UŽ JSTE SI POSLECHLI NÁŠ PODCAST S REŽISÉREM PETEREM BEBJAKEM? MIMO JINÉ O NOVINCE SMRŠŤ NEBO VEDLEJŠÍ PRODUKT? NAJDETE HO ZDE.

Recenze | Devadesátky – dokonalý návrat v čase

Prvním z filmů, které letos KVIFF Distribution zařadila do tradičního pofestivalového výběru je režisérský debut herce Jonaha Hilla Devadesátky.

Devadesátky (foto: KVIFF Distribution)

Devadesátky zachycují atmosféru pod zlatavým kalifornským sluncem, kde parta starších kluků, kteří jezdí na skejtu, zkouší drogy, vrhají se do dívčích náručí a snaží se být v pohodě právě tak, aby zůstali „cool“. Do party by rád zapadl taky třináctiletý Stevie (Sonny Suljic), který žije se svou matkou (Katherine Waterston) a svým starším bratrem Ianem (Lucas Hedges), který si ho drží od těla a dává mu tvrdou sourozeneckou školu.

Zmíněný Sonny Suljic, který si zahrál v Lanthimosově Zabití posvátného jelena je divákova láska na první pohled. Lucase Hedgese zná divák z úspěšných snímků jako je Místo u moře, Tři billboardy kousek za Ebbingem nebo Lady Bird. Chvilku mi ale trvalo, než jsem si oblíbila i ty ostatní kluky. Raye (Na-kel Smith), „lokýnkovou princeznu“ Kurvadráta (Olan Prenatt), Čtvrťáka (Ryder McLughlin) a Rubena (Gio Galicia).

Devadesátky (foto: KVIFF Distribution)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Herci nebo realita?[/pullquote]Autor scénáře a režisér, jinak herec Jonah Hill (Vlk z Wall Street) k příběhu říká, že ho poskládal ze svých vlastních zážitků, kdy v devadesátých letech vyrůstal v L.A., a přimíchal k nim i to, co zažil a slyšel od  přátel. Výstižně vykreslené pocity spojené s dospíváním, skvělý vizuál a partička kluků, kteří jsou před kamerou naprosto civilní, dovedou diváka místy až do bodu, že často zapomene, že kouká na hraný film, a ne na dokument.

Devadesátky (foto: KVIFF Distribution)

Hill uspěl jak v roli scenáristy tak režiséra. Snímek se rozhodl formátovat do čtverce a společně s kameramanem Christopherem Blauveltem mu vtiskl neopakovatelnou atmosféru, která je podpořená soundtrackem poskládaným z hitů jako je Passing By Me od Tha Parcide, When The Shit Goes Down od Cypress Hill nebo třeba v pozadí znějícího songu Nirvany.

• 80%
    Režie - 80%
  • 80%
    Scénář - 80%
  • 85%
  • 85%
    Kamera - 85%
  • 90%
    Vizuál - 90%
  • 75%
    Střih - 75%
  • 85%
    Hudba - 85%
83%

Devadesátky (2018)

Sám autor film definuje jako příběh, který je víc než o skejtingu o přátelství a hledání party, do které třináctiletý kluk chce patřit. Zároveň je to i krásná metafora vášně, výdrže, odhodlání a odvahy. Ale taky upřímná sonda do životů kluků, kteří se snaží oprostit od toho, co je trápí. Skvělé herecké výkony, nostalgická a živá atmosféra Devadesátek je rozhodně něco, co byste si neměli nechat v létě v kině ujít.

foto/video: Aerofilms, KVIFF Distribution © 2019

Jonah Hill se proslavil rolemi tělnatých outsiderů (Superbad, Zbouchnutá), časem se však dostal i k výrazným vedlejším postavám ve filmech Moneyball nebo Vlk z Wall Street. Právě role ekonoma Petera Branda a věčně sjetého finančníka Donnieho Azzofa mu vynesly dvě oscarové nominace za nejlepší herecký výkon ve vedlejší roli. Jako herec natočil kolem šedesáti filmů, a kromě Bennetta Millera a Martina Scorseseho spolupracoval třeba i s Quentinem Tarantinem a Judem Apatowem.