Recenze | Panství Downton – seriálová ikona funguje i na plátně

Fanoušci seriálu budou nadšení. A nejen oni. Pokud se dostanete do situace, že byste na film Panství Downton měli drahou polovičku doprovázet a rodinou Crawleyových jste nepolíbení, nudit se určitě nebudete. Skvěle obsazenému seriálu vévodí Maggie Smith jako moudrá a sarkastická babička a v případě filmového zpracování především britský král a královna, kteří jsou jako vzácná návštěva základním kamenem filmového děje. Každá z přibližně dvacítky důležitých seriálových postav dostává ve dvouhodinovém filmu svůj prostor a potěší především fakt, že vše zůstalo na svém místě. Nejen zámek, známé postavy, ale i humor, dramatické situace a fungující kompaktní scénář.

Panství Downton (foto: CinemArt)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Panstvo i služebnictvo pospolu[/pullquote]Filmový děj se odehrává krátce po skončení seriálu. Je situován do roku 1927. Na Panství Downton má přijet král s královnou. Pro rodinu i její služebnictvo je to obrovská událost a skvělá výchozí situace pro scenáristu. Do domu se kvůli této speciální události vrací i majordomus v důchodu Carson, který otěže přejímá od pana Barrowa. V popředí filmu jsou především osazenstvo „ze zdola“, tedy služebnictvo. Přestože seriál nabízel i mnoho dramatických sporů, filmový návrat ukazuje celý dům především jako fungující včelí úl, který drží pospolu. Má totiž společného nepřítele. Tím je oficiální královský doprovod a služebnictvo, které se snaží v domě Crawleyových po dobu panovnické návštěvy převzít otěže. To se pochopitelně služebnictvu nelíbí. A tak nastane doslova zákopová válka, které se k šoku služebnictva i diváků filmu účastní i noblesní Carson.

V šesti sériích seriálu se scenáristovi Julianu Fellowesovi velmi dobře dařilo udržet kvalitu i rovnováhu jednotlivých složek seriálu. Bylo nasnadě. že se to podaří i ve filmové verzi. Fellowes má ostatně s podobným filmem zkušenost. Na kontě má legendární Gosford Park, který přišel dávno před seriálem Panství Downton. Zajímavé je, že návštěva královského páru na vymyšleném Downtonu není tak úplně vycucaná z prstu. Královská rodina se skutečně do hrabství Yorkshire, kam Fellows Panství Downton situoval, vydala. Bylo to ale o pár let dřív, v roce 1912.

Nutno pochválit celý tvůrčí tandem. Krom zmíněného scenáristy ještě režiséra Michaela Englera, který se podílel i na mnoha seriálových epizodách. Samozřejmě výsledek by nebyl takto ideální bez vynikajících herců. Jim vévodí především ikonická herecká legenda Maggie Smith společně s představitelem pana Carsona Jimem Carterem. Obě postavy ztělesňují jak noblesu, tak generují velké množství komických situací. Ve filmovém Panství Downton ale opět nechybí ani romantika, dramatické chvíle i feel good pocit, který k filmům tohoto typu prostě patří.

Panství Downton (foto: CinemArt)

Na druhou stranu film nepřináší žádné překvapení navíc. Otázkou je, zda je to špatně. Zda sám seriál není dokonalý produkt, který jeho fanoušci netouží nijak upgradovat.
Filmová verze je skutečně důstojným koncem celé ságy Crawleových aniž by nějak utrpěla převodem na plátno na svých léta oceňovaných kvalitách.

• 75%
    Režie - 75%
  • 65%
    Scénář - 65%
  • 80%
    Herci - 80%
  • 70%
    Kamera - 70%
  • 80%
    Výprava, kostýmy - 80%
75%

Panství Downton (2019)

Povedená adaptace seriálu na filmová plátna. Neztratila nic ze svého glancu, přitažlivosti, vtipu i romantiky. Fanouškovi bude srdce plesat.

foto/video: CinemArt © 2019

Panství Downton
Downton Abbey
Velká Británie, 2019, 122 min
Premiéra: 12. 9. 2019 CinemArt
Režie: Michael Engler
Scénář: Julian Fellowes
Kamera: Ben Smithard
Hudba: John Lunn
Hrají: Michelle Dockery, Maggie Smith, Elizabeth McGovern, Laura Carmichael, Joanne Froggatt, Hugh Bonneville, Sophie McShera, Allen Leech, Jim Carter, Matthew Goode, Penelope Wilton, Phyllis Logan, Brendan Coyle, Lesley Nicol, Imelda Staunton, Geraldine James, Simon Jones, David Haig, Tuppence Middleton, Kate Phillips, Stephen Campbell Moore, Raquel Cassidy, Rob James-Collier, Max Brown, Kevin Doyle, Harry Hadden-Paton, Douglas Reith, James Cartwright, Oliver Barker, Richenda Carey, Michael Fox