Zahraniční producenti loni v Česku utratili 5 miliard – čeští filmaři chtějí víc

Zástupci Státního fondu kinematografie (SFKMG) a Asociace producentů v audiovizi (APA) jednali v Los Angeles s téměř čtyřicítkou zástupců hollywoodských studií a streamingových platforem jako Netflix nebo Amazon Video. Tématem bylo zvýšení filmových pobídek, úroveň služeb v ČR a potenciální projekty, které by se v nejbližších letech mohly v České republice natáčet. Na setkáních nechyběli zástupci 21 Century Fox, Walt Disney, HBO nebo Universal Pictures, dále řada nezávislých producentů i výše uvedení poskytovatelé streamovaného obsahu, kteří čím dál častěji přesouvají výrobu vlastních filmů a seriálů do Evropy. Loni v České republice zahraniční filmaři nechali 5 miliard korun.

Komplex barrandovských studií

“Uvědomujeme si silné konkurenční prostředí, a to nejen v Evropě, ve kterém by mohl český filmový průmysl obstát a udržet si vedoucí pozici na trhu. Proto vyjednáváme změnu v systému filmových pobídek. Do budoucna bychom chtěli pobídku zvýšit na 25 %, abychom se vyrovnali zemím se srovnatelnou úrovní filmařských služeb,“ řekla ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková.

V těsné blízkosti barrandovských ateliérů se nachází rozlehlý a filmaři hojně využívaný pozemek (160.000 m2) s umělým valem a volným přírodním horizontem bez přítomnosti rušivých prvků „moderní civilizace“.Nabízí tři bazény, z nichž největší (o délce 20m, šířce 10m a hloubce 4m) umožňuje vestavbu dekorací a ohřev vody až na 27°C i v zimním období. Právě na tomto pozemku vznikaly filmy jako Oliver Twist, Bratři Grimmové, Johanka z Arku, či Příběh rytíře. V bazénu se natáčela například scéna v zatopeném vagónu metra pro film Sound of Thunder.

„Záměr zvýšit procento vratky jsme americkým producentům představili a věřím, že v kombinaci s našimi skvělými štáby a zázemím, které si zástupci společností z USA plně uvědomují, nás tento krok posouvá opět mezi absolutní špičku filmařských destinací na světě, tedy tam, kde ČR byla před masivním zaváděním pobídek mezi státy EU v letech 2000 až 2004,“ doplnila Fraňková. Systém filmových pobídek byl v ČR s ohledem na ostatní státy zavedený v roce 2010 a plní svůj účel – vrátil k nám zahraniční projekty s vysokými rozpočty, které tu každoročně opět utrácejí téměř pět miliard korun vlastních investic a zaměstnávají tisícovky lidí nejen z filmové branže, ale i dalších společností z nefilmových dodavatelských odvětví.

Setkání zástupců českého filmu v Los Angeles

Pracovní setkání a prezentace se v Los Angeles konaly od 18. do 28. září a za českou stranu je vedla vedoucí České filmové komise (oddělení SFKMG) Pavlína Žipková. Ve spolupráci s Asociací producentů v audiovizi a generálním konzulátem ČR v Los Angeles a za účasti ředitelky SFKMG Heleny Bezděk Fraňkové byla uspořádána i takzvaná business breakfast pro producenty, kde došlo na prezentaci českého filmového průmyslu a panelovou diskusi. Nebyly to tedy jen pobídky, okolo kterých se diskuze se zástupci filmových studií a produkčních společností točily.

„Prezentovali jsme vysokou úroveň služeb, kreativitu a špičkovou profesionalitu našich filmařských profesí a především skutečnost, že nabízíme anglicky mluvící šéfy jednotlivých filmových departmentů, od kameramanů, filmových architektů, kostýmních výtvarníků až po postprodukční supervizory, takže je možné u nás kvalitně natočit projekt téměř jen s místními filmaři,“ uvedla vedoucí České filmové komise Pavlína Žipková.

To potvrdil i americký producent Gideon Amir na nedávném natáčení projektu Carnival Row. Seriál se pro Amazon Studios v České republice točil od října 2017 do března 2018 a v nejbližších dnech by měly začít dotáčky, které zvýší počet dosavadních 90 natáčecích dní. Tvůrci seriálu zde podle odhadu celkem utratí cca 1,6 miliardy korun na takzvaných uznatelných nákladech, tedy za služby, zboží hrazené českým subjektům.

„Česká republika má úžasnou filmařskou základnu. Neexistuje nic, absolutně nic, s čím by si čeští filmaři neporadili. Cokoli si vymyslíte, oni vždy přijdou se skvělým řešením,“ poznamenal Gideon Amir na adresu českých filmařů.
„Zájem o produkci v České republice je velký a Praha má i nadále skvělou reputaci. Kombinace kvality, lokální kreativity a konkurenceschopnou cenou filmových štábů u nás je ideální zvláště pro seriály, které se v poslední době v České republice realizují,“ shrnul jednání Tomáš Krejčí ze společnosti Milk and Honey Films.

Společnosti z USA u nás i letos točí řadu zajímavých projektů. Roztočená je druhá řada historického seriálu o templářích Knightfall pro History Channel. Filmový štáb čeká více než 100 natáčecích dnů v lokacích, ke kterým patří například hrad Točník, zřícenina Valečov a hrad Lipnice. Točí se také ve studiích na Barrandově a kulisy opět vyrostly i na pozemku za ateliéry. V druhé řadě si mimo jiné zahraje i Mark Hamill, známý jako Luke Skywalker z Hvězdných válek. Odhadované uznatelné náklady by se měly vyšplhat na více než 800 milionů Kč. První desetidílná řada se v ČR točila v roce 2016 a tvůrci zde na uznatelných nákladech utratili téměř 1 miliardu Kč. Dva natáčecí týdny má už za sebou další americký seriál, který se odehrává pro změnu v současnosti a jehož protagonisty jsou agenti FBI a CIA. Pilotní díl k sérii Whiskey Cavalier se u nás točil už letos na jaře a stanice ABC poté zadala do výroby celou řadu o 12 epizodách. Točit se bude do února 2019 převážně v Praze a okolí a až na pár z celkové stovky natáčecích dnů proběhne celé natáčení v ČR. České filmaře a štáby tedy čeká hodně rušný podzim.

zdroj: Státní fond kinematografie
-red-

%d blogerům se to líbí: