Recenze | Král Belgičanů vám prodlouží život o pár let!

Manželské a zároveň režisérské, scénáristické a producentské duo Jessica Woodworth a Peter Brosens minulý rok natočili za dvacet natáčecích dnů mokument (smyšlený dokument, který se prezentuje jako skutečný). Ten vypráví o belgickém králi Nicolasi III. Nečekaná road movie s velmi specifickým, chvílemi nádherně suchým a absolutně neprvoplánovým humorem vznikla v belgicko-nizozemsko-bulharské koprodukci a nese název Král Belgičanů. Tou Woodworth a Brosens navazují na svou lásku k dokumentu a zcela jedinečným způsobem svoje dílo posouvají ještě o level výš díky zvolenému hrdinovi, jeho společníkům a celému ději. Letos už byl film prezentován na více než 50 festivalech a své nominace proměnil v Rotterdamu a v San Jose.

Král Belgičanů (foto Artcam)

Král Nicolas III.(Peter Van den Begin), panovnická hlava belgického králoství, je právě na státní návštěvě v Istanbulu. Tam ho doprovází kromě jeho věrných i britský režisér Duncan Lloyd (Pieter van der Houwen), bývalý válečný zpravodaj. Královský palác ho pověřil natočit o nevýrazném belgickém panovníkovi, který je v neustálém područí protokolu, medailonek. Samozřejmě takový, aby z něj král vyšel co nejlépe. Brzy se ale ukáže, že něco takového vůbec nebude potřeba. A to proto, že poté, co Nicolas III. obdrží zprávu o rozpadu své země, je rozhodnut jednat, jak se na jeho pozici sluší a patří – nutně potřebuje odcestovat zpět do Belgie. Cestu zpět mu ale komplikuje sluneční bouře, a tak nezbývá než hledat nějaké ilegální východisko, jak Turecko opustit. To je příležitost právě pro dokumentaristu Lloyda, který se dovede „poprat“ s lecjakou situací a nefalšované dobrodružství může začít! Král se tak najednou ocitne se svými nejvěrnějšími spolupracovníky na cestě Balkánem v tak neobvyklých podmínkách a při překvapivých setkáních, že i on konečně začíná cítit skutečný život, který začíná rozpohybovávat zdřevěnělou duši v loutce z královského paláce.

Unikátní je způsob celého vyprávění, jak už jsem zmínila na samém začátku. Dokumentarista Lloyd nás nechá velkou část příběhu nahlížet přes hledáček své kamery a glosuje zvědavě královo chování a jeho život. Nejdřív trochu opatrně. Ale posléze se přirozeně stává součástí královy „bandy“, z krále se tak stává zase člověk. A Lloyd jako správný dokumentarista kameru nikdy nevypíná.

Král Belgičanů (foto Artcam)

Fungující improvizace

Celý příběh se natáčel chronologicky a díky tomu funguje postupný přirozený vývoj postav. Režiséři svým hercům nechávali hodně prostoru k improvizaci. V mnohých situacích se tak na plátno dostaly sekvence, které byly dílem momentu, jako třeba rozhovor krále s bulharským vesničanem při jogurtovém klání. Nerozumíte? Pak nezbývá než se vydat na film do kina.

Král Belgičanů (foto Artcam)

Peter Van den Begin je v titulní roli Nicolase III. nezapomenutelný. Herec, jenž je ve skutečnosti značně vysoký (a to vím jistě, osobně jsem s ním dělala rozhovor, na který se brzy budete moci podívat na našem YouTube kanále) byl pro tuhle roli výborná volba. S Woodworth a Brosensem se už znali od filmu Pátá sezóna (2012). Na začátku snímku nám v osobnosti krále nabízí jistou míru nudy, mrtvolnosti a neohrabanosti díky stojatým vodám přísného protokolu. Herec mi s režisérkou Woodworth vyprávěli, jak zábavné bylo vymýšlet královy reakce na tu či onu situaci. A jak se vlastně uzavřeli se všemi ve štábu do jakési bubliny a popouštěli postupně uzdu fantazii. Nicméně stále to vše na plátně zůstává v mezích věrohodnosti. Jen vás překvapí, kterou cestou se děj vydá a to je na tom právě zábavné. Snímek se taky dotýká otázky multikulturalismu a Belgie jako sídla Evropské unie. V tomhle ale ať už si každý divák hledá symboliku a vysvětlení sám pro sebe, s radostí objevitele.

Třešničkou na dortu je hudební doprovod z Peer Gynta. Tahle zprofanovaná skladba, se stala tou nejkýčovitější, která se používá jako filmová hudba. V Králi Belgičanů svůj účel splňuje beze zbytku.

• Scenář - 90%
    90
  • Režie - 85%
    85
    80
  • Herci - 85%
    85

Král Belgičanů (2016)

Věřte mi, že až na tenhle snímek vyrazíte do kina, budete se dobře bavit. A to ještě počkejte až uslyšíte zpívat Black Sea Sirens! Nezbývá než říct bravo a víc takových filmů!!! Král Belgičanů se totiž svým satirickým nádechem stane potěšením, které vám díky smíchu prodlouží život o pár let.

85 %
foto/video: Artcam © 2017

Král Belgičanů