Recenze | Příslib úsvitu – barvitý, poutavý příběh

Vzpomínky na svou matku, dětství i život sepsal Romain Gary, francouzský spisovatel, diplomat, aviatik rusko-litevského a židovského původu do knihy Příslib úsvitu. A jeho povedenou filmovou adaptaci se stejným názvem zrežíroval Francouz Eric Barbier. Kniha Příslib úsvitu vyšla v roce 1986 i v češtině.

Příslib úsvitu (foto: Film Europe)

Autor knihy Romain Gary, vlastním jménem Roman Kacew, stihl napsat během svého bohatého života asi třicet knih, navíc pod mnoha různými pseudonymy. Také díky tomu se mu povedlo získat nejvýznamnější francouzskou literární cenu (Goncourtova cena) hned dvakrát. A to i přesto, že to pravidla nedovolovala.

Velké a nostalgické dobrodružství

Garyho život se v Příslibu úsvitu jeví jako jedno velké a lehce nostalgické dobrodružství. Jeho všudypřítomná a svým způsobem i nepostradatelná matka je nezlomná a hrdá žena, která přišla z Ruska, kde působila jako herečka. Oplývá nekonečnou kuráží, odhodláním a vášní pro život. Nic ji nezastaví a stejně tak nic nezastaví ani jejího syna. Do něj vkládá všechny své naděje i sny a jemu se je pak postupně daří v životě všechny plnit. Svého Romaina odmala učí vnímat podstatné hodnoty života a do hlavy mu vtlouká, že prát se nebo položit život stojí zato jenom ve třech případech: pokud jde o ženu, o čest nebo milovanou Francii.

Příslib úsvitu (foto: Film Europe)

Příběh matky a syna začíná v Polsku, kam přijíždějí v roku 1924. Matka provozuje podomní prodej, později si založí krejčovský salón. Díky jejím nápadům s Romainem nikdy nestrádají a zažívají život plný rozmanitostí Romain se také poprvé zamiluje. Později se společně stěhují do Nice, kde matka pomáhá provozovat hotel. Z Romaina se definitivně stává Francouz a Nina ho vyšle studovat práva do Paříže. Při studiích píše a dokonce mu vyjde jedna z jeho povídek v novinách. Odtud už pak vedou jeho kroky do armády. Později se zúčastní i bojů v Africe a je za ně vyznamenán Křížem osvobození. Ať se ale děje cokoliv, je v jeho životě přítomna matka, ke které se většinou s láskou obrací a které snad ani neubývaly síly.

Příslib úsvitu (foto: Film Europe)

Gainsbourg a Niney skvěle fungují

Matku Ninu si zahrála Charlotte Gainsbourg a klobouk dolů mimo jiné za její polštinu, kterou ve snímku používá. Roli Romaina ztvárnili ve snímku dohromady tři herci. Dospělého Romaina si zahrál herec Pierre Niney, který se jako velký talent objevil v roce 2014 v titulní roli snímku Yves Saint Laurent. Svůj hlas propůjčil také roli vypravěče, který komentuje soužití s matkou velmi citlivě a tak, jak by onu knihu četl její čtenář. Nechybí mu ani nadhled ani humor. Některé příběhy jsou přímo neuvěřitelné, třeba když se matka rozhodne, aby se Romain vydal zachránit Evropu a pošle ho zastřelit Hitlera. Gainsbourg a Niney spolu velmi dobře na plátně fungují. Divák věří jejich vztahu a není vůbec těžké je oba dva chápat a zároveň i obdivovat.

Příslib úsvitu (foto: Film Europe)

Za kamerou stál Glynn Speeckaert, který už má za sebou řádku snímků. Mezi jinými i nominaci na Césara za kameru ke snímku Margueritte s Catherine Frot v hlavní roli. Jeho čistá a klidná kamera je tak akorát pro tak bohatý příběh, jakým Příslib úsvitu je. Neruší a stejně tak na sebe neupozorňuje víc než by bylo třeba. A těší mě tu i střih. Přesto, že ve vyprávění je postaveno na několika rovinách, srozumitelný střih z výsledku nedělá zmatek a divák se snadno orientuje v ději a jeho posloupnosti.

75
    80
    80
  • Kamera - 75%
    75
  • Střih - 75%
    75

Příslib úsvitu (2017)

Příběh matky, která měla svého syna jako životní projekt v sobě má tragikomickou notu, ale stejně tak i spoustu poetiky. Jak vlastně skončí příběh bezbřehé mateřské lásky, která mnohdy Romaina mohla dusit? Běžte se určitě na tenhle barvitý a poutavě vyprávěný příběh podívat.

75 %
foto/video: Film Europe © 2018

Příslib úsvitu
La promesse de l’aube
Drama / Romantický / Životopisný
Francie, 2017, 131 min
Premiéra: 29. 3. 2018 Film Europe
Režie: Eric Barbier
Předloha: Romain Gary (kniha)
Scénář: Eric Barbier, Marie Eynard
Kamera: Glynn Speeckaert
Hrají: Charlotte Gainsbourg, Pierre Niney, Jean-Pierre Darroussin, Finnegan Oldfield, Didier Bourdon, Jean-Marie Winling, Nemo Schiffman, Martin Loizillon, Alexandre Picot, Pawel Puchalski, Catherine McCormack, Izabela Gwizdak