Recenze | Western klame tělem a zkouší vaši emoční inteligenci

Snímek Western, který měl letos premiéru v Cannes, byl u nás k vidění už ve Varech a na Be2Can a Das Filmfestu. Od čtvrtka vstoupí také do českých kin. Všem, kteří by ho snad chtěli jen tak bez povšimnutí v programu přeskočit, doporučuji své rozhodnutí přehodnotit a věnovat mu čas. Na první pohled má až příliš klidně plynoucí děj, tedy alespoň dle traileru. Nenechte se ale mýlit, své kvality skrývá v subtilně pojaté vnitřní rozpolcenosti svých postav.

Western (foto: Film Europe)

Německo-bulharsko-rakouský snímek napsala a natočila renomovaná německá režisérka Valeska Griesebach a o jeho produkci se staral tým, který loni tolik bodoval s filmem Toni Erdmann. Western je situován do odlehlé části Bulharska nedaleko řeckých hranic, kde parta německých dělníků staví vodní elektrárnu. Mezi nimi je i nově příchozí Meinhard (Meinhard Neumann), který dokáže být doma kdekoliv a nečiní mu problémy přátelit se i přes jazykovou a kulturní bariéru s místními obyvateli nedaleké vesnice i za cenu toho, že se stane nepochopitelným pro své tuzemské kolegy. Pořekadlo „jiný kraj, jiný mrav“ je pro film Western velmi přiléhavý. Mezi lidmi ze dvou národů stojí rozdělující hranice tvořená empatií a respektem. Jedni při své jednoduchosti života s ní nemají problém. Naopak ti, jenž „mají“ víc, ukazují smutnou pravdu o sobě samých.

Western (foto: Film Europe)

Civilnost a nevtíravost

Příběh je založený na charakterové studii obyčejných lidí a střetu jejich kultur, kde se divočina stává prostorem, ve němž se dobré vztahy už z principu musí budovat a důvěra musí být chápána jako samozřejmý nosný prvek. Meinhard z toho dokáže těžit a zároveň je tím, kdo se dokáže stát „mostem“ mezi dvěma světy.

Griesebach pracuje s rozvolněnou symbolikou příběhů z Divokého Západu a nebojí se civilnosti, která na plátně působí nevtíravě. Svým pomaleji plynoucí tempem v sobě snímek má až stoický klid tichého pozorovatele, který na plátno přenáší představitel hlavní role a neherec Meinhard Neumann. Speciálně jeho chůze a pohled připomíná zkušeného a smířeného pistolníka. Kvalita a úspornost jeho projevu diváka velmi mile překvapí. Jeho herecký výkon si v ničem nezadá s leckterou ostřílenou hereckou hvězdou. Ostatně i všechny další postavy snímku obsadila režisérka neherci s obdobně dobrým výsledkem.

 

Western pracuje s pojmy jako je osamělost, nezakořeněnost, tolerance, kulturní odlišnosti. Osobně se mi líbí, jak se režisérka chytře dokázala vyhnout i konfliktu, ke kterému děj spěje. Mnohé je ve Westernu vypovězeno pouze řečí těla a režisérčinou vírou ve vysokou emoční inteligenci diváka. I tak, nebo možná právě proto, se dá zejména hlavní hrdina Meinhard ve své osamělosti a věčném nomádství vnímat jako ambivalentní postava.

  • Režie - 75%
    75
  • Scénář - 70%
    70
  • Kamera - 70%
    70
  • Herci - 75%
    75

Western (2017)

Griesebach svým Westernem vytvořila zkratku současného stavu Evropy. Svým postojem zároveň říká, že nic není jenom černé nebo bílé. Záleží především na zachování lidskosti, kterou její Meinhard nakonec obrazně utvrzuje i náhlou potřebou někam patřit.

70 %
Dagmar Šimková, Totalfilm.cz
foto/video: Film Europe © 2017

Western
Drama
Německo / Bulharsko / Rakousko, 2017, 119 min
Premiéra: 26. 10. 2017 Film Europe

Režie: Valeska Grisebach
Scénář: Valeska Grisebach
Kamera: Bernhard Keller
Hrají: Meinhard Neumann, Reinhardt Wetrek, Waldemar Zang

Napište nám co si myslíte

Nebojte, Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

%d blogerům se to líbí: