Helmut Newton: Nestoudná krása – Esence svobody s fotoaparátem (recenze)

Helmut Newton zaujal svět estetiky svými fotografiemi plnými provokativnosti, bizarnosti a originality – většinou v černé a bílé – ale nikdy vulgární. Německý dokumentarista Gero von Boehm do filmu Helmut Newton: Nestoudná krása sestříhal archivní záběry, ve kterých Newton sám vypráví a popisuje nejenom svou práci, ale i život s přirozenou lehkostí a příjemnou věcností. To vše doplňuje vyprávěním a vzpomínkami nejrůznějších ženských osobností, které s fotografem měly možnost spolupracovat.

Helmut Newton: Nestoudná krása (foto Artcam)

Newton je při vymýšlení fotografických záběrů hravý, nebojí se budovat moment, který zachytí jeho ženský model v pozicích, které hovoří o síle a nutnosti obdivovat ženu jako umělecký objekt. Na fotografování s ním vzpomínají modelky (Claudia Schiffer, Nadja Auermann), hudebnice (Grace Jones), herečky (Charlotte Rampling, Isabella Rossellini), módní šéfka časopisu Vogue (Anna Wintour) a dokonce i významní političtí představitelé (Jean-Marie Le Pen, Margaret Thatcher). Sám Newton říká, že pro jeho fotoaparát jsou nejlepší lidé, kteří mají politickou, finanční a sexuální moc. O Newtonovi hovoří i jeho žena June, která byla jeho velkým „parťákem“, pozorovatelem a mnohdy i rádcem.

Dokument se nezaobírá Newtonovým dětstvím ani tím, jak se k fotografii dostal. Cílí na období, kdy je fotograf už slavný a jeho profesní život je absolutně naplněn. Snímek například uvozuje focení, při němž fotograf povzbuzuje svoji modelku k výrazu, který je co možná nejvíce vzdálený laskavosti. Newton chce do fotografie dostat ženskou sílu, špetku humoru a trochu perverze, která probouzí fantazii.

Helmut Newton v Monte Carlu v roce 1987

Sám sebe Newton popisuje jako „profesionálního voyera.“ Fotografovaným ženám dává pocit naprosté důvěry před fotoaparátem a hledá společně s nimi tu nejlepší pozici pro hravou expresivnost a provokativnost fotografovaných idejí. Neúnavný originál tak dává vzniknout například snímkům luxusních šperků na ruce modelky, která právě roztrhává grilované kuře, snímku s jezdeckým sedlem na zádech modelky, fotografiím s figurínami, nočním pózám ženy v pánském obleku s nahou kolegyní nebo záběrům s berlemi a protézou na těle modelky.

Tip: V dokumentu se na několik vteřin objeví i prostory berlínské Helmut Newton Foundation, svět plný Newtonových fotografií, ale i artefaktů, které se pojí s jeho prací a životem a která určitě stojí za návštěvu.

• 75%
  • 80%
    Scénář - 80%
  • 75%
    Střih - 75%
  • 70%
75%

Helmut Newton: Nestoudná krása (2020)

Letos by Helmut Newton oslavil sto let, zemřel ale v Hollywoodu v lednu 2004 na následky infarktu za volantem. Jeho představivost udivuje, překvapuje a vzrušuje. Existuje nespočet ikonických záběrů, které zachytil a které se staly nesmrtelnými stejně jako on jejich prostřednictvím. Ten, kdo dokument o světově proslulém fotografovi uvidí, a předtím ho neznal, se nutně do jeho práce nemusí zamilovat. Přesto si ale dokáže udělat velmi dobrý obrázek o tom, kdo Helmut Newton byl, neboť autor snímku odvedl kvalitní práci, která vystihuje esenci této ikony módní fotografie.

foto/video: Artcam © 2020

Helmut Newton: Nestoudná krása
Helmut Newton – The Bad And The Beautiful