Co se o Vánocích vysílá v zahraničních televizích? Třeba i přenos příletu Santy Clause

Vánoce jsou především svátkem rituálů. A neexistuje žádný důvod, proč by tomu mělo být právě v televizi jinak. Programová skladba o vánočních svátcích (a ve dnech které jim bezprostředně předcházejí) je v řadě zemí už po léta stejná. Někde mohou diváci počítat s nasazením tradičních filmových titulů, jinde jsou tyto svátky spojeny s premiérami původních televizních filmů či speciálních vydání oblíbených pořadů. Tak například v sousedním Německu patří už po léta k vánoční „výbavě“ pohádka Tři oříšky pro Popelku na ARD (tu pravidelně vysílají například i v Norsku), zvláštní epizody romanticko-rodinného cyklu Loď snů na ZDF, filmy o císařovně Sisi (Sat.1) nebo akční klasika Smrtonosná past na RTL.

Premiérové pohádky v takovém množství, jak jsme tomu zvyklí u nás, v Německu ani v dalších zemích nenajdeme. Namísto toho se mohou diváci těšit na premiéry romantických filmů, komedií či rodinou podívanou, jakou byly například v loňském roce tři nové přepisy románů Karla Maye. Britští diváci jsou zase zvyklí na početné vánoční speciály oblíbených seriálů a zábavných pořadů, včetně Strictly Come Dancing (Star Dance). Na BBC nesmí chybět vánoční epizoda sci-fi série Doctor Who stejně jako speciály klasických i nových sitkomů, už několik let k nim patří nové epizody oblíbené komedie Mrs. Brown’s Boys.

Doctor Who – vánoční speciál

Kromě toho se na prvním programu britské televize veřejné služby staly v posledních letech tradicí premiéry televizních minisérií podle knih Agathy Christie. Konkurenční ITV, Channel 4 či Channel 5 nabízejí kromě speciálů svých seriálů i vánoční verze oblíbených zábavných pořadů a diváci placené televize se zase mohou těšit na vánoční kolo fotbalové Premiere League. Americké stanice sázejí na vánoční filmy, jako jsou třeba Život je krásný z roku 1946, Sám doma, Rolničky, kam se podíváš nebo Zázrak v New Yorku, ale také na množství speciálů, včetně živě vysílaného vánočního koncertu z Washingtonu.

Sám doma

Cyklické zábavné pořady mají svá vánoční vydání (třeba Saturday Night Live), nechybí ani nejpopulárnější televizní podívaná – zápasy v americkém fotbale. Návštěva ve varieté a v cirkuse, s účastí nejznámějších hvězd showbyznysu, patří už po léta k tradiční nabídce francouzských televizí (najdeme je ale i v dalších zemích – v Německu, Itálii či Španělsku), vedle nich se pak diváci mohou těšit na klasické domácí i zahraniční snímky jako je i u nás známý Země, odkud přicházím.

Obecně lze konstatovat, že v řadě zemí je vánoční televizní nabídka rozpolcená mezi pop kulturní fenomén Vánoc (připomínaný velkým množstvím vánočních filmů ze Spojených států a vánočními speciály některých show) a tradici, spojenou s křesťanskými či židovskými rituály. Dobrým příkladem může být třeba Brazílie. Tradičně tu především děti dostávaly dárky na Tři krále. V některých rodinách sice tato tradice trvá, ale v mnoha dalších převzali rodiče i děti představu o Vánocích spojených se Santa Clausem (Papai Noel) a obdarovávají se 25. prosince. Nemalou zásluhu na tom mají právě média a z nich na prvním místě televize, která potřebuje „americké“ či lépe řečeno „univerzální“ Vánoce zejména proto, že na nich vydělává obrovské peníze díky reklamním spotům. I ty nejkomerčnější stanice však věnují poměrně dost vysílacího času přenosům či záznamům mší, přičemž největší zájem je o tradiční půlnoční bohoslužbu z Vatikánu (vysílanou ze záznamu). Brazilská televize ale nabízí divákům i další tradiční podívanou – a sice přílet Santa Clause do země.

Santa Claus přilétá helikoptérou do Sao Paula

To se děje v polovině prosince na různých místech ve velkých městech (v Riu na stadionu Maracana). Brazilský Santa totiž nepoužívá jako dopravní prostředek sáně tažené soby, ale helikoptéru. Trochu jiná vánoční podívaná čeká na diváky v Japonsku. Vánoce tu pojímají jako romantický svátek, který mají partneři prožít spolu tím nejhezčím způsobem a navíc pro sebe navzájem připravit romantické a překvapivé dárky. Ve vánočním období vysílají japonské televizní stanice řadu seznamovacích pořadů, zaměřených zejména na mladé diváky. Tím se přidávají k všeobecně převažujícímu mínění, že na Vánoce musí mít každý partnera či partnerku a pokud nemá, je to něco, za co by se měl stydět, a upadnout do depresivního stavu. I to je důvod, proč podle sociologů v první polovině prosince vydávají Japonci nejvíce peněz na dárky pro partnery a proč v tomto období prožívají seznamovací kanceláře nejlepší sezónu za celý rok. Zatímco v období před svátky nasazují stanice nejrůznější seznamovací formáty, často nakoupené v zahraničí, a podílejí se na organizaci nejrůznějších akcí určených k vzájemnému poznání lidí bez stálého partnera, vánoční obrazovka (kdy už mají být diváci v nějakém partnerském vztahu) je ve znamení romantických příběhů a to jak v hrané podobě, tak i jako různé formáty reality TV.

Ve vánoční televizní nabídce se ve většině zemí spojuje tradice s prestiží. Vedle pořadů, které se vysílají rok co rok, připravují televize řadu premiér, sázejí ale i na eventy a zábavu. Ta v posledních letech výrazně posílila – přibylo i kontaktních, živě vysílaných pořadů, své pevné místo mají v nabídce osobnostní talkshow, jako je u nás třeba Všechnopárty nebo Show Jana Krause.

-red-
Milan Kruml
zdroj: Česká televize

%d blogerům se to líbí: