Recenze: Borat 2 – Jak dopadlo darování pornografické opice?

Překvapivé pokračování Borata, navazující na 14 let starý „pseudodokument,“ nečekaně vtrhlo na VOD službu Amazon Prime (která bohužel zatím postrádá českou mutaci). Druhé dobrodružství kontroverzního alter-ega Sachi Baron Cohena začíná v gulagu, kde si čtvrtý nejlepší kazašský reportér odpykává trest za zostuzení vlasti. Naštěstí ale dostane příležitost vše odčinit – jak ostatně naznačuje podtitul Darování pornografické opice vicepremiérovi Mikhaeli Pencovi ve prospěch nedávno poníženého kazašského národa.

Borat: Následný snímkofilm (foto: Amazon)

Parádní timing a střih

Zatímco posledně Boratovo trolení skutečných lidí, konání potřeby před Trump Tower a nákup „Kundolapu“ narativně velmi volně rámovala honba za setkáním s Pamelou Anderson a nakůkání do amerického životního stylu; tentokrát je objednávka slavnoj kazašskoj národu daleko provázanější podívanou. Během řady inkriminujících a neuvěřitelných situací (jako je menstruační tanec na plese, žádost o potrat spolknutého plastového dítěte nebo pětidenní karanténa s republikánskými konspirátory), se totiž Borat sbližuje s dcerou Tutar v podání talentované Bulharky Marie Bakalové. Jeho druhý film je díky tomu ve srovnání s jedničkou po příběhové stránce příjemně koherentní. Navíc exceluje i po řemeslné stránce. Parádní je jeho komediální timing a podle něj vyprecizovaný střih, kterému k dynamice napomáhá rytmická balkánská muzika.

A zároveň je podle tradičního sequelového pravidla daleko více v sázce! V případě nedoručení pornografické opice vicefrndochňapovi Pencovi totiž Boratovi hrozí roztržení dvěma kravami, táhnoucími se za tuříny nacpanými v zadnicích dvou Uzbeků. Ano, nečekaný návrat Cohena do kůže fiktivního kazašského reportéra je naprosto šílená záležitost. Nic netušící aktéři Cohenem a jeho spolupachatelkou zinscenovaných bizárů padají jeden po druhém za oběť nekorektnímu humoru, kterému není absolutně nic svaté. Scenáristicky se tvůrčí tým geniálně vypořádal i s pandemií, která jim uprostřed natáčení hodila do práce vidle. A divák nestačí zírat, co všechno jim ještě projde a při jakých magořinách jsou Cohen s Bakalovou schopni nevypadnout z role – jak se ostatně přesvědčil i Trumpův kamarád a bývalý starosta New Yorku Rudy Giuliani, jehož PR tým se asi od premiéry filmu dost potí.

80
    70
    80
    80
    80

Borat: Následný snímkofilm (2020)

Boratův následný snímkofilm si dělá naprosto bez ostychu srandu z těch nejaktuálnějších problémů Ameriky i zbytku světa a divák neví, jestli se má dřív smát, nebo brečet nad tím, čemu se to vlastně směje. Jen několik pár dní před vypjatými volbami nového prezidenta USA a vprostřed pandemie je Cohenův humor, nechávající všechnu hloupost světa shodit sama sebe, doslova lékem. A zároveň prozrazuje, jak to s tím nakaženým netopýrem ve skutečnosti bylo. Nezbývá než doufat, že se téhle satirické pecky v dohlednu dočkáme i v oficiální české lokalizaci.

78 %
foto/video: Amazon Studios © 2020

Borat 2: Následný snímkofilm (neoficiální název)