Recenze | Roma je film, na který se nezapomíná

Konečně se do programu několika tuzemských kin nedávno dostal i snímek Roma mexického režiséra Alfonsa Cuaróna, který od chvíle své premiéry v Benátkách sklízí ovace diváků a poklony od filmových profesionálů. Na zmíněném festivalu získal ocenění nejvyšší – Zlatého lva a zdá se, že bude v únoru hodně promlouvat do Oscarů. Držitel Oscara za snímek Gravitace (2013) diváky zaujal i svým filmem Potomci lidí (2006). Režíroval ale také Harryho Pottera a vězně z Azkabanu (2004) a předtím Mexickou jízdu (2001). Zdá se, že ať už se vydá do jakéhokoliv filmového světa, všechno se mu daří. Nehledě na to, že v Romě se postavil i za kameru a předvedl famózní výsledek. Nezbylo mu vlastně nic jiného díky vytíženosti jeho skvělého dvorního kameramana Emmanuela Lubezkiho.

Roma (foto: Netflix)

Roma je černobílý a zatím nejosobnější režisérův snímek, který v sobě nese nostalgické kouzlo, ale neusiluje o sentiment. Díky velmi pomalé a souvislé kameře, která je svědkem všech událostí, s ní divák doslova „plave“ mořem času a prostoru. Sleduje dny 70. let minulého století, dobu Cuarónova dětství. Režisér nás pouští do svých vzpomínek a odkrývá poezii i nenadálou křehkost v každodennosti života ve čtvrti Roma v Mexico City. Tam žije středostavovská rodina seňority Sofíy, která čítá čtyři děti, babičku, dvě služky, psa a Sofíina manžela. Režisér ale do středu příběhu staví jednu ze služek, která se jmenuje Cleo. Tu skvěle zahrála do té doby neherečka Yelitza Aparicio. Druhá hlavní představitelka seňory Sofíy měla před natáčením jenom zkušenosti z divadla. Mužské postavy z mnoha důvodů nejsou v ději příliš účastné, což vede ženské postavy v příběhu určitou cestou. Pozornost je upřena na ženy a jejich vypořádávání se s každodenností.

Na začátku snímku přichází seznámení s estetikou příběhu, následuje režisérova touha provést diváka prostorem a pak ho nechává „ochutnávat“ dobu, často třeba i prostřednictvím televizního programu.

Cuarón je horkým kandidátem na bohatou sklizeň oscarových sošek hned v několika kategoriích. Stane-li se tak, mohl by si odnést až pět exemplářů. Predikovány jsou mu v kategoriích za nejlepší film, scénář, režii, zvuk a kameru. Komplexní zvládnutí snímku a svázanost režiséra s ním nejenom po tvůrčí, ale také emocionální stránce příběhu, dělají z Romy zážitek, který vás pohltí.

Roma (foto: Netflix)

Bez hudby

Režisér ve snímku vůbec nepoužívá hudbu. Tím se do popředí dostává zvuk, kterého je všude plno -z  domácnosti, rušných ulic města, chudinské čtvrti nebo nakonec i burácejícího oceánu.

Snad ještě poznámka k délce natáčení. Trvalo celých 108 dní, natáčelo se chronologicky, vše snímala jedna kamera. Cuarón probíral jednotlivé postavy s každým protagonistou zvlášť a scénář toho či onoho dne se dozvídali herci až přímo v natáčecí den, žádný scénář dopředu neměli.

Roma (foto: Netflix)

Možná jenom to mohla být cesta, jak před kameru dostat opravdovost, nenucenost a určitou lehkost každodennosti, která diváka neunavuje. Pro mě osobně famózní závěrečný záběr na Cleo. Měla jsem díky jeho symbolice pocit velké spřízněnosti s Pawlikowského Studenou válkou. A určitě to nebylo podmíněno tím, že oba snímky jsou černobílé. Málokdy zmiňuji v recenzích střih, ale v případě Romy je to nutnost, i ten obsáhl sám režisér. Za celý snímek zmíním scénu s parkováním otce.

Už od 14. prosince si můžete snímek pustit také na Netflixu, nepovede-li se vám třeba mezi svátky nebo po celý leden dostat do kina (seznam kin zde) a zažít Romu na velkém plátně. Upřímně vám ale první zmíněnou variantu doporučuji, zážitek to bude skutečně naprosto nesrovnatelný.

• Režie - 90%
    90
  • Scénář - 85%
    85
  • Střih - 90%
    90
  • Kamera - 95%
    95
  • Zvuk - 90%
    90
  • Herci - 85%
    85

Roma (2018)

Roma bude snímkem, na který se nezapomíná. Famóznímu Cuarónovi stačí pro velký výsledek vlastně celkem málo. Vybudoval na plátně svět sám pro sebe, do kterého kromě všech výše jmenovaných technických dokonalostí, pustil úplně upřímně náruč lásky a uctil ženy svým osobitým způsobem. V divákovi proto dovede s lehkostí vzbudit pocit důvěrně známého, rozhodně ale ne vždy příjemného. V tu chvíli záleží na míře divákovy empatie, ale také pozornosti. I tak se vše okamžitě snadno vpije pod kůži a zůstane s divákem ještě dlouho poté.

90 %
foto/video: Netflix, Aerofilms © 2018

Roma
Mexiko / USA, 2018, 135 min
Premiéra: 14. 12. 2018 Netflix, uvádějí vybraná kina v ČR
Režie: Alfonso Cuarón
Scénář: Alfonso Cuarón
Kamera: Alfonso Cuarón
Hrají: Yalitza Aparicio, Marina de Tavira, Diego Cortina Autrey, Carlos Peralta, Marco Graf, Daniela Demesa, Nancy García García, Verónica García, Andy Cortés, Fernando Grediaga, Jorge Antonio Guerrero, Latin Lover, Kjartan Halvorsen

1. […] pro německý film letos menší, protože proti filmu Floriana Henckela von Donnersmarcka stojí Roma a Studená válka. I to, že režisér získal už jednoho Oscara za film Životy těch druhých […]

2. […] pro německý film letos menší, protože proti filmu Floriana Henckela von Donnersmarcka stojí Roma a Studená válka. I to, že režisér získal už jednoho Oscara za film Životy těch druhých […]