UŽ JSTE SI POSLECHLI NÁŠ PODCAST S REŽISÉREM PETEREM BEBJAKEM? MIMO JINÉ O NOVINCE SMRŠŤ NEBO VEDLEJŠÍ PRODUKT? NAJDETE HO ZDE.

Recenze: Disneyovka Mulan hýří emancipací, ale výjimečná není

Nejnovější ze série hraných předělávek klasických disneyovek přináší výpravnou podívanou inspirovanou čínskou legendou o bojovnici Mulan. Od původního animovaného snímku z roku 1998 se hraná verze značně odchyluje a posouvá se tak od muzikálových trylek k realističtějšímu tónu.

Mulan (foto: Falcon

Pryč jsou písničky i Mushu, malý drak, který Mulan v animované verzi provázel celou její strastiplnou cestou. Máme tu však čarodějnici, která se dokáže převtělit do lidí i do podoby dravého ptáka. Nově je tu hojně diskutována i energie čchi, jež z Mulan činí bojovnici.
Obdobně jako v hrané adaptaci další disneyovské klasiky Kráska a zvíře, kde se hned v úvodních minutách dozvíme, že Kráska Emma Watson je vášnivá čtenářka a vědkyně, tak i úvodní zkratka v Mulan prozradí, že ústřední hrdinka je od útlého věku fascinovaná bojovým uměním. V obou případech toto pozadí prohlubuje charaktery a poskytuje jim tak životní vášeň a poslání. U již tak silně emancipované Mulan to navíc podtrhuje feministický ráz celého snímku.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Ženská síla[/pullquote]Film je prodchnutý girl power; ať už od ústředních antagonistek, dvou výjimečně nadaných žen, nebo jednoduše celým příběhem. Aby se Čína ubránila nájezdníkům ze severu, každá rodina musí vyslat do armády jednoho muže. I přes své stáří a chabé zdraví se otec Mulan jakožto jediný muž v rodině musí zhostit tohoto nelehkého úkolu. Mulan však pod rouškou noci ukradne jeho zbroj a meč a vydává se do armády místo něj. Během výcviku poprvé poznává život mužů, a to nejen v rámci pěstních soubojů, ale i slovních přestřelek, kdy se je snaží přesvědčit, že u ideální ženy nezáleží na vzhledu, ale na její odvaze a intelektu. Důsledně, seč doslovně, je akcentován fakt, že k tomu, aby se z Mulan stala skutečná bojovnice, musí se přestat skrývat v převleku za chlapce. Přijmutí sama sebe je to nejpříjemnější poselství, jež snímek může malým divačkám konkrétně, a i malým divákům obecně, nabídnout.

Mulan (foto: Falcon)

Přes krásné kostýmy i velkolepou scenérii Mulan naráží na typický problém hollywoodských blockbusterů zobrazujících východní kulturu. Podobně jako například snímek Gejša o japonských společnicích natočil bílý muž (Rob Marshall), tak i režie Mulan byla svěřena do bělošských rukou. Studio Disney se posunulo alespoň v tom, že režisérskou stoličku obsadilo ženou (Niki Caro). Ve snaze o autenticitu si však mohlo vybrat z velkého množství talentovaných (americko) čínských režisérů a režisérek. Mulan naštěstí neopakuje zásadní chybu Gejšy, jenž do rolí tří hlavních japonských protagonistek obsadila hvězdy čínského filmu. Od té doby je přeci jen výběr herců citlivější a respektující původ postav.

Yifei Liu v eponymní roli Mulan je zajímavou, až lehce zvláštní volbou. Po většinu snímku ji hraje vcelku odtažitě – nikoliv ve smyslu východní rezervovanosti, ale čistě hereckým výrazem. Může to jít ruku ruce s faktem, že Mulan je bojovnice, která jednoduše nemůže ukázat emoce, přesto by však větší a vřelejší herecká flexibilita byla na místě. Její protivnici ztvárnila Li Gong, legenda čínského filmu, která se mimo jiné objevila v záporné roli i ve zmiňované Gejše. Přestože jí scénář nedává moc prostoru, Li Gong vytváří přesvědčivý zhrzený protipól Mulan.

