Recenze: Addamsova rodina otevírá svou náruč nové generaci

Historie Addamsovy rodiny sahá až do roku 1938, kdy vznikla její první kreslená podoba. Od té doby tato podivínská famílie prošla nespočtem adaptací, přičemž mezi ty nejznámější patří hraný seriál z roku 1964 a především pak filmy s Anjelicou Huston z počátku 90. let. Nyní se Addamsovic vrací k animaci, poprvé ve 3D.

Addamsova rodina (foto: Forum Film)

Film v povedené úvodní zkratce shrne události předcházející současnosti – od svatby Gomeze a Morticie až po jejich vyhnání do ústraní do budovy opuštěného sanatoria pro choromyslné. O 13 let později je pak v ústřední dějové linii rodina Addamsových konfrontována s městečkem pod kopcem, na kterém stojí jejich vila. Margaux, ústřední designérka, moderátorka a (pře)tvořitelka, zrenovovala všechny domy v městečku a pojmenovala ho příhodně Asimilace. Jejím cílem je, aby nikdo nevybočoval – a to jak vzhledem, tak i názory. Když se tedy jednoho dne rozplyne mlha na kopci a odhalí tak strašidelný dům Addamsových, Margaux se rozhodne ho a jeho obyvatele znormalizovat.

Jinakost

Hlavním tématem se pak stává jinakost. Poselství akceptace není v rámci filmů pro děti žádnou novinkou, avšak tento tolikrát omílaný námět není v rámci žánru nikdy na škodu. Scénář sice chvílemi tlačí příliš na pilu (název města Asimilace působí jak pěst na oko), avšak je stále dostatečně inteligentní na to, aby v celkovém měřítku vykreslil pochopení odlišnosti bez zbytečných doslovných komentářů. Příběh navíc pracuje i s davovou demagogií, což mu v rámci nejen světové politiky dodává pointu i aktuálnost.

Addamsova rodina (foto: Forum Film)

Svět Addamsovy rodiny vizuálně zručně kontrastuje s koloritem městečka. Zatímco Addamsovic prostředí je děsivé, téměř černobílé, ale zároveň podmanivé, městečko Asimilace hýří barvami, postrádá ovšem duši i hloubku. Odebrat pestrobarevnému světu osobitost byl dozajista tvůrčí zájem, ovšem čistě z animačního úhlu Asimilace vypadá spíše jako průměrný televizní seriál pro děti, což zamrzí speciálně ve srovnání se světem Addamsovic, který vcelku zručně balancuje nostalgický retro nádech a moderní přístup.

Lety prověřené a skvěle charakterizované postavy, příjemné vypravěčské tempo i zdařilý dabing ovšem vytvářejí zábavnou podívanou. Film tak sice nepřináší nic svěžího, ovšem otevírá dveře domácnosti Addamsových nové generaci. Zároveň potvrzuje, že osobnostní podivnost nemusí být nutně ostrakizovaná, ale naopak může být cool.

Addamsova rodina (foto: Forum Film)

• Režie - 60%
    60
    60
  • Animace - 65%
    65
  • Hudba - 65%
    65
  • Dabing - 70%
    70

Addamsova rodina (2019)

Přestože nejnovější filmový přírůstek Addamsovy rodiny nepředstavuje nic radikálního po obsahové ani vizuální stránce, s příběhem i animací zachází s rozumem, citem a především s humorem. Ač se sice snímek zaměřuje na dětské diváky a představuje jim tak dosud nepoznanou rodinu podivínů, zcela jistě si ho užijí i skalní fanoušci. Občasné přešlapy mu lze stejně jako charakterové zvláštnosti členů Addamsovy rodiny odpustit.

64 %
foto/video: Forum Film © 2019

Addamsova rodina