Recenze: Vzpomínky na Itálii – Liam Neeson dává do pořádku dům i vztahy

Šarlatán není jedinou srpnovou premiérou, která českým divákům v jednom snímku představí otce a syna jako herecké kolegy. Na rozdíl od Ivana a Josefa Trojanových, kteří ztvárňují tutéž postavu v rozdílných životních etapách, jsou ovšem Liam Neeson a Michaél Richardson otcem a synem v realitě i ve filmu.

Film Vzpomínky na Itálii oba britské herce i jejich postavy situuje do prostředí chátrající rodinné toskánské vily, kterou potřebují společně dát do pořádku – stejně, jako svůj vzájemný vztah, který i s domem chátrá od předčasné smrti jejich ženy a matky. Podobná situace přitom před několika lety potkala i Neesona a jeho syna Michaéla, který si příjmení nechal změnit právě po tragickém úmrtí své matky, herečky Natashy Richardson. Nabídlo-li však natáčení filmu oběma hercům v reálném životě emocionální katarzi, není to na výsledku a hereckých výkonech příliš znát.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Když režíruje herec[/pullquote]Režisér James d’Arcy je znám spíš jako herec z řady britských filmů, a svůj celovečerní debut, ke kterému i napsal scénář, bohužel navzdory příjemnému námětu a nádherným italským kulisám kočíruje jen s obtížemi. Střihy velmi nečekaně ukončují scény jakoby v polovině a uprostřed dialogů, které jsou spíše odříkanými replikami ze scénáře než uvěřitelnými rozhovory ve vypjatých emocionálních situacích. Herci málokdy působí přirozeně a jejich interakce jsou často poněkud rozpačité, popř. viditelně přehrávané. Zejména Michaél Richardson má problém prodat silnější momenty své postavy, ať už jde o opileckou upřímnost nebo odhodlávání položit otci dlouho pohřbívanou otázku. Hlavní ženská hrdinka v podání Valeria Bilello zase neuvěříte dva její výbuchy smíchu a ostřílený Neeson ze sebe plačtivé přiznání skoro až tlačí. Poněkud bizarně pak působí i vedlejší figury – ať už jde o zcela nelogicky se chovající bývalé partnery hlavních mladších postav nebo pitvořivé karikatury zájemců o koupi renovované vily.

Vzpomínky na Itálii (foto: Bontonfilm)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Feel Good nálada[/pullquote]Velmi lidský a v jádru dojemný námět se tak režijně a střihačsky nedaří divákovi prodat a vymáčknout z něj emoci. Z řady méně funkčních momentů ovšem vyčnívá několik velmi povedených (vtip o 12 followerech, improvizovaná sváteční tabule) a především pak zaujmou překrásné, sluncem zalité kulisy celého příběhu, které v divákovi okamžitě probouzí chuť zpomalit a posedět někde v kamenné uličce s dvojkou červeného. Pohodovou náladu italské vesničky a jejího okolí režisér d’Arcy zachytil výborně, aniž by ovšem sklouzával (snad kromě obligátně použitých italských písní) ke kýčovitosti.

• 50%
    Režie - 50%
  • 50%
    Scénář - 50%
  • 60%
    Herci - 60%
  • 65%
    Hudba - 65%
  • 75%
    Kamera - 75%
60%

Vzpomínky na Itálii (2020)

Spíše než jako propracovaný příběh o sblížení otce se synem Vzpomínky na Itálii fungují přesně tak, jak říká název – jako letní náladovka, která vás v současně nelehké cestovatelské situaci alespoň na 90 minut přenese do středomořské idylky.

foto/video: Bontonfilm © 2020

Vzpomínky na Itálii ??
Made in Italy ??