Bojové sekvence jsou tím nejlepším na celém snímku a umně zakrývají zbylé nedostatky. Inspirace wuxia snímky, subžánrem bojového filmu, jako například Tygr a drak, je až do očí bijící. Mulan se navíc snaží – i když ne zcela úspěšně – být obdobně výpravná jako wuxia snímky Hrdina a Klan létajících dýk. V jedné ze závěrečných bojových scén na nás dokonce mrkne i reference na Kill Bill Quentina Tarantina.

Mulan (foto: Falcon)

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Nevyváženost triků[/pullquote]Co se efektů týče, CGI je po většinu času velmi dobré až dobré. O to víc nemile překvapí, když se sem tam objeví vyloženě nepovedený trik. Až bolestně zřetelné je to u fénixe, který v důležitých momentech Mulan provází. Veškeré úsilí o mystičnost a jakousi magičnost přišlo vniveč chabým zpracováním. Fénoxivo předlouhé, pestrobarevné ocasní peří spíše vypadá, jak kdyby někdo na koště přivázal batikované ústřižky krepového papíru a párkrát jimi Mulan zamával nad hlavou.
Obdobně je na tom vlastně i celý snímek. Je výpravný, přiměřeně akční a po většinu času i zdařilý, stejnou měrou je ovšem svázaný disneyovskými konvencemi a občas mu podráží nohy vyloženě slabý moment. Jako dobře sepsaný článek s několika nesprávně formulovanými větami vytrženými z kontextu.

• 65%
    Režie - 65%
  • 65%
    Scénář - 65%
  • 70%
    Herci - 70%
  • 70%
    Hudba - 70%
  • 70%
    Kamera - 70%
  • 65%
    Efekty - 65%
68%

Mulan (2020)

Mulan si bere za své aktuální hollywoodské trendy – snaží se autenticky zobrazit čínskou kulturu a využít k tomu čínských herců a filmařů (až na režisérku), dává důraz na feministické ladění snímku a hledá realistické ukotvení. Vznešené záměry ovšem místy naráží na neadekvátní zpracování. Jako pohádka pro děti bude pravděpodobně fungovat na výbornou; jako plnohodnotný snímek pro dospělé ovšem bohužel nepostačí.

foto/video: Falcon, Disney © 2020
Jak to vidí Martin Mažári
Hraná verze Mulan obstojí pouze odhlédneme-li od nevyhnutelného srovnávání s kresleným originálem, oproti kterému zmizela řada fungujících prvků (dráček Mushu) a přibyla řada nefungujících (koncept energie čchi, která sice vychází z východní mytologie, ve filmu ale působí jako vykrádačka Síly ze Star Wars a bitek z Matrixu). Režisérka Niki Caro se v bojových scénách viditelně inspiruje asijskými wuxia snímky, nicméně roztěkaný střih a velmi ambiciózní a velkolepá, nicméně místy podivně dynamická kamera, výsledek potápí do šedi průměru dnešního akčního standardu. Střihem si pak tvůrci pomáhají i v případě speciálních efektů, které ve většině případů působí poněkud televizně, Mulan to na obrazovkách Disney+ tedy určitě sluší o něco lépe. Na druhou stranu na plátně vyniknou nádherné scenérie, barvy a výprava, které patří mezi největší klady nového zpracování nádherného příběhu, který určitě stojí za to vidět  – přestože svou kreslenou verzí z roku 1998 své emancipační poselství zvládl prodat o něco lépe i bez postavy zhrzené čarodějnice.
60%

Jak to vidí Kateřina Slavíková
Na nové Mulan oceňuji především perfektní výtvarné zpracování, efektní bojové choreografie, úchvatné prostředí a skvělý casting. Všechny tyto faktory snímek posouvají dál a dělají z něj jeden z nejpovedenějších live action remaků. Při některých scénách se mi opravdu tajil dech. Narozdíl od Disneyho posledních hraných předělávek Mulan působí méně pohádkově. Nedočkáme se přeslazených romantických scén a film se mnohem víc drží původní čínské legendy. To mu na kráse neubírá, naopak právě to z něj dělá ideální film pro celou rodinu.
74%

Mulan
Dobrodružný / Drama / Rodinný