Recenze: Vzduchem – další Film Naživo nás zavedl do světa fantazie

Další z živých přenosů z originálního cyklu Film naživo se uskutečnil na dně vypuštěného bazénu v Chomutově. Tanečně–akrobatická inscenace Vzduchem od novocirkusového souboru Losers Cirque Company byla prostřednictvím kamery Martina Douby živě promítána v kinech po celé České republice. Jednalo se o druhé z pětice chystaných představení.

Film Naživo: Vzduchem

V úvodní scéně se setkáváme s osamělou postavou, která při pohledu do nebe složí z kousku papíru vlaštovku. Ve stejně zasněném rytmu se dále nese celý děj představení. Režisér Matyáš Ramba se při jeho tvorbě inspiroval knihou Jonathan Livingston Racek od Richarda Bacha. Hlavním tématem představení je svoboda – a to jak touha po ní, její nabytí, ale i ztráta. Divák zde sleduje postavu, která objevila vášeň pro létání a snaží se překonat své hranice i strach. Zdokonaluje své schopnosti a vytrvale se snaží docílit svého snu, ačkoliv mu na cestě za ním stojí řada překážek.

V první části představení akrobaté pomalu tančí a během této snové choreografie staví druhé patro – sestavu z ekvilibristických tyčí, které mají představovat ptačí bidýlka. Skupina akrobatů na nich předvádí náročné silové prvky s grácií a lehkostí, která je vlastní právě opeřencům. Odehrává se tu hra vztahů, při které ženská křehkost a charisma konfrontuje mužnou sílu. Snové atmosféře přidává v pozadí hrající hudebník a tajemné nasvícení.

Tato vydařená část diváka navnadí na následující, ve které akrobaté během svého vystupování budují další patro – obrovskou síť.  Ta nejprve slouží jako rekvizita představující oblaka a následně jako trampolína. Nutno dodat, že toto zakončení nepřineslo tak zajímavá čísla, jako silová vystoupení na tyčích.

Film Naživo: Vzduchem

Magická atmosféra

Představení si po celou dobu drží svou magickou atmosféru. Náročné akrobatické prvky, střetávání mužsko-ženské síly, jednotlivé motivy i prostředí, ve kterém se představení odehrává, vytvářejí magické obrazy a zároveň dávají divákovi prostor pro vlastní imaginaci. Vzduchem poeticky popisuje svět a společnost, ale i překonávání překážek, které nám při cestě za naším snem stojí na cestě.

Film Naživo: Vzduchem

Co se týče technického provedení přenosu představení, zneklidňoval mne a trochu i rušil neustálý rozechvělý pohyb kamery. Chápu záměr, že kamera chtěla přenést do kinosálu neklidné a těkající oko divadelního diváka, spoluvytvářet zážitek divadelní autentičnosti „tady a teď“, avšak občas tento více či méně roztřesený obraz kazil můj divácký zážitek. Stejně jako u prvního přenosu inscenace Cirku La Putyka se i nyní projevily drobné technické obtíže při přenosu v podobě zaseknutí obrazu, ale nejednalo se o nic zásadního.

Film Naživo: Vzduchem (2020)

Celkově hodnotím pozitivně. Jedná se o originální a neopakovatelný zážitek odehrávající se v intimní atmosféře. Spojení kina, divadla a filmu doplněné o nezvyklou scénu, do níž je soubor přenesen, je zajímavou kombinací nabízející opravdu nevšední divácký zážitek. Díky němu jsme na chvíli mohli vstoupit do světa fantazie spoutaného pouze gravitací, a i tu se akrobatům dařilo často popírat.

75 %
Kateřina Slavíková, Totalfilm.cz
foto/video: CinemArt © 2020