Recenze | Sledování dokumentu King Skate vás nabije energií!

Ve čtvrtek 20. září do kin přisviští dokument Šimona Šafránka King Skate, který vypráví o začátcích skateboardové kultury v totalitním Československu. Svou světovou premiéru měl na festivalu ve Varech, což mělo zásadní opodstatnění. Československá vášeň pro skateboarding se totiž v 70.  letech zrodila právě v Karlových Varech. Mapuje ji potom až do začátku 90. let.

King Skate (foto: Aerofilms)

Celý nápad na dokument vznikl, když si režisér Šafránek, který se věnuje novinařině, píše knihy a točí dokumenty většinou z hudebního prostředí, procházel doma na gauči vypůjčenou knihu svých kamarádů Martiny Overstreet a Michala Nanoru s názvem Prkýnka na maso jsme uřízli.
Naštěstí pro Šafránkovy účely se kolem skejťáků pohyboval pořád někdo s kamerou, takže archivního materiálu, kterým se musel se svým týmem prokousat, vydalo na téměř třicet hodin. Vybrané záběry v King Skate prokládá vzpomínkami a historkami těch, kteří jsou na přibližně třicet let starých filmech zachyceni. Přidává i dobové záběry a komentáře, které mnohdy vtipně glosují vyprávění skejťáků. Nad tím vším energicky burácí geniálně poskládaný soundtrack, který k téhle divoké jízdě za svobodou uprostřed komunismu patří: Sex Pistols, The Clash, Killing Joke, Visací zámek nebo třeba i Miro Žbirka.

Rebelové na prknech

Jezdit na skejtu bylo rebelské a vyžadovalo to odvahu. Znamenalo to lišit se a mít v sobě pocit svobody. V dokumentu vzpomínají kultovní postavy českého a světového skateboardingu jako jsou například Ivan Zobák Pelikán, Robert Thiele, Luděk Váša, ale i herec, divadelník a loutkař Petr Forman a další. Nejprve ukazují své dnes už historické skejty, na nichž začínali, a hlavně, které si sami podomácku vyráběli. To znamená, že se soustružilo, lepilo, šroubovalo, letovalo, natíralo, designovalo – prostě improvizovalo, a tak nějak za pochodu se učilo, vymýšlelo, zlepšovalo. Dobře posloužila překližka, kolečka z kolečkových bruslí nebo později upgrade v podobě koleček vyrobených z poslepovaných hokejových puků. O tom, že by se tady za dob normalizace dal koupit skejt, si mohli všichni jenom nechat zdát. Později se mohlo povést, že šťastlivcům třeba časem někdo originál skejt z Ameriky poslal výměnou třeba za český křišťál.

King Skate (foto: Aerofilms)

Živelná energie party lidí, kde převládali kluci, by si nezadala s rockovými hvězdami první kategorie. Spojovala je svobodomyslnost, kterou se vymykali, ale očividně se jim povedlo zůstat těmi, kteří režimu nijak nepřekáželi. V dokumentu se vypráví nejen o Karlových Varech, ale taky o Prachaticích, Praze, Poličce nebo Hrádku nad Nisou. Vzpomíná se na reakce neskejtového okolí, zábavu, trénování, vzájemné okukování triků, posouvání hranic, stavění U-ramp, „přítulnosti“ holek, večírcích, ale třeba i na jedinečný závod Euroskate v roce 1988 nebo na setkání se světovými špičkami tehdejšího skateboardingu. Na skejtech se jezdil freestyle, slalom, rampa nebo se skákalo do výšky. Právě v téhle disciplíně se v roce 1986 stal mistrem světa v kanadském Vancouveru Luděk Váša. Jako jednomu z mála se tehdy poštěstilo vyjet do zahraničí.

King Skate (foto: Aerofilms)

Atraktivní zpracování

Spirit a energie skateboardové komunity tehdy a dnes, dokumentárně nezmapovaná oblast a vysoká výpovědní hodnota jsou taháky King Skate. Sledování dokumentu vysloveně nabíjí, přitahuje a výborně zprostředkovává atmosféru skrz živé vyprávění aktérů i díky našlapanému soundtracku. Že je to divácky velmi atraktivně zpracované téma se nakonec projevilo i na karlovarském festivalu, kde se dokument umístil na devátém místě v celkovém diváckém hlasování. V konkurenci skoro dvou set třiceti snímků z celého světa, to mluví samo za sebe.

• Režie - 90%
    90
  • Scénář - 85%
    85
  • Střih - 80%
    80
  • Vizuál - 80%
    80
  • Hudba - 85%
    85

King Skate (2018)

Jeden z nejlépe natočených, poskládaných a zrežírovaných českých dokumentů. Vysoká atraktivita materiálu i pro ty, kteří danou dobu nezažili.

85 %
foto/video: Aerofilms © 2018

King Skate
Dokumentární
Česko, 2018, 80 min
Premiéra: 20. 9. 2018 Aerofilms
Režie: Šimon Šafránek
Scénář: Šimon Šafránek
Kamera: Jiří Chod
Producenti: Kateřina Černá
Střih: Šimon Hájek
Zvuk: Martin Roškaňuk, Marek Musil

Článek jsme oštítkovali takto:
  1. Vyřiťe Martinovi Roškańukovi, že ho shání dávný spolužák z gymnaasia Chotěboř, kam jsme chodil za války. Martin dojížděl vlakem,
    Můj telefon: 222 200 075
    Těším se, že se ozveš. ¨
    Jirka

2. Prosím, zeptejte se Martina Roškaňuka, jestli chodil za války do gymnazia Chotěboř nebo nějaký jeho příbuzný. Pak bychom byli spolužáci – potěšilo by mě, kdyby se mi ozval. Příjmení Roškaňuk je vzácná stopa…
    Zdravím,
    Jirka