JIŘINA BOHDALOVÁ SE V NEDĚLI NA ČT1 PŘEDSTAVÍ V DRAMATU JIŘÍHO STRACHA SVATÁ, HRAJE PŘEŽIVŠÍ VĚZENKYNI GULAGU. TRAILER ZDE

Recenze | Christo: Chůze po vodě – Těkající originál bez kompromisů

Poslední květnový den letošního roku zemřel v newyorské nemocnici konceptuální umělec Christo. Bulharský rodák velkoplošných venkovních instalací zasazených do městské zástavby nebo do krajiny různého charakteru balil do nekonečných metrů látky rozličné stavby, stavěl ploty, brány, vztyčoval obří slunečníky. Posledním projektem, který stihl uskutečnit, byla Plovoucí mola. Ta se mu povedlo realizovat po dlouhé odmlce, když se z umělecké scény vytratil po smrti své manželky a nerozlučné umělecké partnerky Jeanne-Claude. Christo s ní po dlouhou dobu vytvářel vlastní universum, do kterého rádi zvali všechny, kteří chtěli na vlastní kůži zažít jejich realizovaný sen, který měl vždy naplánovanou krátkou životnost.

Christo: Chůze po vodě (foto: Artcam)

Dokument Christo: Chůze po vodě ukazuje umanutého a chvílemi trochu dezorientovaného osmdesátníka v různých situacích. Často v momentech, kdy urputně usiluje o proměnění své představy v realitu, a to za pomoci svého synovce Vladimira Yavacheva. Ten je jeho nejbližším spolupracovníkem a pravou rukou a uměleckému páru pomáhal už od roku 1991.

Projekt Plovoucí mola, o kterém několikrát uvažovali už od 70. let minulého století, uskutečnili konečně v roce 2018 na severoitalském jezeře Iseo. Tři kilometry do širokého pruhu pospojovaných plastových a dva a půl kilometrů chodníků a cest města. Tomu ale předchází záběry z Christova ateliéru, technických příprav, schůzek kvůli povolením a bezpečnosti samotného projektu ve vztahu s návštěvníky a kopec dalších problémů.

Christo: Chůze po vodě (foto: Artcam)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Žízeň po umění a kráse[/pullquote]Zarputilý bělovlasý chlapík, dokáže komandovat všechny okolo sebe, a činí tak v angličtině se silným přízvukem. Často se moc nenamáhá s artikulací. Naštve se kvůli formátu katalogu nebo výstuže látky, kterou se chystá pokrýt pohybující mola na jezeře. Jeho tlumičem a usměrňovačem je už jeho zmíněný synovec.
Práce Christa a jeho zesnulé Jeanne-Claude je žízní po umění a kráse, netvoří symboly nebo zprávy. To bylo vždy to, co oba dva rádi zmiňovali. Christa definuje také vytrvalost, odhodlanost a tvrdohlavost, vášeň, potřeba vytvářet.

Krásu a poetiku nacházela tahle umělecká dvojice v průmyslových materiálech. Inženýringu projektů sekundovala vždy náročná logistika projektů. Finance na další projekty umělec získával vždy z prodeje skic k danému projektu. A jak takový prodej může vypadat, uvidí divák i v dokumentu.

Christo: Chůze po vodě (foto: Artcam)

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Dětská radost[/pullquote]Dojde i na obrázky, které ukazují Christa hodně zblízka. Jsou to jeho zvyky, které mohou působit trochu bizarně-záliba v konzumaci syrových vajec, lepení kufru před cestou nebo stříhání řas uprostřed pouště. Nejkrásnější je Christo v momentech, kdy v něm propuká dětská radost a nekonečný úžas, když se může konečně projít po molu z plastových kostek, které se houpou v rytmu hladiny jezera ovlivňované momentálním počasím. A co teprve, když dojde na pokrývání plochy zlatavou látkou a tým se potýká s proměnlivým počasím. Následují momenty slávy a další uznání odbornou veřejností. Začíná ale také šílenství v podobě nekonečného proudu návštěvníků, kteří chtějí na vlastní kůži zažít to, o čem Christo mluví.

Na závěr dokumentu přichází několik záběrů z dalšího dobrodružství, které Christo se svým týmem připravoval. Bohužel už na něj ale nedošlo. „Všechny moje projekty jsou naprosto k ničemu, existují jenom proto, že Jean-Claude je chtěla vidět přetavené do reálu,“ komentoval svou práci umělec na jedné z přednášek a bylo jasné, že to všechno je zároveň manifest skutečné lásky a hlubokého citu, který sdíleli.

Christo: Chůze po vodě (foto: Artcam)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Skvělá hudba i koncept[/pullquote]Hudební doprovod dokumentu vytvořilo duo Danny Bensi a Saunder Jurriaans poskládaný z těkajících a unikátních melodií. Dvojice hudebních skladatelů společně pracuje už více jak dvacet let a má za sebou nespočet nejrůznějších značně originálních soundtracků k seriálům, celovečerním filmům i dokumentům.
Svěží koncept, který Christo: Chůze po vodě má, ani na chvilku nepolevuje ze svého tempa a neumí díky své hvězdě a událostem kolem ní nudit, a to je i dílem dobrého střihu. Celý dokument se obejde také bez archivních záběrů, a přitom zůstává divákovi naprosto srozumitelný.

• 85%
    Režie - 85%
  • 90%
    Scénář - 90%
  • 80%
  • 95%
    Hudba - 95%
88%

Christo: Chůze po vodě (2018)

Christo byl artista bez kompromisů, umanutý vizionář a nezkrotný entusiasta. Svoje projekty si financoval zcela sám. Absolutní umělec s neklidnou duší a neustále těkající osobností byl originál každým coulem, a stejně tak i jeho práce. Projít se s ním po vodě stojí zato!

foto/video: Artcam © 2020

Christo: Chůze po vodě
Dokumentární / Dobrodružný / Komedie