Zdeněk Svěrák několikrát za poslední dobu poznamenal, že se jedná o zřejmě poslední společný projekt, který se svým synem Janem realizuje. Pokud by to tak nakonec skutečně bylo, je to rozloučení důstojné a zcela v duchu svěrákovského standardu. Ten prostě všichni po sérii jejich filmů známe a přirozeně máme vysoká očekávání. Jak tedy série filmů, které ukazují mužského hrdinu v různých obdobích života vyvrcholila?

Po strništi bos (foto: Bioscop)
Dobře. Nemohu napsat skvěle, ale dobře zcela určitě. Svěrák, stejně jako Hřebejk nebo Michálek splňují atributy rutinérních filmařů s určitým kvalitativním přesahem. Jan Svěrák navíc narozdíl od zbytku jmenované trojice se svými realizacemi šetří. Především časově. Jeho filmografie není tak bohatá, jako u jeho kolegů, ale narozdíl od nich si stále drží kvalitu, vybírá si skvělé spolupracovníky a umí vzbudit pocit uměleckého nadstandardu, i když se jedná o čistě komerční film.
Válka očima dítěte

Po strništi bos (foto: Bioscop)
Roztěkanost scénáře nebo malého hrdiny?
Pořád ale Zdeněk Svěrák umí napsat nádherné dialogy, s množstvím skrytých i vyčnívajících vtipů. Tím je mnohé v tomto filmu zachráněno a divák odejde spokojený.
Dětští představitelé tu dokonce převyšují dospělé herce. Nejlepší výkon podává Tereza Voříšková v roli maminky. Mužům jednoznačně kraluje Oldřich Kaiser, jehož Vlk je plný záhady i charismatu.
Dokonalá kamera
Režisér si pohlídal především tři nejdůležitější složky filmu: kameru, hudbu a obsazení. Kamera Vladimíra Smutného je po většinu času opravdu nádherná. Ať už zabírá střechy historických Slavonic, maluje nádherné obrazy při zimním výletu na saních nebo pouze koncepčně rámuje klučičí scény.
Pochopitelně že skvělá je i hlavní lokace – Slavonice jsou nádherné místo, kde se zastavil čas a je fascinující, že se tam netočí víc. Před Svěrákem si město vybral Vojtěch Jasný a v roce 1963 tu natočil slavný snímek Až přijde kocour. Skvělá volba.
Obecná škola II. ?
- Režie - 65%65
- Scénář - 70%70
- Kamera - 80%80
- Hudba - 70%70
- Herci - 70%70
Po strništi bos (2017)
Po strništi bos není nejlepší film Svěrákovského tandemu. Alespoň pro mne. Ale to není důležité. Důležité je mít vůbec Svěráka. Ať už staršího či mladšího. Protože oba pánové značně převyšují zde několikrát zmíněný standard. A tím také nastavují laťku ostatním. Ti se k ní k naší škodě málokdy příblíží. A proto můžete na Po strništi bos směle vyrazit. Kdyby tenhle film totiž natočil kdokoliv jiný, zřejmě bych se tu rozplýval nadšením.

foto/video: Bioscop © 2017
Drama / Komedie
Česko / Slovensko / Dánsko, 2017, 111 min
Premiéra: 17. 8. 2017 Bioscop
Režie: Jan Svěrák
Předloha: Zdeněk Svěrák (kniha)
Scénář: Jan Svěrák
Kamera: Vladimír Smutný
Hudba: Michal Novinski
Hrají: Ondřej Vetchý, Tereza Voříšková, Alois Grec, Jan Tříska, Viera Pavlíková, Oldřich Kaiser, Zuzana Stivínová, Hynek Čermák, Petra Špalková, Zdeněk Svěrák, Sebastian Pošmourný, Miroslav Hanuš, Petr Brukner, Miroslav Táborský, Dominika Frydrychová, Ivana Lokajová, Martin Havelka, Martin Uhlíř, Václav Hubka, Josef Bedlivý, Viktor Antonio, Robert Bárta, Petr Reidinger, Marek Šimon
Nerozumím, proč film PO STRNIŠTI BOS nemá na plakátě rozesmátého kluka
běžícího po strništi, ale chlapce s podivnou čelenkou, v botách z 80.let. Má-li film předcházet Obecné škole, proč v něm hraje o 25 let straší Jan Tříska – Igor Hnízdo, tentokrát dědečka Edy Součka. Za chybu považuji také to, že zní hlas Zdeňka Svěráka coby vzpomínajícího hrdiny, ale přitom tam hraje coby ředitel školy. Škoda. Jinak Jan Svěrák je génius, třeba Jízda nebo Kolja, Vratné lahve, Tmavomodrý svět i Obecná škola jsou nádherné, ale s otcem už by asi neměl točit, bohužel…
plně s vámi souhlasím
Laskavý a láskavý film. Prostě – SVĚRÁKOVŠTINA.