Clint Eastwood pokračuje v sérii filmů, které zobrazují životní osudy hrdinů, kteří na první pohled nejsou v hledáčku velké části veřejnosti či médií. Doslovně to ale neplatí právě o Richardu Jewellovi, kterému právě média za pomoci FBI zničila život. Mladý muž, který toužil chránit zákon, byl členem ochranky v průběhu Letních olympijských her v Atlantě. Na koncertu v Centennial parku objevil batoh s výbušninou a podařilo se mu tak zachránit stovky životů. Díky manipulaci FBI i médií se ale stal z národního hrdiny podezřelým číslo 1.
Mnozí z nás mají tento příběh v paměti. V roce 1996 o něm informovala média celosvětově. Údajného atentátníka se sice po třech měsících podařilo jeho právníkovi očistit, ale to, co mezitím prožil Richard Jewell i jeho matka Bobi se dá přirovnat jedině k peklu na zemi. Richard Jewell v průběhu několika let často měnil zaměstnání, které ale spojovala služba v bezpečnostních složkách. Odcházel většinou nedobrovolně pro přílišnou horlivost. Když se objevil po nálezu výbušniny v televizi, všiml si toho jeho bývalý zaměstnavatel a kontaktoval FBI. Zdálo se mu totiž, že Richard chce tolik pracovat u policie, že by byl schopen pro slávu i ostruhy celý nález bomby nafingovat. Tajné informace o podezření se dostaly díky vztahu novinářky a agenta FBI do médií a šílený kolotoč lží a manipulací už nešlo zastavit.
Vzhledem ke známým skutečnostem se Eastwood nepokoušel z filmu udělat detektivku. Od začátku víme, že Jewell pachatelem není a jde spíš o šílené drama, které mapuje kromě procesních úkonů FBI i fungování médií především dopad na samotnou Jewellovu rodinu. Hlavní hrdina navíc díky svojí mírné povaze situaci zvládá vcelku dobře. Hůř je na tom jeho matka, která pochopitelně synova příkoří prožívá velmi intenzivně.
[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Skvělé herecké výkony[/pullquote]Paul Walter Hauser, který ztvárnil titulní postavu si skutečný předobraz opravdu „nakoukal“. Hercovy pohyby i způsob komunikace dokonale kopíruje skutečného Jewella. Skvělý výkon podává Kathy Bates jako Jewellova matka Bobi. Její extrémní psychické vypětí je pro diváka až srdcervoucí. Právem je za výkon nominována na Oscara. Neméně výtečný je Sam Rockwell jako právník Watson Bryant. Spíš než nudného obhájce připomíná svěží rockovou hvězdu. Ať svým přístupem tak nutnou empatií, která je v takovém případě opravdu na místě. Případ Richarda Jewella se totiž vymyká všemu, co se běžně děje. A to v i kontextu Spojených států.
Bombový útok na olympijský park v Atlantě se odehrál 27. července 1996 během letních olympijských her v Atlantě. Výbuch si vyžádal dva mrtvé a 112 zraněných. Šlo o první ze série čtyř výbuchů spáchaných Erickem Rudolphem, jehož motivací byla snaha o změnu vládní politiky týkající se interrupcí a zrušení olympiády. Díky zásahu pracovníka ochranky Richarda Jewella byla většina návštěvníků parku evakuována před výbuchem. Jewell se později stal hlavním podezřelým FBI. Skutečný pachatel Erick Rudolph byl odhalen po osmi letech.
[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Uspěchané vyvrcholení[/pullquote]Eastwoodův film je velmi intenzivní, nemá tendenci zpomalovat vyprávění, spíš zrychluje. A závěrem dokonce působí až uspěchaně a klipovitě. Je to trochu škoda, protože působí nekonzistentně. Obzvlášť ve chvíli, kdy zásadní věci padají z hrdiny, kterého režisér celou dobu vykresluje jako hloupého prosťáčka. Problém mám ale především s postavou novinářky (Olivia Wilde), která celý hon na čarodějnice zosnovala za pomoci milence z FBI (Jon Hamm). Necitelná novinářka, která se bez skrupulí vyspí s každým, kdo jí poskytne relevantní informaci se v závěru mění na smířenou ženu, která se možná za své kroky i tak trochu stydí. Významné záběry na její ubrečený obličej při emotivním projevu Jewellovy matky působí velmi směšně a dost pochybuji že je to zobrazení reality. Spíš jde o Eastwoodovu vypravěčskou licenci, která moc nezafungovala.
Jinak je ale Richard Jewell povedené a intenzivní drama. Diváka až mrazí z toho, co se všechno může stát, když se spojí ambiciózní jedinci neváhající pro svůj prospěch zničit kohokoliv.
Richard Jewell (2020) Naléhavý příběh nešťastné rodiny, která se stala obětí zvůle státu a novinářů. Je skvělé, že takové filmy vznikají, protože si spousta diváků, čtenářů a konzumentů informací neuvědomuje sílu manipulace. V dnešní době lze kromě médií do této „osy zla“ zařadit i sociální sítě.
foto/video: Vertical Entertainment, Warner Bros. © 2020