Nepřehlédněte

Recenze | Poslední král – skvělá podívaná a norská herecká elita

Velmi dobrou podívanou plnou akce si užijete při sledování filmu Poslední král, který byl minulý týden uveden na Přehlídce současného severského filmu Scandi a zároveň 19. ledna vstoupil do českých kin. Jeho režisér, Nor Nils Gaup si pro svůj nový celovečerní film vybral jeden z historických milníků své rodné země.

Poslední král (foto: Film Europe)

Od začátku do konce je Poslední král napínavá středověká honička. Ocitnete se na drsném, sněhem pokrytém norském území, počátkem 13. století. Zuří tu občanská válka a král umírá. Poslední nadějí země se stává jeho nemanželský syn Hakon Hakonsson, kterému ale hrozí smrt. Dvěma oddaným stoupencům trůnu nezbývá než jednat a pokusit se odvézt malého dědice trůnu do bezpečí. Skjervald (Jakob Ofterbro) a Torstein (Kristofer Hivju) pak na plátně předvádí, jak to asi mohlo vypadat, když se “březonozí” dostali do křížku se stoupenci křesťanské víry.

Norská herecká elita

Ve filmu se objevuje současná norská herecká elita. Výše jmenovaného Jakoba Ofterbro, mladou norskou krev, jsme naposledy mohli vidět ve výtečném Vzkazu v láhvi, stejně jako Pal Sverre Hagena, který si v Posledním králi zahrál intrikami prošpikovaného padoucha. Komu role padne jako ulitá je Kristofer Hivju, právě on už zazářil už dříve ve Hře o trůny. Hivju i v civilu vypadá jako Viking, takže nešlo zvolit líp.

Poslední král (foto: Film Europe)

Režisérovi se po celých sto jedna minut povedlo udržet příjemné napětí. Příběh ve výsledku není zdaleka tak drsný, jak se tvářil v traileru, což jsem jako žena ocenila. Mistrné dlouhé lyžařské sjezdy (okolí Lillehammeru), mnoho akce a dobrodružství, drsný život plný spiklenectví, žádné slitování – to vše za nízkých teplot a s odhodláním. Příběh přináší i vtipné okamžiky, kdy se drsní válečníci a ochranitelé malého krále mění na hodné strýčky, kteří prostě musí zabavit plačící dítě.

Poslední král (foto: Film Europe)

Škoda jen, že scénář pokulhává. Býval by si zasloužil větší propracovanost. Pak by se nemohlo stát, že se určité postavy z plátna bez vysvětlení ztratí a samotný závěr filmu se odehraje v překotném tempu. Norsko je tu prezentováno jako země “celá z kopce”. Sice chápu, že pro natáčení je mnohem efektivnější kopec sjíždět šusem než se po něm na lyžích plazit vzhůru, ale kdyby si tohle režisér odpustil, dočkal by se film ještě větší věrohodnosti. To ale nic nemění na tom, že do norské kinematografie přibyl velmi kvalitní snímek, a to i s ohledem na žánr. Co si beze sporu zaslouží vyzdvihnout, je výprava filmu. Ta je skutečně parádní. Dobové kostýmy, zbraně, obydlí, koně – všechno je propracované a promyšlené. Velkoryse snímaná krajina tomu všemu nasazuje korunu.

foto/video: Film Europe © 2017

Poslední král
Birkebeinerne
Velká Británie The Last King
Akční / Dobrodružný / Drama / Životopisný
Norsko, 2016, 100 min

Režie: Nils Gaup
Scénář: Ravn Lanesskog
Kamera: Peter Mokrosinski
Hudba: Gaute Storaas
Hrají: Jakob Oftebro, Kristofer Hivju, Pål Sverre Hagen, Thorbjørn Harr, Thea Sofie Loch Næss, Benjamin Helstad, Stig Henrik Hoff, Jeppe Beck Laursen, Nikolaj Lie Kaas, Søren Pilmark, Adam Nemet, Torkel Dommersnes Soldal, Ane Ulimoen Øverli, Bjørn Sundquist, Åsmund Brede Eike