Nejnovější ze série hraných předělávek klasických disneyovek přináší výpravnou podívanou inspirovanou čínskou legendou o bojovnici Mulan. Od původního animovaného snímku z roku 1998 se hraná verze značně odchyluje a posouvá se tak od muzikálových trylek k realističtějšímu tónu.
Pryč jsou písničky i Mushu, malý drak, který Mulan v animované verzi provázel celou její strastiplnou cestou. Máme tu však čarodějnici, která se dokáže převtělit do lidí i do podoby dravého ptáka. Nově je tu hojně diskutována i energie čchi, jež z Mulan činí bojovnici.
Obdobně jako v hrané adaptaci další disneyovské klasiky Kráska a zvíře, kde se hned v úvodních minutách dozvíme, že Kráska Emma Watson je vášnivá čtenářka a vědkyně, tak i úvodní zkratka v Mulan prozradí, že ústřední hrdinka je od útlého věku fascinovaná bojovým uměním. V obou případech toto pozadí prohlubuje charaktery a poskytuje jim tak životní vášeň a poslání. U již tak silně emancipované Mulan to navíc podtrhuje feministický ráz celého snímku.
Ženská síla
Přes krásné kostýmy i velkolepou scenérii Mulan naráží na typický problém hollywoodských blockbusterů zobrazujících východní kulturu. Podobně jako například snímek Gejša o japonských společnicích natočil bílý muž (Rob Marshall), tak i režie Mulan byla svěřena do bělošských rukou. Studio Disney se posunulo alespoň v tom, že režisérskou stoličku obsadilo ženou (Niki Caro). Ve snaze o autenticitu si však mohlo vybrat z velkého množství talentovaných (americko) čínských režisérů a režisérek. Mulan naštěstí neopakuje zásadní chybu Gejšy, jenž do rolí tří hlavních japonských protagonistek obsadila hvězdy čínského filmu. Od té doby je přeci jen výběr herců citlivější a respektující původ postav.
Yifei Liu v eponymní roli Mulan je zajímavou, až lehce zvláštní volbou. Po většinu snímku ji hraje vcelku odtažitě – nikoliv ve smyslu východní rezervovanosti, ale čistě hereckým výrazem. Může to jít ruku ruce s faktem, že Mulan je bojovnice, která jednoduše nemůže ukázat emoce, přesto by však větší a vřelejší herecká flexibilita byla na místě. Její protivnici ztvárnila Li Gong, legenda čínského filmu, která se mimo jiné objevila v záporné roli i ve zmiňované Gejše. Přestože jí scénář nedává moc prostoru, Li Gong vytváří přesvědčivý zhrzený protipól Mulan.
Bojové sekvence jsou tím nejlepším na celém snímku a umně zakrývají zbylé nedostatky. Inspirace wuxia snímky, subžánrem bojového filmu, jako například Tygr a drak, je až do očí bijící. Mulan se navíc snaží – i když ne zcela úspěšně – být obdobně výpravná jako wuxia snímky Hrdina a Klan létajících dýk. V jedné ze závěrečných bojových scén na nás dokonce mrkne i reference na Kill Bill Quentina Tarantina.
Nevyváženost triků
Obdobně je na tom vlastně i celý snímek. Je výpravný, přiměřeně akční a po většinu času i zdařilý, stejnou měrou je ovšem svázaný disneyovskými konvencemi a občas mu podráží nohy vyloženě slabý moment. Jako dobře sepsaný článek s několika nesprávně formulovanými větami vytrženými z kontextu.
Mulan (2020) Mulan si bere za své aktuální hollywoodské trendy – snaží se autenticky zobrazit čínskou kulturu a využít k tomu čínských herců a filmařů (až na režisérku), dává důraz na feministické ladění snímku a hledá realistické ukotvení. Vznešené záměry ovšem místy naráží na neadekvátní zpracování. Jako pohádka pro děti bude pravděpodobně fungovat na výbornou; jako plnohodnotný snímek pro dospělé ovšem bohužel nepostačí.
foto/video: Falcon, Disney © 2020
Hraná verze Mulan obstojí pouze odhlédneme-li od nevyhnutelného srovnávání s kresleným originálem, oproti kterému zmizela řada fungujících prvků (dráček Mushu) a přibyla řada nefungujících (koncept energie čchi, která sice vychází z východní mytologie, ve filmu ale působí jako vykrádačka Síly ze Star Wars a bitek z Matrixu). Režisérka Niki Caro se v bojových scénách viditelně inspiruje asijskými wuxia snímky, nicméně roztěkaný střih a velmi ambiciózní a velkolepá, nicméně místy podivně dynamická kamera, výsledek potápí do šedi průměru dnešního akčního standardu. Střihem si pak tvůrci pomáhají i v případě speciálních efektů, které ve většině případů působí poněkud televizně, Mulan to na obrazovkách Disney+ tedy určitě sluší o něco lépe. Na druhou stranu na plátně vyniknou nádherné scenérie, barvy a výprava, které patří mezi největší klady nového zpracování nádherného příběhu, který určitě stojí za to vidět – přestože svou kreslenou verzí z roku 1998 své emancipační poselství zvládl prodat o něco lépe i bez postavy zhrzené čarodějnice.
60%

Na nové Mulan oceňuji především perfektní výtvarné zpracování, efektní bojové choreografie, úchvatné prostředí a skvělý casting. Všechny tyto faktory snímek posouvají dál a dělají z něj jeden z nejpovedenějších live action remaků. Při některých scénách se mi opravdu tajil dech. Narozdíl od Disneyho posledních hraných předělávek Mulan působí méně pohádkově. Nedočkáme se přeslazených romantických scén a film se mnohem víc drží původní čínské legendy. To mu na kráse neubírá, naopak právě to z něj dělá ideální film pro celou rodinu.
74%
Dobrodružný / Drama / Rodinný
USA, 2020, 116 min
Premiéra: 4. 9. 2020 Falcon
Režie: Niki Caro
Scénář: Rick Jaffa, Amanda Silver
Kamera: Mandy Walker
Hudba: Harry Gregson-Williams
Hrají: Yifei Liu, Donnie Yen, Jet Li, Li Gong, Jason Scott Lee, Rosalind Chao, Utkarsh Ambudkar, Tzi Ma, Yoson An, Ron Yuan, Roger Yuan, Jimmy Wong, Pei-pei Cheng, Nelson Lee, Chum Ehelepola