Recenze: Kdo si myslíš, že jsem – depresivní láska přes internet

Jak napovídá název, francouzské drama Kdo si myslíš, že jsem si zahrává s identitou a iluzí. Snímek se chvástá záplavou zvratů, naštěstí jej ale ukotvuje vynikající kaleidoskopický výkon Juliette Binoche.

Kdo si myslíš, že jsem (foto: Film Europe)

Padesátiletá Claire (Juliette Binoche) si užívá aférku s mladším milencem Ludem. V momentě, kdy ji opustí, si Claire vytvoří falešný profil o téměř tři dekády mladší Clary, aby ho mohla sledovat alespoň online. Zároveň se rozhodne navázat kontakt i s Ludovým kamarádem Alexem. Přestože Claire hraje hru, mezi ní a Alexem vznikne silné pouto. Jejich vzájemné virtuální okouzlení ovšem musí nevyhnutelně vést k reálnému setkání, kterému se Claire snaží za každou cenu vyhnout.

Juliette Binoche je fenomenální. Role Claire sestává z nejrůznějších poloh, přičemž Binoche každou z nich vyplňuje pravdivostí a nenuceností. Jako společenskými konvencemi a věkovými normami je Binoche deprimovaná; jako zamilovaná Clara hýří mladistvou rozverností; jako posedlá psychopatka zneklidňuje a děsí. V momentech, kdy Claire přestává rozlišovat realitu a lež, se herecký výraz Binoche podobá Julianne Moore v její oscarové roli ve snímku Pořád jsem to já. Ač by důvod jejich zmatení snad nemohl být odlišnější, v očích se jim oběma zrcadlí ta samá zbloudilost.

[pullquote align=“right“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Časté téma pro herečku[/pullquote]Claire tu navíc zažívá zcela nové sexuální vzplanutí, což je téma, které Binoche rozhodně není cizí. Namátkou vzpomeňme například loňské vynikající sci-fi High Life, ve kterém – obdobně jako v Kdo si myslíš, že jsem – znovuobjevovala svou sexualitu v extrémní podobě. Věčné dopisování s  virtuálním milencem sice není tak fascinující jako například, zůstaneme-li u francouzského filmu, v Personal Shopper, kde se během dlouhého chatování mezi Kristen Stewart a jedním neznámým, tajil dech, nicméně snímek Kdo si myslíš, že jsem dokáže i tak udržet po většinu času relativně dobré napětí – erotické i dramatické.

Film chrlí jeden zvrat za druhým, ovšem jejich dopad je menší, než tvůrci zamýšleli. Nestane se, že byste lapali po dechu nebo vám spadla čelist. Snímek si chce s divákem zahrávat podobně jako Claire se svým objektem touhy, nicméně se mu to v tak velké míře nedaří.

[pullquote align=“left“ cite=““ link=““ color=““ class=““ size=““]Dopady sociálních sítí[/pullquote]Kdo si myslíš, že jsem se zabývá tématem, které je pro většinu z nás de facto skutečnou hrozbou. Film upozorňuje na zničující dopady sociálních sítí pro mentálně nevyrovnané jedince a zároveň nabádá k obezřetnosti, abychom se nenechali ošálit. Juliette Binoche nás ošálí na sto procent, snímek samotný jen zpola.

• 70%
    Režie - 70%
  • 55%
    Scénář - 55%
  • 85%
  • 70%
  • 70%
    Kamera - 70%
70%

Kdo si myslíš, že jsem (2019))

Drama Kdo si myslíš, že jsem lze vnímat jako depresivní, či spíše realistickou, parafrázi romantické komedie Láska přes internet. Po herecké stránce je sice ústřední téma vyvedeno téměř k dokonalosti, nicméně minimálně scénář by si zasloužil revizi. Režisér Safy Nebbou nám tak předkládá relativně vydařený film o jedné zcela nevydařené lásce přes internet.

foto/video: Film Europe © 2020

Kdo si myslíš, že jsem??
Celle que vous croyez??