nemůže vyloženě kritizovat na 100 % protože se leccos vysvětlí příštími filmy s přímou spojitostí jako WW atd.., takže kritizovat že Wonder Woman tam je jen na chvíli a měla tam, dá se říct jen zbytečný štěk je nesmysl, proč tam byla, proč pomohla a proč neměla více místa je jednoduché, vše se krásně propojí v následujících filmech, mít v tomto filmu i origin WW tak má 3 a půl hodiny. Jednoduše, film je skvělí a fanoušci komiksů budou spokojeni, už se sám těším na premiéru SQ a na další filmy, Zack Snyder – velká pochvala, ten cit a smysl pro detail vyloženě sála z plátna. Nečtu už kritiky, možná až po premiérách a po tom co se film dopromítá v kinech tak si zas něco přečtu, ale momentálně kroutím hlavou nad lidmi, kteří buď chtějí filmu ublížit, protože si na svůj Marvel nenechají šáhnout konkurencí, nebo to lidé jednoduše nepochopili. Za mě skvělí film s velikou budoucností. Jen na konec říkám, nesledujte kritiku, nečtěte komentáře, neřiďte se hodnocením, tento film opravdu stojí za to. ( možné spoilery ) jsem zaskočen i tím že někdo dokáže podhodnotit film tím, že tam viděl Erzu Millera jen 6 sekund, buďme rádi, že se tam aspoň objevil, sakra vždyť se tento film jmenuje Batman v Superman a ne Batman v Superman v Flash v Cyborg v Aquaman, buďme rádi, že jsme mohli vidět aspoň trochu té akce s Wonder Woman, a nenechali si jí až do sólovky a na justice league, ty záběry META-LIDÍ byly jen takové bonusy pro pobavení a příprava na to koho máme čekat. Někteří píší, že je tam opět scéna smrti rodičů, kdyby tam ta scéna nebyla (i když byla velice hezky udělaná) tak by byla kritika, že tam není, Že ve filmu nepadaly sranda hlášky? Že to nebyla dětská komedie jako od konkurence? Tento film má být temný, Batman je temný, měl snad vyprávět nějaké vtipy? Když Doomsday bortí město a jemu jde o život, tak má nějak žertovat?

4. Jakub Jonáš 24.3.2016, 15:24

Podle mého názoru to byla jedna z nejhorších komiksových adaptací. Čekal jsem “něco velikého” a dostal jsem skoro 3 hodiny tmy a ještě větší tmy. Závěrečná bitva byla opravdu přehnaná a nepřehledná. Z kina jsem odcházel hodně zklamaný a hodně podobná byla reakce všech diváků, kteří tam byli se mnou. Jednoduše řečeno, jednalo se o hodně chabý pokus od DC dohnat Marvel. V porovnání například s Deadpoolem to byl vyloženě propadák. Jinak bych tomu dal tak 50%. Film určitě bude mít komerční úspěch, ale jedná se o podívanou pro hodně nenáročného diváka.