Recenze | Dámský klub – Sex důchodkyň ve městě

Poněkud zkratkovitý titulek v podstatě prozrazuje jednu z šablon nové komedie Dámský klub s legendárními hollywoodskými herečkami. Čtyři dámy v pokročilém věku se pravidelně schází nad zajímavými knihami, diskutují o nich, životě a partnerech a pijí přitom víno. Tentokrát přinese ta nejotrlejší (pochopitelně, že Jane Fonda ) první díl trilogie Padesát odstínů. Důchodkyně fascinované trochu ostřejší červenou knihovnou začínají bilancovat svůj současný život a každá se k novým poznatkům staví podle svého.

Dámský klub (foto: Bioscop)

Fungující šablona

To, že tvůrci komedie staví na populárním knižním škváru vůbec nevadí. Je to zajímavý nápad, který může novely E. L. Jamesové v podstatě trochu rehabilitovat. A tím vlastně i samu spisovatelku, která se ve filmu dokonce objeví s manželem v cameu (naštěstí na chvilku, nebojte). A ještě něco tady tvůrci využili. A docela umně. Použitá šablona Sexu ve městě je v případě Dámského klubu stoprocentní. A není na tom vlastně vůbec nic špatného.

Hlad po romantice

Vivian (Jane Fonda) si s muži ráda užívá, ale nesnáší závazky. Diane (Diane Keaton) právě ovdověla, ale svůj život zabalit nehodlá, i když její dvě dcery ji k tomu tak trochu nutí. Sharon (Candice Bergen) se po mnoha letech stále nevzpamatovala z rozvodu a zrady svého manžela a žije doma s kočkou, známostem se důsledně vyhýbá. Manželství Caroline (Mars Stenburgen) by potřebovalo nastartovat co se intimního života s manželem týče. V každém případě po přečtení trilogie, které se přezdívá “porno pro mamky” se v ženách probudí touha po romantice a sexu.

Charismatické herečky

V první řadě je nutné konstatovat, že osoby legendárních hereček povyšují poměrně nekomplikovaný scénář někam, kam by se v případě hereček o generace mladší těžko dostal. Jsou tu situace, které jsou napsané opravdu originálně a vtipně, ale je tu také několik hluhých míst, které zachraňuje především Jane Fonda, která je na svůj věk (80 let) v takové kondici, že by zahanbila leckterou čtyřicátnici. Ale není to samozřejmě jen o fyzické kondici, ale především charismatu, kterého má Fonda, Keaton, Bergen i Stenburgen na rozdávání.
I jejich mužské protějšky rozhodně nezaostávají. Vévodí jim především Andy Garcia s Donem Jonsonem.

Dámský klub (foto: Bioscop)

Není to vulgární

Navíc slyšet z úst hereček, které všechny překročily 70tku poměrně choulostivé věci je hodně osvěžující. Nutno ale dodat, že film není v žádném případě prvoplánově vulgární. Všechny dialogy mají vtipné a vypointované vyústění.
Film natočil debutující režisér Bill Holderman. Ten dlouhá léta točil dokumenty. A ačkoliv sama Jane Fonda byla k jeho režii skeptická, musela později uznat, že to dopadlo nad očekávání dobře. A potvrzuji to i já. Faktem ale je, že abyste z filmu měli víc feel good pocit, musela by ho asi režírovat Nancy Meyers podle scénáře Nory Ephron. Ale to se už nestane, protože scenáristka legendárních romanťáren a ženských filmů mezi námi už nějakou dobu není.

Slovní výměny mezi dámským ansámblem to každopádně vždy zachrání a jsou velmi vyvážené a zábavné. Jakoby si herečky tyhle scény užívaly a dopředu počítaly s tím, že se publikum bude smát s nimi. Pokud ano, odhadly to správně.
I když málokdo z diváků bude ve skutečnosti ve věku těchto dam, určitě rádi přijmou jejich energii a souznění, které z plátna sálá na sto honů.

70
    60
  • Herci - 90%
    90
  • Hudba - 60%
    60

Dámský klub (2018)

Dámský klub je poměrně vydařená filmová esence ženského světa. Uklidňuje všechny zralé ženy, že pokud samy chtějí, nikdy není nic ztraceno. A pokud máte doma náhodou děti, které se podobají těm, jaké má v komedii Diane Keaton, držte se od nich raději v úctyhodné vzdálenosti. Jako moc příjemná komediální jednohubka funguje tento film perfektně.

70 %
foto/video: Bioscop © 2018

Dámský klub
Book Club
USA, 2018, 103 min
Premiéra: 24. 5. 2018 Bioscop
Režie: Bill Holderman
Scénář: Bill Holderman, Erin Simms
Kamera: Andrew Dunn
Hudba: Peter Nashel
Hrají: Diane Keaton, Jane Fonda, Candice Bergen, Mary Steenburgen, Andy Garcia, Craig T. Nelson, Don Johnson, Alicia Silverstone, Richard Dreyfuss, Ed Begley Jr., Wallace Shawn, Tommy Dewey, Katie Aselton, Mircea Monroe, Sabina Friedman-Seitz, Joey Stromberg, Lili Bordán, Matt Riedy

1. Celkem nuda. Nedá se to srovnat s filmem “Lepší pozdě nežli později”, kdy jsem se nasmála od srdce skoro celou dobu a přitom to bylo tak vážné a romantické. :) Příběh stárnoucí opuštěné ženy a jejího milostného vzplanutí a zlomené srdce starého seladona nemá chybu. Ráda se na něj dívám opakovaně. Tohle mi jednou stačilo. Díky.