První dojmy – nová krimi série Sever s Mádlem a Benonim

Nový šestidílný seriál SEVER natočil Robert Sedláček, režisér několika úspěšných televizních projektů a také loňského snímku Jan Palach. Minisérie, která se poprvé vysílá dnes na ČT1, se odehrává v období, kdy byl českým prezidentem Václav Klaus a doba přála nejrůznějším korupčním aférám. Nutno dodat, že inspiraci našli tvůrci ve skutečném příběhu jednoho severočeského kriminalisty.

Sever (foto: ČT)

První díl diváky seznámí s příběhem inženýra Petra Svobody (Jiří Mádl), který pracuje na stavebním odboru radnice. Práce ho ale slušně řečeno nebaví, a tak se rozhodne stát kriminalistou poté, co se poblíž bytu, kde s rodinou žije, stane vražda. Navíc se na místě činu potká se svým přítelem ze studentských let Vítkem Brázdilem (Štěpán Benoni), který u policie pracuje a v jeho myšlence změnit práci ho podporuje.
Mádlův Svoboda je typ člověka, který trochu naivně věří ve vyšší princip a spravedlnost a když tedy absolvuje půlroční kurz u policie, je přijat na kriminální oddělení do Bíliny, kde se jeho nadřízeným stává Ivan Rezner (Martin Havelka). Že se ale Svobodovo chování do oné doby a místa ani trochu nehodí si sám začne uvědomovat poté, co se ho Rezner snaží nenápadně manipulovat prostřednictvím malých službiček, různých výhod a doporučení. Nebezpečně blízko, a ještě navíc zcela sebevědomě, krouží také Rostislav Valenta (Martin Pechlát), který patří do skupinky místních vlivných a neohrozitelných zbohatlíků, jenž jsou jedna ruka se státními institucemi kraje.
Nebezpečné prostředí, ve kterém platí ty mně a já tobě pomalu začne tlačit i na Svobodu. Ten se ale nevzdává a dál se pokouší šťourat do hnilobných principů, které propojují lokální podnikatelskou smetánku s politickou.

Svoboda žije se svou manželkou, kterou si zahrála Eliška Křenková, a synkem v docela šťastném manželství. Pro Křenkovou tohle byla kariérně první role maminky a režisér Sedláček ji na novinářské projekci chválil za to, jak dokázala vytěžit i pouhou roli partnerky. Krátké interakce mezi ní a Mádlem v domácím prostředí jsou jedním ze světlých bodů celého seriálu.

Sever má i docela příjemnou kameru, která přinejmenším tonalitou a obrazovou skladbou patří mezi lepší průměr tuzemských seriálů z policejního prostředí. Hudbou k atmosféře seriálu přispěl Michal Rataj, který často s Robertem Sedláčkem spolupracuje. Potíž je ale v nepříliš dobře napsaném scénáři, který svou plytkostí ubírá jinak zajímavému tématu na atraktivitě. Nedostatečnost se projevuje také dramaturgicky a vyznívá silně třeba v momentech, kdy se podezřelí až příliš rychle vzdávají poté, co se ocitnou před vyšetřovateli a svůj popis vysypou jako básničku prvňáček před tabulí.

Sever (foto: ČT)

Nápadné podobnosti a srovnávání se severskými detektivkami se nelze vyhnout a sami tvůrci je přiznávají. Severočeští hrdinové se snaží chovat jako jejich severští kolegové. Ukazují tvrdé a nekompromisní tváře, ale když dojde na křik a emoce, je těžké jim cokoliv uvěřit. Nejlépe se své role v tomto případě zhostil už výše zmíněný Benoni, zbytek působí v kontextu situací spíš úsměvně.
V informacích k seriálu se píše, že Sever je především psychologicky pojatý příběh muže a že detektivka tvoří jenom jeho kostru. Sám Sedláček k tomu dodává, že všeobecně rád zkoumá moment, kdy jeden stojí proti všem. Nechme se tedy překvapit, jak celý příběh nabere na obrátkách. Tohle zatím totiž příliš přesvědčivý nástup nebyl.

[pullquote align=“full“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]čtěte také: E. Křenková: Pochvala od Sedláčka zavazuje (rozhovor)[/pullquote]

Hodnoceno na základě dílů 1-3.

foto/video: Česká televize © 2019

Sever (TV seriál)
Krimi / Thriller
Česko, 2019 (6x cca 55 min.)
Každé pondělí na ČT1
Režie: Robert Sedláček
Scénář: Václav Hašek
Kamera: Jan Šuster
Hudba: Michal Rataj
Hrají: Jiří Mádl, Eliška Křenková, Robert Řasa, Štěpán Benoni, Aleš Bílík, Martin Havelka, Jan Novotný, Martin Pechlát, Jana Polášková, Jacob Erftemeijer, Jan Komínek, Pavel Čeněk Vaculík, Tomáš Dastlík, Petra Špalková