Recenze | Balón doplácí na schéma plné patosu

V kinech přistál německý Balón natočený podle skutečné události z roku 1979. Režisér Michael Herbig, který je zároveň jeho producentem, se v něm pokusil převyprávět příběh dvou východoněmeckých rodin (Strelzykových a Wetzelových). Ty se rozhodly železnou oponu překonat v horkovzdušném balónu.

Balón (foto: Cinemart)

První záběry režisér věnuje nočním scénám z hranice, kde se kdosi neúspěšně pokouší o její překonání. Následuje slavnostní akce u příležitosti předávání občanských průkazů s klasickým proslovem nasáklým duchem doby. Tam se divák seznamuje se členy rodiny Strelzykových – matka, otec a dva synové. Čekají na příležitost a ještě téhož večera se pokusí o útěk z NDR. Společně se svými přáteli, rodinou Wetzelových, tajně po večerech kutili balón. Wetzlovi se ale nakonec pokusu o útěk vzdají. Poprvé se to nepodaří ani Strelzykovým. Navíc se záhy po neúspěšném přistání jen pár desítek metrů od hranice dostanou do hledáčku tajné policie. Začíná hra o čas. Obě spřátelené rodiny znovu pouští do práce a staví nový balón, aby se znovu, tentokrát společně, pokusily  přeletět na Západ.

Příběh s velkým dramatickým potenciálem se ale ztrácí pod nánosem nudného zpracování. Děj je prezentován s mnoha otřepanými klišé, která si divák dovede v čase vrcholící studené války představit. Na druhou stranu chybí pocit ztotožnění se s aktéry, které nepodpoří ani vyřčený strach dětí nebo úzkostlivé chování matky. Až směšně pak působí vykreslení postavy vyšetřovatele případu (Thomas Kretschmann), který používá tvrdá a neoblomná gesta, která evokují americký biják.

Balón (foto: Cinemart)

Asi vizuálně nejpůsobivější jsou z celého snímku scény, kde se k noční obloze mocně klene nafukující se balón osvícený plynovým hořákem. Ovšem následné záběry, ze kterých na první dobrou kouká studiové prostředí, jakýkoliv dojem zase zchladí na bod mrazu. Navíc rodina se při svém prvním pokusu zřítí kamsi doprostřed lesa a pak zcela v pořádku (krom otcových popálených rukou) dopochoduje s chmurnými myšlenkami v hlavě domů. Jediným dějovým osvěžením jsou asi jenom záběry z jejich následného výletu do Západního Berlína, když se snaží dát o sobě vědět u Americké ambasády. A tak se atmosféru napětí a pocit zoufalství tvůrci rozhodli vyrábět prostřednictvím permanentně gradujícího orchestrálního doprovodu, od kterého si divákovy uši neodpočinou skoro po celé dvě hodiny stopáže.

Balón (foto: Cinemart)

Čistě pro zajímavost ještě několik informací ke skutečnému příběhu: rodiny Petera Strelzyka a Güntera Wetzela sestrojily dokonce tři různé balóny s nejrůznějšími úpravami než se jim povedlo přeletět do Západního Německa. Na samém začátku  uvažovali i o sestrojení helikoptéry, ale od tohoto nápadu rychle ustoupili. Věděli, že by nebyli schopni vyrobit dostatečně silný motor. Nápad s balónem přišel záhy díky článku o balónovém festivalu v Novém Mexiku.
Vzdušnou cestu k útěku na Západ použil i československý cyklistický závodník Robert Hutyra nebo Josef Hlavatý, který si pro cestu za svobodou zvolil podomácku postavené rogalo.

  • Režie - 60%
    60
  • Scénář - 55%
    55
  • Herci - 60%
    60
  • Vizuál - 65%
    65

Balón (2018)

Balón je ke své škodě schematický film plný patosu, který nešikovným způsobem vypráví jinak velmi zajímavý a napínavý příběh. Nedostatečně osobitě seznamuje s jeho účastníky a nedává moc prostoru emocím. A tak divák nemá motivaci s nimi příběh prožívat tak, jak by si ve skutečnosti celá událost zasloužila.

60 %
Dagmar Šimková, Totalfilm.cz
foto/video: Cinemart © 2018

Balón
Ballon
Drama / Thriller / Historický
Německo, 2018, 120 min
Premiéra: 15. 11. 2018 Cinemart
Režie: Michael Herbig
Scénář: Kit Hopkins
Kamera: Torsten Breuer
Hudba: Ralf Wengenmayr, Marvin Miller
Hrají: Friedrich Mücke, Karoline Schuch, Alicia von Rittberg, David Kross, Thomas Kretschmann, Jonas Holdenrieder, Tilman Döbler, Ronald Kukulies, Emily Kusche, Christian Näthe, Sebastian Hülk, Ulrich Brandhoff, Peter Trabner, Bernd Michael Lade, Kai Ivo Baulitz, Bernd Stegemann, Antje Traue, Elisabeth Wasserscheid, Peter Prager, Nadja Engel, Thomas Kress, Cornelius Schwalm, Sebastian Schwarz, Timur Bartels, Stefan Kaminsky, Jörn Hentschel, Thomas Chemnitz, Jonas Laux

 

 

  1. Blbost, ten film je fakt dobrej! Žádný “patos” jsem tam nezpozoroval.
    S čím bych s recenzí souhlasil je příliš holywoodský hlavní záporák, v reálu by vypadal asi jako Pláteník z Okresu na severu. Ale i ten používal neoblomná gesta, nebo ne?

    Reagovat na tento komentář

Napište nám co si myslíte

Nebojte, Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

%d blogerům se to líbí: