Recenze | Deepwater Horizon – opět výtečně a bez patosu

Podzimní sezóna zatím nabízí vcelku slušné filmy, ale není divu. Když se totiž ohlédneme za tou letní, zjistíme, že byla letos naprosto katastrofální. Co do kvality samotných filmů tak i námětů. Zásadní pozitivní zlom přinesl až Eastwoodův Sully. A v kinech máme čerstvě další snímek natočený podle skutečné události. A opět jako u Sullyho platí, že je velmi dobrý a nepatetický. Zkáza ropné plošiny Deepwater Horizon má herecky v popředí Marka Wahlberga a Kurta Russella. Ale pozitivní je, že film je především o události jako takové. Není to žádný mořský Armagedon. Tenhle filmařský směr letošního podzimu se mi líbí.

Deepwater Horizon: Moře v plamenech (foto: Freeman Entert.)

Žádné zbytečné hrdinské skutky

To co dělá z filmu Deepwater Horizon: Moře v plamenech výjimečný film je jeho přesnost a civilnost. Nedočkáme se žádné přehlídky svalů ani nadnesených hrdinských činů hlavního představitele. Těžko taky říct, kdo je tady hlavní. Budiž pozitivem, že především ta ropná plošina. I když samozřejmě Mark Wahlberg film na plakátu prodává. V dubnu 2010 došlo souhrou okolností, nedostatečným zabezpečením a nátlaku hlavounů společnosti BP k největší ropné mořské katastrofě v amerických dějinách. Možná si tu událost pamatujete ze zpravodajství.

Skvělý a přirozený vizuál

Režisér Peter Berg v první půli nabízí náhled na běžný pracovní den a provoz, aby se pomalými a plíživými náznaky probojoval až k napínavému dramatu. Deepwater Horizon je postaven především na skvělém scénáři a dobře zvládnutých CGI tricích. Vše vypadá opravdu důvěryhodně, včetně chování všech postav. Jak už jsem naznačil, ve filmu nenajdeme nesmyslná chování postav a zbytečné hrdinské skutky na efekt. Je evidentní, že tvůrci se drželi skutečnosti a na plátna kin posílají úctyhodnou žánrovku s ideální stopáží. Nemám pocit že tu něco chybí nebo je tu navíc. Samozřejmě i tady nechybí rodinná linka, kterou s Wahlbergem obstarává Kate Hudson. Ale je nadávkována ideálně.

Deepwater Horizon: Moře v plamenech

Deepwater Horizon: Moře v plamenech

Výtečný Kurt Russell

Kromě civilního Wahlberga, tu září především Kurt Russell jako kapitán ropné plošiny. Jeho výkon je výtečný a v poslední části i poměrně dojemný. Zlo ze společnosti BP zosobňuje taktéž skvělý a slizký John Malkovich. A tak tedy v Deepwater Horizon nechybí vůbec nic, co by správné drama mělo mít. Září tak přineslo do kin po Sullym a Anthropoidu třetí snímek, který skutečnost nedegraduje, nesnižuje a pracuje s ní citlivě. Přesto filmu nechybí žádný z atributů dobré filmové zábavy.

• Režie - 85%
    85
  • Scénář - 75%
    75
    80
  • Triky - 90%
    90
    80

Deepwater Horizon: Moře v plamenech (USA, 2016)

Výtečně napsáno a zrežírováno. Všechno má svůj řád, smysl a dobře to funguje. Ideální film, který navzdory děsivosti zvládnou i větší děti.

80 %
Martin Staněk, Totalfilm.czicon_csfd
foto/video: Freeman Entertainment © 2016

Deepwater Horizon: Moře v plamenech
Deepwater Horizon
Akční / Drama / Thriller / Katastrofický
USA, 2016, 107 min
Premiéra: 29. 9. 2016 Freeman Entertainment

Režie: Peter Berg
Scénář: Matthew Michael Carnahan, Matthew Sand
Kamera: Enrique Chediak
Hudba: Steve Jablonsky
Hrají: Mark Wahlberg, Dylan O’Brien, Kate Hudson, Kurt Russell, John Malkovich, Gina Rodriguez, Joe Chrest, Chris Ashworth, J.D. Evermore, Deneen Tyler, Nazeema Bartek, Devin Posey, Ethan Suplee, Robert Segari, Jason Kirkpatrick, Garrett Kruithof, Douglas M. Griffin, John L. Armijo, Brad Leland, Ilan Srulovicz, James DuMont, Chris Angerdina

deepwater-poster-cz