Recenze | 3 dny v Quiberonu – o těžce zkoušené představitelce Sissy

Režisérka, scénáristka a producentka francouzsko-íránského původu Emily Atef natočila třetí celovečerní snímek. Jmenuje se 3 dny v Quiberonu a vypráví epizodu z života herečky Romy Schneider, kterou veřejnost celoživotně spojovala především s rolí Sissi.

3 dny v Quiberonu (foto: Film Europe)

Děj vychází z posledního rozhovoru herečky, který se odehrál v roce 1981, kdy jí bylo 42 let (následujícího roku tragicky zemřela za dosud nevyjasněných okolností). Černobílý snímek vznikl jako režisérčina fikce na základě fotografií Roberta Lebecka (Charly Hübner) a rozsáhlého a otevřeného interview Michaela Jürgse (Robert Gwisdek), který ho s Romy (Marie Bäumer) vedl pro německý deník Stern. Odehrává se v kulisách francouzského lázeňského hotelu, kde Schneider odpočívá před svým dalším filmovým natáčením v Berlíně. Nejprve za ní přijíždí její dlouholetá důvěrná přítelkyně Hilde Fritsch (Birgit Minichmayr), ale depresivní Romy nachází zalezlou v posteli. Pak přijíždí i zmínění novináři a herečka se impulsivně rozhodne, že s plánovaným rozhovorem mohou začít okamžitě. Ten se protáhne s nejrůznějšími přestávkami na ony tři dny.

Krátký životní úsek filmové star, kterou si přivlastňují Němci i Francouzi, se nese v melancholické atmosféře a zachycuje Schneider ve velmi křehkém životním období. Vzpamatovává se ze sebevraždy svého prvního manžela Harryho Meyena a zároveň z nedávného rozvodu s druhým manželem Danielem Biasinim. Navíc hledá balanc v tom, jak být dobrou matkou svým dvěma dětem Sarah a Davidovi, aniž by tušila, že právě David se toho roku ve svých 14 letech smrtelně zraní. Novinářům odpovídá velmi upřímně a otevřeně a nechává i volnou ruku fotografovi Lebeckovi, který ji už léta dávno zbožňuje, a podobné city k němu chová i ona. Při interview se Romy nebojí svých emocí a odpovídá i na mnohdy velmi drzé otázky, což vzbuzuje ochranitelské pocity v její přítelkyni Hilde, která je vždy přítomna. Ta se obává hereččina zneužití a manipulace. Romy s ní ale názor úplně nesdílí a vrací se k životnímu stylu, který ji na jednu stranu ničí, ale zároveň také drží při životě. Pije a baví se s přáteli, ale i náhodně potkanými lidmi, je bezprostřední, jak je jí přirozené. Stejně náhle se ale také hroutí.

3 dny v Quiberonu (foto: Film Europe)

Skvělý herecký výkon

Německá televizní herečka Marie Bäumer, která ve snímku 3 dny v Quiberonu postavu filmové hvězdy ztvárnila, je za svůj výkon vyzdvihována, a to právem. Její Romy splývá s tou skutečnou i díky podobnému vzhledu. Schneider ve skutečném životě, ale i na plátně, neudělala krok bez zapálené cigarety, která ji provází ve šťastných chvílích, ale i když na ni dopadá tíha její situace. Cena pro film na Berlinále nevyšla. Bäumer je teď ale za svou Romy nominovaná na Nejlepší herečku na Evropských filmových cenách, které se zanedlouho budou předávat ve španělské Seville. Tak uvidíme, zda se to podaří tentokrát.

Novinka: Nově hodnotíme filmy v recenzích na jednotky procent. Dává nám to možnost být spravedlivější v hodnocení. Celkovou známku průměruje algoritmus hodnotící všechny hodnocené složky filmu. Můžete se tak setkat s hodnocením například 87% místo 85% či 93% místo 90%.

75
  • Scénář - 75%
    75
  • Herci - 85%
    85
    70

3 dny v Quiberonu (2018)

Romy Schneider zažila během svého života tolik eskapád, že by to nemusel vydržet ani kůň. Její komplikované rozpoložení se díky režisérčině silnému a chápavému zaujetí ztrápenou ženskou postavou a skvělému výkonu hlavní představitelky povedlo citlivě shrnout do posmutnělého dvouhodinového konverzační dramatu, kde se stejně zajímavě a nejednoznačně projevují i ostatní figury.

76 %
foto/video: Film Europe © 2018

3 dny v Quiberonu