Recenze | Creed podruhé a stále skvěle

Bude to pro některé z vás možná šokující, ale máme tu osmý film z Rockyho světa. Možná jste si mysleli, že už nejde nic nového vymyslet a vše už bylo řečeno. Do jisté míry je to pravda. Creed II po úspěchu restartu, který všechny před třemi lety příjemně šokoval opakuje klasickou šablonu. Ale to neznamená, že by byla méně funkční. Pokračování Creed je opět skvělá zábava, která i přes očekávatelný děj nabízí opravdu hodně.

Creed II. (foto: Forum Film)

Kde zalovili tvůrci při psaní scénáře? Vzhledem k tomu, že spoluautorem je opět Sylvester Stallone, nepřekvapí, že hledal silný moment. Jeden z nejsilnějších se stal samozřejmě v roce 1985. Vrací se tedy ruská mlátička Ivan Drago (Dolph Lundgren) jehož synovi (Florian Munteanu) se Adonis Creed (Michael B. Jordan) musí postavit. Adonis ale už nerozhoduje jen sám za sebe. Se svou nastávající (Tessa Thompson) čeká potomka a rozhodnutí nejsou vůbec jednoduchá. Tentokrát si ale Adonis moc vybírat nemůže. Uvnitř bojuje s touhou pomstít otce a samozřejmě nechce přijít o těžce vybojovaný titul Mistra světa v těžké váze.

Emocionálně silné

Steven J. Caple jr. převzal od Ryana Cooglera režii a nevede si vůbec špatně. Creed II si zachovává atmosféru a pevné režijní vedení jako v prvním filmu. Dostáváme jako na stříbrném podnose klasický, ale funkční příběh o otcích a synech, vině a vykoupení, osamělosti a rodině. Strohá šablona o pěstech na pozadí přiznané i nepřiznané studené války už by dnes moc nefungovala. A tak tu máme plnokrevné drama zabalené do hutného sportovního dramatu, jehož osmdesátkové odbočky nejsou vůbec na obtíž.

Creed II (foto: Forum Film)

Nový režisér možná neumí tak efektně podat samotné zápasy, i když samozřejmě stále se jedná o hollywoodský nadstandard, který fanouška určitě nezklame. Co ale Stevenu J. Capleovi jde, je konzistentnost příběhu, inscenace zásadních rozhovorů a udržení divákovy pozornosti po celou stopáž.

Creed II (foto: Forum Film)

Rocky vs. Adonis

Michael B. Jordan drží úroveň. Creed a angažmá v marvelovce Black Panther ho definitivně vystřelili do nejvyšších hereckých pater. Pomáhá i jeho fyzická zdatnost, která je i na hollywoodského herce opravdu extrémní. Sylvester Stallone tady jako Rocky Balboa opět funguje hlavně jako Adonisův zpovědník. To je pro jejich vztah naprosto určující. Až v druhé řadě je pro Adonise skvělým a platným trenérem. Stallone opět předvádí skvělý herecký výkon na hranici naprostého minimalismu. A narozdíl od svého lehce slavnějšího konkurenta Arnolda Schwarzeneggera má co herecky nabídnout. Jednoduše řečeno – je to možná větší frajer než za mlada.

Creed II (foto: Forum Film)

Přestože šablona je tady zjevná a divák dopředu ví, co bude následovat (uvědomění, odmítání, přesvědčování, první neúspěšný zápas, odveta), nijak to neubírá na zážitku a pocitu uspokojení. A když se ve finále ozve v tom nejvhodnějším okamžiku ono známé hudební téma, srdce doslova zaplesá.

Novinka: Nově hodnotíme filmy v recenzích na jednotky procent. Dává nám to možnost být spravedlivější v hodnocení. Celkovou známku průměruje algoritmus hodnotící všechny hodnocené složky filmu. Můžete se tak setkat s hodnocením například 87% místo 85% či 93% místo 90%.
    75
  • Scénář - 65%
    65
  • Herci - 90%
    90
    80
  • Kamera, vizuál - 75%
    75

Creed II (2018)

Titul mistra nestačí. Chce to příběh. To slyší Adonis od promotéra, který ho nutí k zápasu se synem Ivana Draga. Creed II příběh nabízí. Možná někdo napíše, že je prostý. Ale já s tím žádný problém nemám. Od Bondovky očekávám akci k neuvěření. Od Rockyho franšízy krev, pot a slzy. Nic víc a nic míň. Povedlo se to.

77 %
foto/video: Forum Film © 2018

Creed II
Drama / Sportovní
USA, 2018, 130 min
Premiéra: 22. 11. 2018 Forum Film
Režie: Steven Caple Jr.
Scénář: Sylvester Stallone, Cheo Hodari Coker
Kamera: Kramer Morgenthau
Hudba: Ludwig Göransson
Hrají: Michael B. Jordan, Sylvester Stallone, Tessa Thompson, Dolph Lundgren, Florian Munteanu, Russell Hornsby, Wood Harris, Phylicia Rashad, Ivo Nandi, Andre Ward, Christopher Mann, Brigitte Nielsen, Milo Ventimiglia