Recenze | Dvojka Fantastických zvířat rozehrává promyšlenou hru

Jako zarytý fanoušek Harryho Pottera a magického světa J. K. Rowlingové se musím přiznat, že mi první část její nové ságy přiliš k srdci nepřirostla. Zato dvojka to dokázala! Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny jsou úplně jiný film. Zatímco Fantastická zvířata a kde je najít byl seznamovací a uvozovací film, Grindelwaldovy zločiny jsou rozmáchlý spektákl plný akce, množství propracovaných odkazů i „dárků“ pro potterofily. Nejenže se potkáme se starými známými z potterovské ságy, které bychom tu asi úplně nečekali, ale hlavně! vracíme se aspoň na pár minut zpátky do Bradavic a Londýna.

Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny (foto: Vertical Entert.)

Na konci prvního dílu byl zajat mocný Grindelwald (Johnny Depp) a vsazen do vazby. Z ní je na začátku filmu transportován, ale utíká do Evropy, kde hodlá najít Credence a zároveň sešikovat stoupence, jejichž pomocí ovládne svět čarodějů i nečarů (mudlů). Grindelwald postupně přesvědčuje své stoupence a málokdo se mu snaží odporovat. Existuje jen jeden kouzelník, který by se Grindelwaldovi mohl postavit – Albus Brumbál (Jude Law). Ten ale zatím zůstává v pozadí a do pátrání po Credencovi zapojí Mloka Scamandera (Eddie Redmayne). Mlok musí zabránit tomu, aby se Grindelwaldovi Credence podařilo zrekrutovat. Netrvá to dlouho a k Mlokovi se přidávají i staří známí z New Yorku: Tina, Queenie i Jacob. Nešťastný chlapec, který hledá svou skutečnou matku je totiž velmi mocný a pátrá po svém původu…

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Staří známí i nové postavy[/pullquote]Rowlingová tentokrát divákům servíruje dobrodružství, které je stejně šťavnaté jako poslední díly potterovské ságy. S každou postavou nakládá promyšleně. Temné chvilky střídá humor zastoupený Queenie a Jacobem. Nechybí tu ale další zajímavé postavy – Scamanderův bratr Théseus (Callum Turner), bystrozor na minesterstvu kouzel, jeho snoubenka Leta Lestrengeová (Zoë Kravitz) a Nagini v podobě mladé asijské dívky (Claudia Kim), která se už jako had stane společnicí Voldemorta o několik desítek let později. Bude zajímavé sledovat, jak se Nagini k Voldemortovi dostane, protože ve dvojce Zvířat zatím funguje jako kladná postava a blízká kamarádka Credence.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Nostalgie[/pullquote]První díl v podstatě nevyžadoval žádnou znalost Harry Potter ságy. V Grindelwaldových zločinech už je všechno jinak. Výtečný Jude Law, představitel Brumbála stojí před Zrcadlem z Erisedu, potkáme se s bezovou hůlkou, už zmíněnou Nagini, Kamenem mudrců a nakonec i samotným Nicholasem Flamelem. Odkazů a provázaností s legendární ságou je tu nespočet a já Rowlingové tleskám, protože to opět vypadá, že vše promýšlí na několik kroků dopředu. V nových Fantastických zvířatech tak rozehrává další velmi funkční hru, při které zaplesá srdce nejednoho fanouška. Co teprve, když se kamera rozletí nad bradavickými pozemky a ocitneme se na hodině Obrany proti černé magie… První tóny Williamsova známého hudebního motivu vykouzlí chtě nechtě úsměv na tváři a velkou spokojenost.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Skvělý nový Brumbál[/pullquote]Samostatnou a skvělou kapitolou filmu je Jude Law jako o několik desítek let mladší Albus Brumbál. Bradavického profesora hraje s charismatem a noblesou, přesto mu nechává jakousi mladickou rozvernost a spiklenectví. Už jeho první setkání s Mlokem na jedné z londýnských střech a putování zamlženými ulicemi skýtá několik minut velmi soustředěné a skvělé zábavy. Eddie Redmayne v roli Mloka zklamat ani nemůže. Jeho hrdina je možná méně autistický než v předchozím díle a více osobní.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Grindelwald se vyrovná Voldemortovi[/pullquote]Johnny Depp si jako Grindelwald v ničem nezadá s fanatičností a krutostí Voldemorta. S tím rozdílem, že Grindelwald je méně očekávatelný. Zatímco Voldemort byl pouze krystalicky čisté zlo, jeho předchůdce Grindelwald tak trochu klame tělem. Depp si touto hereckou kreací tak trochu vylepšuje image. Jak tu osobní, tak hereckou. Dá se očekávat, že účast v Rowlingové sáze pro něj bude znamenat krom Pirátů z Karibiku jeden z mála komerčních úspěchů, na kterých v posledních letech participoval.

Grindelwaldovy zločiny nabízí evidentně rozehrávku k hutnějším dobrodružstvím v dalších dílech. Na rozdíl od prvního části ale film obsahuje mnohem víc akčních a epických scén, lepší ztotožnění diváka se známými postavami a hodně chvilek hrajících na strunu nostalgie. Oceňuju i skvělé nápady jako třeba ten s věštbou válečného konfliktu na setkání stoupenců Grindelwalda. Tyhle drobnosti jen dokládají, že Rowlingová je autorkou s obří imaginací a nebojím se říct, že je téměř geniální.

• 80%
    Režie - 80%
  • 85%
    Scénář - 85%
  • 80%
  • 90%
    Kamera a vizuál - 90%
  • 75%
    Hudba - 75%
85%

Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny (2018)

Druhá část prequelu Harryho Pottera od J. K. Rowlingové vyspěla v epičtější dobrodružství. Rowlingová rozehrává opět promyšlenou hru a zřejmě už jí teď můžeme věřit, že se jí v dalších třech dílech všechno podaří smysluplně a bombasticky završit. Nakročeno má skvěle.

foto/video: Vertical Entertainment, Warner Bros. © 2018

Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny
Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald
Dobrodružný / Rodinný / Fantasy
Velká Británie / USA, 2018, 134 min
Premiéra: 15. 11. 2018 Vertical Entertainment
Režie: David Yates
Scénář: J. K. Rowling
Kamera: Philippe Rousselot
Hudba: James Newton Howard
Hrají: Eddie Redmayne, Katherine Waterston, Dan Fogler, Johnny Depp, Jude Law, Alison Sudol, Ezra Miller, Zoë Kravitz, Claudia Kim, Carmen Ejogo, Jessica Williams, Ólafur Darri Ólafsson, Callum Turner, Victoria Yeates, Poppy Corby-Tuech, Brontis Jodorowsky, William Nadylam, Fiona Glascott, Derek Riddell, Kevin Guthrie, David Sakurai, Ingvar Eggert Sigurðsson, Kamil Lemieszewski, Reid Anderson, Jamie Campbell Bower, Toby Regbo, Silvia Crastan