UŽ JSTE SI POSLECHLI NÁŠ PODCAST S REŽISÉREM PETEREM BEBJAKEM? MIMO JINÉ O NOVINCE SMRŠŤ NEBO VEDLEJŠÍ PRODUKT? NAJDETE HO ZDE.

Recenze: 1917 – technický zázrak na jeden záběr

1917 nás zavádí do zákopů první světové války a jedním dlouhým záběrem rozehrává záchrannou akci britských vojáků. Film posbíral řadu ocenění, např. BAFTA a Zlatý glóbus, a byl jedním z favoritů letošních Oscarů. Cenu Akademie pro nejlepší film mu sice nakonec vyfoukl Parazit, ale to nic nemění na tom, že 1917 je výborný snímek, a to především po technické stránce.

1917 (foto: Vertical Entert.)

Předcházející film Sama Mendese, bondovka Spectre, začíná jedním dlouhým záběrem, kdy se agent 007 proplétá davy v Mexiku během oslav dne mrtvých. Tento kompozičně komplikovaný a zdánlivě bezešvý úvod byl působivým a sebejistým zvednutím opony zatím poslední mise Jamese Bonda. V 1917 Mendes jedním nepřerušovaným záběrem pouze nezvedá oponu, ale hraje jím celé představení.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Válečný balet[/pullquote]Synchronizace všech prvků, od herců po kameru, zavání propracovaností baletních choreografií – podobně jako fyzicky náročné, avšak s ladností prezentované pohyby tanečníků se i zde do detailu promyšlená koordinace kamery jeví nenuceně a lehce. Pokud se ovšem díváte pozorně, není nikterak těžké vytušit, kde se nacházejí jednotlivé střihy. Do filmu jsou ale zakomponovány s takovou precizností, že vytváří lehce uvěřitelnou, nepřetržitou linii.

1917 (foto: Vertical Entert.)

Kamera zde krouží kolem dvou mladých britských vojáků, Williama Schofielda (George MacKay) a Toma Blakea (Dean-Charles Chapman), kteří mají za úkol doručit zprávu o chystaném útoku, čímž mohou zachránit až 1600 vojáků, včetně Tomova bratra Josepha. Zápletka je bez nejmenších odboček přímočará a snímkem se místy ozývají podobně laděné válečné snímky jako Nolanův Dunkerk nebo Spielberův film Zachraňte vojína Ryana. William a Tom cestou potkávají paletu nejrůznějších postav a v kratičkých epizodních rolích se tu tak objevují např. Colin Firth, Benedict Cumberbatch nebo Andrew Scott.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Největší hvězda KAMERA[/pullquote]Největší hvězdou snímku ovšem není nikdo z herců, nýbrž kameraman Roger Deakins, který za svou práci na 1917 získal druhého Oscara. Ze záběrů, kdy se kamera proplétá změtí zákopů připomínajících bludiště, se může lehce zatočit hlava. Vrcholem snímku je ovšem noční sekvence, která svou nazlátlou barvou všudypřítomných plamenů připomene scénu plnou zlatavého prachu v Blade Runner 2049, filmu, který Deakinsovi před dvěma lety vynesl první cenu Akademie.

1917 (foto: Vertical Entert.)

1917 je strhující podívaná, ve které dle očekávání převažuje forma nad obsahem, byť jen nepatrně. Samu Mendesovi a Rogeru Deakinsovi se tímto technickým zázrakem podařilo odehrát prvotřídní představení, u kterého jste si ovšem neustále vědomi kamery; tak jako v divadle neztratíte povědomí o oponě.

• 90%
    Režie - 90%
  • 70%
    Scénář - 70%
  • 90%
    Kamera - 90%
  • 70%
    Herci - 70%
  • 80%
    Efekty - 80%
  • 80%
80%

1917 (2019)

1917 je především velkým technickým experimentem, který se vrchovatě oplatil. Precizní kamera, neviditelný střih, choreografie herců i perfektně načasovaný hudební doprovod dohromady vytvářejí silný filmový zážitek. Ten sice po vypravěčské a emoční stránce není tak hluboký, avšak Sam Mendes se postaral o to, aby nám nenabídl pouze prázdnou formu. Vybudoval silnou konstrukci, která unese tíhu dramatu i války.

foto/video: Vertical Entertainment © 2020

1917
Drama / Válečný
USA / Velká Británie, 2019, 119 min
Premiéra: 27. 2. 2020 Vertical Entertainment
Režie: Sam Mendes
Scénář: Sam Mendes, Krysty Wilson-Cairns
Kamera: Roger Deakins
Hudba: Thomas Newman
Hrají: George MacKay, Dean-Charles Chapman, Colin Firth, Benedict Cumberbatch, Mark Strong, Andrew Scott, Richard Madden, Adrian Scarborough, Anson Boon, Tommy French, Nabhaan Rizwan, Daniel Mays, Pip Carter, Gerran Howell, John Hollingworth, Billy Postlethwaite, Josef Davies, Spike Leighton, Jamie Parker, Robert Maaser, Jack Shalloo, Elliot Edusah, Chris Walley, Michael Jibson, Richard McCabe, Richard Dempsey, Phil Cheadle, Merlin Leonhardt, Bogdan Kumšackij, Josh Turner