Recenze | Orel Eddie kouzlí úsměvy i dojetí

Srovnání s Kokosy na sněhu vlastně není úplně na místě. I když jsem si na tuhle svou oblíbenou komedii při sledování Orla Eddieho vzpomněl nesčetněkrát. A s jamajským bobovým týmem se Orel Eddie neprotíná jen na základě feeling-good pocitu z filmu. Eddie totiž svoji odvahu na olympiádě prokázal i ve stejný rok (1988 – Calgary), kdy se účastnili svátku světového sportu i jamajští kluci.

Orel Eddie (foto: CinemArt)

Orel Eddie (foto: CinemArt)

Houževnatý chlapec s obrovskou odvahou

Eddie je britský zatvrzelý chlapec, nepříliš sportovně talentovaný, ale o to víc odhodlání a odvahy prokazuje každým svým omylným pokusem vyniknout. Od dětství se pokouší uspět v různých sportovních odvětvích a jediné po čem touží je, stát se olympionikem. Jeho máti ho v jeho sparťanské snaze podporuje, otec už je neúspěchy svého syna značně unavený. To ale Eddiemu nezabrání v nekonečném snažení uspět. Zjistí, že Velká Británie neměla více než 50 let skokana na lyžích a ucítí svou šanci. Málem se totiž probojoval do sjezdového olympijského týmu. Takže základ by tu byl. Odjede tedy do tréninkového centra v Německu, kde se potká s bývalým špičkovým skokanem Bronsonem Pearym (Hugh Jackman), nyní údržbářem a opilcem. Eddie ale Bronsona nadchne svou houževnatostí a chlapci se ho nakonec podaří přesvědčit, aby ho trénoval…

Lepší casting tu dlouho nebyl

Orel Eddie má opravdu jeden z nejlepších castingů, jaký si lze přát. Taron Egerton (Eddie) je velký talent, který se odnikud vyloupl v Kingsmanovi a skvěle se etabloval i v roli milence Toma Hardyho v Legendách zločinu. Role mu bezvadně sedne a je v ní skutečně famózní. Svůj předobraz podle dobových záběrů kopíruje poměrně věrně, i když je samozřejmě nepoměrně atraktivnější.

Taron Egerton jako Eddie a vpravo skutečný Eddie Edwards

Hugh Jackman je jako trenér dokonalý. Přestože věčně chlastá a sbírá sám sebe (doslova i obrazně) z podlahy, stále si zachovává mužný étos. Ve filmu figuruje i spousta vedlejších postav, které výborně plní funkci a jsou plnokrevně napsané i zahrané.

Orel Eddie (foto: CinemArt)

Orel Eddie (foto: CinemArt)

Úsměvy a emoce

Co se ale režiséru Dexteru Fletecherovi povedlo nejvíc? Za pomoci perfektního scénáře vytvořil naprosto boží atmosféru. Jak osmdesátkový vizuál, tak dokonalý soundtrack s osmdesátkovými fláky, fungují naprosto spolehlivě a přesně. A stejně jako Kokosy na sněhu, které byly postaveny spíš na jednom gagu za druhým, i Orel Eddie v závěru nabídne kapesníček k použití. I tady je spousta emocí. Ale nejsou prvoplánové. Jsou prostě přirozené. Divák si obě hlavní postavy musí jednoznačně oblíbit. Ačkoliv jsou oba vlastně outsideři, je na nich něco ultra charismatického. A jak už jsem řekl spojit tyto dva herce, byl naprosto geniální tah.

Orel Eddie (foto: CinemArt)

Orel Eddie (foto: CinemArt)

Nutno ještě dodat, že Orel Eddie se drží skutečnosti v základu. Trenér Peary je vymyšlený a pravděpodobnost, že skutečný Eddie zažil v místní restauraci eskapády s německou milfkou Petrou také není příliš velká. Ale bez těchto postav by to byl pouhý životopis. Nápad udělat z bizarního pokusu skutečného Eddieho Edwardse filmovou komedii byl jednoduše geniální.

• Režie - 90%
    90
    80
  • Herci - 100%
    100
  • Kamera, vizuál - 90%
    90
  • Hudba - 90%
    90
  • Střih - 80%
    80

Orel Eddie (VB, 2016)

Orel Eddie je špičková komedie, výborně napsaná, zrežírovaná i obsazená. Z kina budete odcházet s širokým úsměvem. Ne z řachandy, ale toho skvělého pocitu při sledování. A tohle je vlastně ten hlavní důvod, proč mají filmy vznikat.

90 %
Martin Staněk, Totalfilm.czicon_csfd
foto/video: CinemArt © 2016

Hugh Jackman se skutečným Eddie Edwardsem

Michael Edwards, známý jako Eddie Edwards či The Eagle (orel) (* 5. prosince 1963, Cheltenham, Anglie) poprvé reprezentoval Velkou Británii na Turné čtyř můstků 1986/87, zúčastnil se také mistrovství světa v klasickém lyžování v roce 1987, kde vytvořil svůj osobní (a tehdy i národní) rekord 73,5 metru. Skončil však s velkým odstupem na posledním místě. Startoval také na olympiádě 1988 v Calgary, kde skončil na středním můstku na 58. místě a na velkém můstku na 55. místě (v obou případech byl opět poslední). Zaujal svým nesportovním vzhledem. Nosil kvůli dalekozrakosti silné brýle a měl nadváhu 82 kg, což bylo nejméně o 10 kg více než měli jeho soupeři. Stal se miláčkem olympijského publika, předseda organizačního výboru se dokonce zmínil o létajícím orlovi v projevu na závěrečném ceremoniálu.

Orel Eddie
Eddie the Eagle
Životopisný / Komedie / Drama / Sportovní