Recenze | Brankář vypráví o lidskosti

Německý snímek Brankář už mohli vidět diváci na jaře v průběhu Febiofestu. Teď je v běžné distribuci a divákům přináší zcela unikátní příběh Berta Trautmanna, který se na patnáct let stal úspěšným fotbalovým brankářem jednoho z nejslavnějších britských klubů. Snímek vznikl podle skutečného příběhu německého výsadkáře, který byl zajat Angličany na konci druhé války. Scénář napsal Nicholas J. Schofied a Markus H.  Rosenmüller, který snímek zároveň režíroval.

Brankář (foto: Film Europe)

Hlavní hrdina Bert (David Kross), který se ocitne v zajateckém táboře, to mnohem lépe, než s puškou umí s balónem. To náhodou zjistí Jack (Jack Friar), který zásobuje tábor potravinami a zároveň trénuje mužstvo z nedalekého městečka. Jack je v úzkých, protože jejich sezónní skóre je mizerné a pokud prohrají i poslední zápas, je všechno ztraceno. A tak v táboře poprosí o „půjčení“ Berta, aby ho mohl postavit do brány. Bert je rád, že tak unikne i seržantovi Smytheovi (Harry Melling). Je ale možné, aby se Britové srovnali s tím, že v jejich fotbalovém týmu bude hrát německý voják?
Trautmann ale prokáže svou mentální odolnost a brzy si mužstvo získá. Jejich předsudky se začnou brzy pomalu rozplývat. Bert, který tým zachrání před fiaskem, dokonce zanedlouho dostane nabídku chytat za manchesterský fotbalový klub a až po uši se stihne zamilovat do Jackovi dcery Margaret (Freya Mover), které chvilku trvá, než se srovná s tím, že tátovi chodí vypomáhat Němec. Ale je tu ještě jedna potíž. Margaret už totiž vážnou známost má…

A pak střih, a najednou jsme někde o kus dál, Margaret a Bert jsou manželé a přichází chvíle, kdy se s poválečnou náladou v Anglii musí vyrovnávat společně. A to není jednoduché. Nakonec je to rabín Altmann, který celé věci pomůže. A pak znova střih – Bert přibíhá do nemocnice Margaret, která porodila syna. Přichází roky rodinné pohody a Bertových fotbalových úspěchů, kdy prokáže svou urputnou vytrvalost, když dokončí zápas i s vážným zraněním. Následuje ale tragédie, ze které se pak Bert a Margaret dlouho vzpamatovávají. A jak už to tak v životě chodí, kruh se musí uzavřít, a tak trauma válečných zločinů, které se od začátku příběhu v Bertovi ozývalo, se teď konečně i díky náhodnému setkání s nenáviděným seržantem Smytheem usadí.

Brankář (foto: Film Europe)

Berta Trautmanna si zahrál německý herec David Kross, jeho milovanou Margaret skotská herečka Freya Mavor. Oba mladí herci už za sebou mají několik zářezů na pažbě. Krossovou nejvýznamější rolí je ta po boku Kate Winslet ve snímku Předčítač (2008) a Mavor, která se věnuje také divadlu, si zahrála například ve známém britském televizním seriálu Skins (2011-2012).

Ať už je snímek jakkoliv seriózním pokusem o výpověď, klasické životopisné zpracování místy až nudí. Snad až posledních dvacet minut snímku mě dokázalo přitáhnout k sobě a zaměstnat opravdovým emočním prožitkem, byť bych to čekala už mnohem dřív.

• Režie - 60%
    60
    60
  • Střih - 55%
    55
    70

Brankář (2018)

Ať už jsem nebyla u Brankáře spokojena s lecčím, jeho velikost je v tématu. Jestli má film ambice vyprávět o něčem opravdu podstatném, pak je to určitě lidskost, osobní síla a především smíření na mnoha úrovních. Nutno ještě poznamenat, že snímek docela narychlo končí, a tak k mému překvapení zůstává životní příběh německého brankáře, který se stal anglickým hrdinou, nedopovězený.

60 %
foto/video: Film Europe © 2019

Brankář