Recenze: Rambo naposledy ultimátně likviduje

Jen málokterý filmový hrdina si vydobyl u diváků takové postavení jako John Rambo. Směle se může postavit vedle Terminátora, Jamese Bonda, Rockyho, Supermana nebo Batmana. Natolik je tenhle válečný veterán z Vietnamu ikonický a zbožňovaný. Je to zvláštní, protože kvalit prvního a možná druhého dílu se už nikdy nepodařilo dosáhnout. Přesto zůstává postava v podání Sylvestera Stalloneho u diváků stále velmi oblíbená. Poslední páté pokračování je nakonec příjemným rozloučením, i když s původním zaměřením Ramba už mnoho společného nemá.

Rambo: Poslední krev (foto: Bontonfilm)

John žije na ranči s neteří Gabrielle a její babičkou. Dívka se chystá na vysokou školu, ale ještě předtím chce poznat svého otce, který před lety opustil ji i její mrtvou matku. Otec žije v Mexiku a Gabrielle se za ním nakonec přes odpor rodiny vydá. Bohužel se stane obětí mexického gangu obchodujícího s bílým masem.
John se rozhodne pomstít a na svém ranči připraví Mexičanům smrtící past. Ta samozřejmě nevede nikam jinam než do šupem do pekla…

První polovina filmu nás uvádí do docela přímočaré rodinné situace. Johna Ramba představuje jako milujího a starostlivého strýce. I tady občas probleskují veteránovy staré válečné běsy. Ve filmu to ale působí zbytečně, až skoro rušivě. Fanoušci background své postavy znají a odkazy na dřívější díly opravdu patří až do závěrečných titulků, kde jsem je ocenil. Celá expozice je poměrně dost dlouhá. Stejně všichni čekáme jen na to, až si John nabrousí nůž, naklade pasti a začne se vraždit.
Uklidním vás – dočkáme se.

Rambo: Poslední krev (foto: Bontonfilm)

Faktem je, že podzemní bunkr, který si John pod rodinným rančem vybudoval je místem, které budí úžas. Ať už svojí spletitostí, tak množstvím nakladených a sofistikovaných pastí, které mají blíž ke známým vyvražďovacím hororům než k sérii odehrávající se uprostřed džungle. Ale Stallonemu je přes 70 let a další mise v pralesích by působila značně směšně. Takže osobně proti námětu vlastně nic nemám.
Scénář je tedy přiznaně prostinký, jsou tu momenty, nad kterými zůstává rozum opravdu stát. Zesnulá Gabriellina matka je pravděpodobně Rambovou sestrou, ale nikde se o tom výslovně nemluví. Jedna z postav filmu, mexická nezávislá novinářka Carmen (Paz Vega) zachrání Rambovi život a údajně mu dál pomáhá v boji s Mexičany, ale neví se vlastně jakým způsobem, ve filmu to vůbec není vidět.

Zajímavé je že Mexičané jsou tu opět zobrazeni jako vrahové, násilnící a kuplíři. V podstatě je to podobné klišé, jako když mají ve špionážních akčňácích negativní postavy ruská jména. Prostě klasické béčko, které by bylo téměř směšné, nebýt charismatu Sylvestera Stalloneho a poměrně osvěžující série likvidací těch opravdu zlých a nelítostných mexických hajzlíků.

• Režie - 65%
    65
    60