Recenze: Téměř dokonalá tajemství – znají vás lépe vaši přátelé, nebo telefony?

Je již téměř tradicí, že dočká-li se originální námět z evropské produkce příznivých ohlasů diváků i kritiky, americký remake s hollywoodskými herci na sebe nedá dlouho čekat. Méně obvyklé ale je, aby se svou verzí během pouhých čtyř let přispěchali filmaři z celkem 19 (!) zemí, jako je Jižní Korea, Mexiko, Arménie, Indie nebo Turecko – díky čemuž je italský film Naprostí cizinci z roku 2016 i zapsán v Guinessově knize rekordů. Jeho nejnovější německá verze pojmenovaná Téměř dokonalá tajemství právě vstoupila do českých kin.

Téměř dokonalá tajemství (foto: Bontonfilm)

Co je na původní látce tak univerzálního a poutavého, že tolik zemí na světě zatoužilo divákům přinést vlastní verzi? Italská předloha slibovala velmi zajímavou a aktuální premisu, vtipně komentující aktuální fenomén „smombies“ a všudypřítomné pokukování po displejích telefonů – a to i při setkávání s partnery či přáteli. Díky zdánlivě nevinné hře, během které sedmero přátel u jedné společné večeře sdílí veškeré příchozí zprávy a telefonáty, však skupina rychle zjistí, že se vlastně vzájemně skoro nezná a že řadu překvapivých tajností před sebou ukrývají i na první pohled spokojené páry.

Žárovka Smombies – lidé, kteří bezduše zírají do svých mobilních telefonů, prohlíží sociální sítě a nevnímají, co se kolem nich děje. Jde o složeninu slov SMartphone zOMBIES.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Nuda nehrozí[/pullquote]Komorní konverzačka se odehrává takřka celá u jednoho stolu a díky jednotě děje, místa a času působí téměř divadelně. Nuda ale díky svižným a vtipným dialogům nehrozí a 120minutová stopáž příjemně odsýpá. Na neokoukané herce od našich německých sousedů je radost se dívat, zvládají komediální i vážnější momenty a ve svých rolích působí civilně a uvěřitelně. Natáčení se nejspíš odehrávalo v příjemné a přirozené atmosféře, jak ukazují i bloopers během závěrečných titulků.

Samotná zápletka je zábavná už na papíře a jejímu nejnovějšímu zpracování od tvůrců populární komediální série Fakjů, pane učiteli není po řemeslné stránce moc co vytknout. Závažně kompromitujících materiálů se ovšem v průběhu filmu na prakticky všechny ze sedmera postav nakupí možná trochu příliš, než aby děj působil uvěřitelně, k jeho sledování je tak potřeba zvláštně v druhé polovině trocha nadsázky. Druhá polovina filmu je pak jedna velká mnohovrstvá hádka, která svou vyhroceností připomíná ty nejdivočejší momenty z různých reality show. I tak se ale diváci v některých momentech s postavami možná snadno ztotožní nebo v nich poznají některé ze svých přátel či rodinných příslušníků.

Největší změnou oproti originálu je pak samý konec. Kde italští Naprostí cizinci pocit z trochu nastavované kaše spolehlivě vymazali překvapivým zvratem v průběhu parádního finále, německá Téměř dokonalá tajemství nabízí katarzi v podobě hořkosladkého happyendu.

Filmový pásPůvodní filmovou předlohu Naprostí cizinci můžete pro srovnání zhlédnout např. ve videotéce Edisonline zde.

• 70%
    Režie - 70%
  • 70%
    Scénář - 70%
  • 80%
    Herci - 80%
  • 50%
    Hudba - 50%
  • 75%
    Kamera - 75%
69%

Téměř dokonalá tajemství (2019)

Kdo italskou předlohu viděl a necítí potřebu si ji připomenout s novými herci, nenajde v Téměř dokonalých tajemstvích kromě doslovné citace nejzásadnějších momentů originálu a jedné nové příběhové linky (komentující fenomén feministického workoholismu, #MeToo a skleněných stropů) takřka nic nového. Na diváky neseznámené s žádnou z verzí smartphonové dramedie však čekají příjemně strávené dvě hodinky, které ocení zejména skrytí voyeuři v nás.

foto/video: Bontonfilm, Constantin Films © 2020

Téměř dokonalá tajemství ??
Das perfekte Geheimnis ??