Recenze: Zlo s lidskou tváří – o sériovém vrahovi bez kapky krve

Fascinace sériovými vrahy je všudypřítomná – najdeme ji ve zprávách, knihách a samozřejmě i ve filmu. Mezi nejznámější vrahy historie patří i Ted Bundy, jemuž se věnuje snímek s všeříkajícím názvem Zlo s lidskou tváří, který právě vstupuje do českých kin. Spíše než hektolitry krve a gore násilí ovšem čekejte psychologickou sondu do vztahu Bundyho s jeho přítelkyní Liz Kendall, skrz jejíž perspektivu je nahlížena nejen postava Bundyho, ale i celý děj.

Zlo s lidskou tváří (foto: Bontonfilm)

Zlo s lidskou tváří rozhodně není tradičním životopisným snímkem, jelikož se primárně zaměřuje pouze na posledních zhruba 10 až 15 let života Teda Bundyho, tedy na dobu soudních líčení a jeho čas strávený ve vazbě. I přesto, že film letmo mapuje události předcházející jeho obvinění a uvěznění, téměř vůbec nezobrazuje jednotlivé zločiny, které Bundy spáchal. I v tomto ohledu pak nejde o běžný snímek o psychopatovi. Místo předpokládaného thrillerového napětí a krvavých scén plných zabíjení se jedná o studii milostného vztahu a soudní drama bez téměř jediné kapky krve.

V době, kdy jednak filmoví, jednak seriáloví diváci dychtí po co nejvíce naturalistickém zobrazení násilí, je film, ve kterém se násilí neznázorňuje, ale „jen“ se o něm mluví, vítanou změnou. Díky tomu, že je snímek prokládán reálnými televizními reportážemi týkajících se Bundyho, se tak navíc Zlu s lidskou tváří dostává lehce dokumentárního nádechu. I tak se ale nelze zbavit dojmu, že snímku přeci jen schází větší záblesk originality, který by ho odlišil od stáda ostatních vražedných filmů a seriálů. Tam, kde například seriál Mindhunter fascinuje precizní režií nebo seriál Hannibal láká vizuální podmanivostí, Zlo s lidskou tváří lehce zápasí s tím, co unikátního oproti podobným počinům o sériových vrazích nabízí.

Zlo s lidskou tváří (foto: Bontonfilm)

I přes scházející výraznější element jedinečnosti se film může pyšnit zdařilou režií Joe Berlingera, jehož styl svými svižnými střihovými problesky může připomenout Jean-Marca Valléea a jeho seriálovou tvorbu jako Sedmilhářky či Ostré předměty. Soundtrack zase svými písněmi pomáhá skvěle dotvořit atmosféru 70. let, tím pádem má snímek i punc retro zabarvení.

Nejlepší Efronův výkon

V popředí pak stojí výkony Lily Collins v roli Bundyho přítelkyně Liz Kendall a především Zaca Efrona v ústřední roli Teda Bundyho. Zcela bez debaty se jedná o doposud nejzdařilejší a nejkomplexnější výkon tohoto herce, který je jinak známý spíše z romantických komedií a muzikálů. Je sice pravda, že zpočátku Efron spíše než jako zlo s lidskou tváří působí jako předzvěst něčeho velmi nehezkého v těle někoho velmi hezkého. Veškeré obavy se ale brzy vytratí a Efron s přehledem dokáže velice úsporným způsobem vyvolat pocit znepokojení a nedůvěry.

Zlo s lidskou tváří (foto: Bontonfilm)

Český název je lepší

Originální název Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile (tj. Neobyčejně podlý, otřesně ďábelský a ohavný) je sice bezesporu poplatný reálnému Tedu Bundymu, nikoliv však samotnému filmu. Bundyho zločiny zcela bez pochyby odpovídají přívlastkům z originálního názvu, ovšem snímek jako takový nesahá po podobných extrémech. Oproti tomu český název Zlo s lidskou tváří lépe vystihuje podstatu celého filmu i jeho hlavní postavy. I přes vcelku sympatické vykreslení ústředního sériového vraha ovšem film zdvihá výhružně ukazováček a připomíná, že i pod krásným zevnějškem se může skrývat shnilé jádro. Činí to důrazně a s potřebným dopadem, a právě v tom tkví jeho největší síla.

75
  • Scénář - 65%
    65
    80
    70
  • Kamera - 65%
    65

Zlo s lidskou tváří (2019)

Zlo s lidskou tváří mapuje vztah, soudní líčení a léta strávená ve vazbě Teda Bundyho, jednoho z nejslavnějších amerických sériových vrahů. Kvalitně natočený snímek s dokumentárním nádechem překvapí především doposud nejkomplexnějším výkonem Zaca Efrona. Navzdory ne zcela originálnímu pojetí upoutá svým ústředním tématem a položí nejednu nepříjemnou otázku. I přes krví nasáklou náturu zločinů Teda Bundyho se film zdráhá zobrazení násilí a obejde se téměř bez jediné kapky krve, což v rámci žánru představuje příjemnou změnu.

70 %
foto/video: Bontonfilm © 2019

Zlo s lidskou tváří
Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile
Ted Bundy: Diabol s ľudskou tvárou (Slovenský titul)
Krimi / Drama / Thriller / Životopisný
USA, 2019, 108 min
Premiéra: 23. 5. 2019 Bontonfilm
Režie: Joe Berlinger
Scénář: Michael Werwie
Kamera: Brandon Trost
Hudba: Marco Beltrami, Dennis Smith
Hrají: Zac Efron, Lily Collins, Kaya Scodelario, Haley Joel Osment, Angela Sarafyan, John Malkovich, Jeffrey Donovan, Jim Parsons, Brian Geraghty, Dylan Baker, Terry Kinney, Grace Victoria Cox, James Hetfield, Kevin McClatchy, Anita Farmer Bergman, Bryan Kruse, Morgan Pyle, Macie Carmosino