JIŘINA BOHDALOVÁ SE V NEDĚLI NA ČT1 PŘEDSTAVÍ V DRAMATU JIŘÍHO STRACHA SVATÁ, HRAJE PŘEŽIVŠÍ VĚZENKYNI GULAGU. TRAILER ZDE

Recenze: Mytický Pérák prostřednictvím Filmu Naživo skočil na plátna kin

V sobotu 29. srpna se uskutečnil předposlední z živých přenosů z originálního cyklu Film Naživo. Na plátnech kin se představila inscenace Pérák – Na jméně nezáleží. Rozhodují činy! souboru Vosto5. Představení přineslo zajímavý a překvapivý výklad našich dějin. A o to zajímavější bylo, že ho tvůrci přenesli na místo, které je historií nasáklé. Přenos se vysílal z rozlehlé dvorany novoklasicistní budovy Právnické fakulty Univerzity Karlovy. Kamera Martina Douby příběh tajemného Péráka přenesla do kin po celé České republice.

Pérák (foto: CinemArt)

Představení vznikalo pod vedením režiséra Jiřího Havelky. Jedná se o akční historickou fikci, která spojuje ukázky bojových umění a až akrobatických scén s absurdním slovním humorem. Zároveň je to také hravá interpretace dramatických událostí z období Protektorátu. Inscenace představuje odboj formou fiktivních hrdinů tajné organizace. Každý z nich má speciální dovednost, kterou odráží jeho přezdívka. Setkáváme se zde s postavami, jako je Adina Mandlová alias Diva, Julius Fučík neboli Casanova, Václav Morávek jako Kazatel a také nechybí ani Jaroslav Foglar, který pod krycím jménem Jestřáb vynalézá létající kolo. Na scénu vstupuje i mytická postava Péráka. Tento odvážný hrdina díky pérům na nohou přeskakuje pražské ohrady, tramvaje i domy a škodí fašistickým okupantům.

Děj této fikce je zasazen do reálných historických událostí, které začínají příjezdem říšského protektora Reinharda Heydricha do Prahy a končí v období po atentátu, kterému podlehl. Skupina výše zmíněných odbojářů, alias Liga výjimečných, se Prahu od okupantů snaží osvobodit. Avšak spuštění tajné operace Blaník se komplikuje, a proto se k českým odbojářům přidává superhrdina Pérák. Situaci skupiny také ztěžují operace výsadkářů řízených londýnskou exilovou vládou. Plány obou skupin se náhle dostávají do střetu a uskutečněn může být pouze jeden z nich.

Pérák (foto: Jan Hromádko)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Úcta i humor[/pullquote]Pérák – Na jméně nezáleží. Rozhodují činy! je inscenace, která si hravě pohrává s jednou z nejvýznamnějších událostí našich dějin. Princip komiksového zpracování je zábavný, akční a věřím, že tento alternativní výklad dějin by zaujal nejednoho žáka. Škoda, že od příchodu Štefánika alias Hvězdáře představení začíná lehce ztrácet na svém předchozím tempu a postava Péráka se dostává do ústraní. I přes humorné pojetí je ze hry cítit silný vlastenecký tón a úcta ke všem hrdinům znázorňované události. Morávek, atentátníci na Heydricha, a především Alois Eliáš, který navzdory mučení nic neprozradí, jsou zde vykresleni jako skuteční hrdinové.

Kamera celé představení ještě víc posílila a mnohdy se divák cítil, jako by se díval na akční trhák z filmových studií. Ocenit musím také zvukové efekty, hrátky se světly a kouřem. A v neposlední řadě také černobílé dotáčky, které divákovi přibližují atmosféru 40. let dvacátého století.

78%

Vosto5: Pérák (2020)

Souboru Vosto5 se podařilo originální a zábavnou cestou vytvořit hravou inscenaci pro všechny generace. Hravé propojování skutečných i fiktivních hrdinů, reálné historie i absurdních příběhů, nečekaných setkání i vtipných dialogů publikum často rozesmálo. Forma Filmu Naživo, která přenesla inscenaci do chladné mramorové dvorany, vytvořila z divadelní inscenace intenzivní živý zážitek plný akce, humoru ale i emocí.

Kateřina Slavíková, Totalfilm.cz
foto/video: CinemArt © 2020

Vosto5: Pérák – Na jméně nezáleží. Rozhodují činy!