Recenze: Vyšinutý Russell Crowe se mstí za vytroubení u semaforu

Russell Crowe se proměnil v obrovské, zuřící hovado, pronásledující a psychologicky i fyzicky mučící drobnou matku samoživitelku Caren Pistorius, protože si sakra špatně načasovala chvíli, kdy ho vytroubila u semaforu. A Gladiátora z devadesátých let v tomhle road-rage thrilleru nezahlédnete ani při maximální snaze.

Už úvodní titulková sekvence, která poněkud neinvenčně, zato velmi efektivně využívá zpravodajských obrazů z hektického západního života, stresu a honby za pozlátkem sociálních sítí, v divákovi vyvolá tíseň, který jej pustí vlastně až chvíli před závěrečnými titulky. Začátek tak velmi přesně naznačuje, jaký film vás vlastně čeká – „jeden sakra špatný den“ s psychopatickým, neoblomným Crowem za zády je sice přímočarou a neobjevnou, ale zato efektní a napínavou jízdou.

Vyšinutý (foto: Vertical Entert.)

Až fyzicky nepříjemné

Způsob, jakým Croweova narušená postava terminátorsky dýchá hlavní hrdince a jejímu synovi za krk a jak je kvůli krádeži odemčeného telefonu vždycky o krok napřed (ty krabičky o nás vědí doslova všechno), je místy vyloženě fyzicky nepříjemný – stejně jako nečekané výbuchy násilí, které v drsnějších momentech dovedou překvapit svou sugestivitou. Nejvýraznější figurou (ehm) je samozřejmě Crowe, neurazí ale ani ostatní hlavní herci. Sympatická Caren Pistorius převádí na plátno frustraci a beznaděj dostatečně přesvědčivě, aniž by sklouzávala k přehrávané hysterii, stejně jako vykulený patnáctiletý Gabriel Bateman, který na role vyděšených kluků již má patent po angažmá v několika hororech. Vedlejší postavy jsou pak načrtnutými figurkami, které v příběhu hrají jen cíle Croweova řádění, potěší ale aspoň Jimmi Simpson z Westworldu.

Vyšinutý (foto: Vertical Entert.)

Scenáristicky je Vyšinutý sice učebnicový (opakované využití Čechovových zbraní – telefonu, sousedčina minivanu, synovy strategie ve Fortnite), ale funkční. Škoda jen, že jinak solidní thriller v samém závěru náhle sklouzne k brakovým prvkům, jako jsou „úderné“ one-linery při finální konfrontaci a před samými titulky (tak trochu ve stylu Tichého místa), které spolu s absurdní neschopností filmové policie a možná trochu repetetivním záběrům při honičkových sekvencích nabourávají jinak režijně povedenou jednohubku, cynicky komentující současnou dobu a Ameriku.

70
    70
    80
  • Kamera - 65%
    65
    70

Vyšinutý (2020)

Vyšinutý vás chytne, přežvýká a bez vteřiny nudy vás po devadesátiminutové napínavé jízdě vyplivne z kina s banálním, leč pravdivým morálním poselstvím – netepejte zbytečně do lidí, protože nikdy nevíte, co si zrovna řeší v sobě.

71 %
foto/video: Vertical Entertainment © 2020

Vyšinutý