Recenze | Svátky klidu a míru – jak pro koho!

Třetí režijní počin pojmenovaný Svátky klidu a míru dánské herecké hvězdy Paprika Steen (Idioti, Ten jediný, Tiché srdce) dnes přichází do českých kin. Zároveň je i zahajovacím snímkem letošního ročníku přehlídky současných severských filmů Scandi, která startuje v pražském Kině Lucerna. Snímek vznikl podle scénáře Jakoba Weise a režisérka a herečka Steen v něm ztvárnila hlavní roli Katrine. V jejím domě, kde žije se svým mužem Madsem a dvěma dětmi, se má sejít celá rodina, aby společně oslavila Štědrý den.

Vaše rodina?

Hořkosladký příběh tak možná bude v mnohém věrně kopírovat situace a pocity diváků z vlastních (vánočních) rodinných oslav. Motem všech tamějších zúčastněných je totiž hlavně přežít společný večer bez ztráty květinky a všechny kostlivce nechat ve skříni. To se ale dá těžko splnit. Pod jednou střechou se kromě zcela nekonfliktních rodičů Madse potkají Katrineini rozvedení rodiče, přičemž matka ani po letech nezkousla, že si její exmanžel založil novou rodinu. Ten večer ho ale doprovází naštěstí jenom jeho pes. Přichází i Katrineina sestra Barbara s mužem Torbenem a jejich synkem. Nečekaně se ohlásí i nejmladší sestra, která se před časem vrátila z protialkoholního léčení, a s ní její přítel a jeho malá dcerka. A pak je tu taky ještě Katrineinina dospívající dcera, která se už celý den snaží své matce sdělit něco podstatného.

I přes poměrnou snahu všech ten večer přijde chvíle, kdy se z celkem příjemné a díky sebeovládání všech i celkem klidné sešlosti rázem stane vánoční oslava, na kterou by všichni tak nějak možná raději rychle zapomněli. A venku navíc řádí slušná sněhová vánice. Otázkou zůstává, nakolik je to v takové situaci dobře.

Svátky klidu a míru (foto: Film Europe)

Každý z příbuzných má svoje osobní limity, které v interakci s ostatními vytváří celkem vtipné momenty. A tak se Štědrý večer versus rodinné vztahy jeví jako výborný námět na celovečerní snímek. Mně ale v příběhu, kde je sice spousta kvalitních hereckých výkonů, chybělo „něco“, řekněme další plán, překvapení, jeho větší nepředvídatelnost. S publikem ale příběh bude rezonovat dobře – právě díky osobní projekci diváka do jednotlivých situací a povah zúčastněných.

70
  • Scénář - 65%
    65
    70
  • Kamera - 65%
    65
  • Hudba - 65%
    65

Svátky klidu a míru (2018)

Tragikomedie Svátky klidu a míru rozhodně tematicky přesahuje hranice Dánského království a diváka pobaví. Přála bych mu ale trochu více fantazie v jednotlivých charakterech a jejich chování, aby se výsledný příběh hned divákovi nevymazal z paměti.

67 %
foto/video: Film Europe © 2018

Svátky klidu a míru