VÍTEJTE NA NAŠEM NOVÉM WEBU. DOUFÁME, ŽE SE VÁM TU BUDE LÍBIT.

Recenze | Tři billboardy je excelentní snímek, svěží a zábavný

Tři billboardy kousek za Ebbingem je docela originální název filmu. Takže i kdybyste o něm nic víc nevěděli a neznali ani jméno režiséra, musí vás do kina táhnout už jen zvědavost. A já doufám, že vaše zvědavost vyhraje a vyrazíte, protože nejnovější film britského filmového a divadelního režiséra Martina McDonagha je excelentně natočený snímek s absolutně výtečným obsazením a výkony tak vyrovnanými, že jsem ho už viděla dvakrát a pořád nemám dost.

Tři billboardy kousek za Ebbingem (foto: CinemArt)

McDonaghova divadelní zkušenost z pozice autora-dramatika o sobě nedává vědět poprvé. Už jeho krátký film Šestiraňák (2004) byl nevšedním zážitkem, který ocenila Akademie i BAFTA. V roce 2008 přišel první celovečerní snímek V Bruggách, který získal tolik cen, že vypisovat je, by zabralo půl stránky. Následovalo Sedm psychopatů a teď jsou tu Billboardy, které si letos ze Zlatých Glóbů odnesly čtyři ceny včetně Ceny za nejlepší drama, scénář a oceněni za své role byly Frances McDormand a Sam Rockwell. Osobně postrádám ještě cenu pro Woodyho Harrelsona. Ale co není, může být, třeba na blížících se Oscarech.

Tři billboardy vypráví příběh rozvedené Mildred Haynesové (Frances McDormand), která jako matka nesnese pomyšlení, že kdesi po Státech ještě stále běhá někdo, kdo její dceru připravil o život zvláště odporným a trýznivým způsobem. Ebbingenská policie včele s policejním séfem Willoughbym (Woody Harrelson) případ dosud nezvládla vyřežit, a tak se její liknavost rozhodne Mildred řešit po svém. Pronajme si kousek za městem billboardy a nechá na ně vylepit vzkaz adresovaný místnímu policejnímu sboru. Ten okamžitě vzbudí na policejní stanici velký rozruch a přesto, že se jí jeden z policistů jménem Dixon (Sam Rockwell) snaží zastrašit svým dětinským a přitom děsivým způsobem, nedá se zviklat a dál sveřepě a bez slitování trvá na tom, aby se vyšetřování pohnulo.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Svěží a zábavné[/pullquote]Příběh stojí na svěžesti, živosti a zábavě. McDonagh umí vystihnout jemnosti vztahů na malém městě, kde jsou na jednu stranu všichni sousedé a většinu času i přátelé, ale pak mají všichni také své oficiální role ve fungování města. Serióznost příběhu režisér kombinuje s temnou komediálností. Dialogy, které používá, fungují přesvědčivě i díky určité syrovosti a upřímnosti, kterou umí mistrně nadávkovat.

Tři billboardy kousek za Ebbingem (foto CinemArt)

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Excelentní herecké výkony[/pullquote]Americká herečka Frances McDormand (Po přečtení spalte), která si zahrála hlavní roli, tu představuje takového Johna Waynea v sukních – tedy vlastně spíš v monterkách, které po celou dobu nevymění za jiný úbor. McDonagh jí roli Mildred Haynesové napsal přímo na tělo a ona dokázala jako už mnohokrát, že dovede na plátně čarovat. Poloha silné a houževnaté ženy, jejíž srdce stále krvácí a přitom nikdy nespadne svým hraním do patosu, je v něčem podobné i postavě, kterou hraje Woody Harrelson. Mezi těmi dvěma funguje neviditelné pouto a respekt člověka k člověku, i když jsou na sebe naštvaní. Navíc si vás jeho postava získá svou oddaností k milované rodině a nikdy se nevytrácejícím humorem a také jiskra, kterou udržuje se svou ženou Annou (Abbie Cornish).
A Sam Rockwell v roli svérázného policisty Dixona je skutečný zážitek. Jeho rozpolcenost, která se na něm podepsala díky dosavadnímu soukromém životu, představuje zdroj nekonečné dojemnosti i odporu zároveň, ale přitom je to vlastně jenom jedna z vrstev, které v sobě Dixon má.

Autorem kamery je tady Ben Davis, který točil s McDonaghem i Sedm psychopatů a nebo třeba marvelovského Doctora Strange. Za geniální považuji soundtrack filmu. A myslím, že sami pochopíte, až uslyšíte jeho skladbu od úvodní The Last Rose of Summer a pak třeba písní His Master´s Voice od Monsters of Folk ve spojení s obrazem.

• 90%
    Režie - 90%
  • 85%
    Scénář - 85%
  • 95%
    Herci - 95%
  • 80%
    Kamera - 80%
  • 90%
    Hudba - 90%
90%

Tři billboardy kousek za Ebbingem (2017)

Komediální drama plné černého humoru od oscarového režiséra McDonagha si nenechejte ujít! Je to horký kandidát na Oscary. Hlavní ženská postava a celkový nádech snímku, ve kterém se rýsuje novodobě pojatá inspirace špagety westernem, nemá konkurenci.A režisérovi proto odpouštím i poslední scénu v autě.

foto/video: CinemArt © 2017

Tři billboardy kousek za Ebbingem
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Drama / Krimi
USA / Velká Británie, 2017, 115 min
Premiéra: 18. 1. 2018 CinemArt

Režie: Martin McDonagh
Scénář: Martin McDonagh
Kamera: Ben Davis
Hudba: Carter Burwell
Hrají: Frances McDormand, Woody Harrelson, Sam Rockwell, Lucas Hedges, Abbie Cornish, Caleb Landry Jones, John Hawkes, Peter Dinklage, Clarke Peters, Kerry Condon, Samara Weaving, Michael Aaron Milligan, Kathryn Newton, Brendan Sexton III, Sandy Martin, Amanda Warren, William J. Harrison, Željko Ivanek, Malaya Rivera Drew, Christopher Berry, Darrell Britt-Gibson, Jerry Winsett, Marcus Lyle Brown, Maho Honda, Nick Searcy